Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306 |
Resumo: | This article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence. The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright. |
id |
RCAP_9b28c83c63c5ba4228e0b01c23378fa7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32673 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum UnitExploração de algumas ferramentas de Inteligência Artificial numa Unidade Curricular de MultimédiaInteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias.Artificial Intelligence; Image generation; StorytellingThis article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence. The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright.Este artigo descreve um estudo de caso com uma turma do segundo ano da Licenciatura em Multimédia. Os alunos exploraram algumas ferramentas para criar conteúdos digitais com recurso à Inteligência Artificial. Os alunos contaram histórias, em coautoria com o ChatGPT e cocriaram ilustrações utilizando diferentes programas que geram imagens a partir de texto. No início, responderam a um inquérito por questionário, para avaliar as suas perceções sobre a IA e que utilização faziam nas suas atividades. Os resultados deste questionário, revelaram que a maioria dos alunos já tinha utilizado ferramentas de IA, essencialmente as de texto para imagem e texto para texto e que demostram interesse em continuar a explorar a IA. Após a conclusão das atividades, os alunos elaboraram um relatório sobre a atividade proposta, onde a maioria reconheceu as potencialidades da IA. Os alunos destacaram a rapidez com que a IA gerava ideias, embora tenham encontrado desafios na interação com os modelos, principalmente os que geram imagens. No entanto, pode-se constatar que a integração da IA em processos criativos, ainda gera alguma dúvida, tendo sido expressas preocupações sobre o papel da tecnologia enquanto autor e levantadas questões relacionadas com plágio e direitos de autor.LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning2023-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e2023062182-4967reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673/23517Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cletoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCleto, Bárbara2023-11-25T05:32:22Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32673Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:54:01.256433Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit Exploração de algumas ferramentas de Inteligência Artificial numa Unidade Curricular de Multimédia |
title |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
spellingShingle |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit Cleto, Bárbara Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias. Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling |
title_short |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
title_full |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
title_fullStr |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
title_full_unstemmed |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
title_sort |
Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit |
author |
Cleto, Bárbara |
author_facet |
Cleto, Bárbara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cleto, Bárbara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias. Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling |
topic |
Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias. Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling |
description |
This article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence. The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-17 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306 https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306 |
url |
https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673 https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673/23517 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cleto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cleto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning |
publisher.none.fl_str_mv |
LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning |
dc.source.none.fl_str_mv |
Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306 RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306 2182-4967 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135138206973952 |