Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cleto, Bárbara
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306
Resumo: This article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence.  The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright.
id RCAP_9b28c83c63c5ba4228e0b01c23378fa7
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32673
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum UnitExploração de algumas ferramentas de Inteligência Artificial numa Unidade Curricular de MultimédiaInteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias.Artificial Intelligence; Image generation; StorytellingThis article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence.  The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright.Este artigo descreve um estudo de caso com uma turma do segundo ano da Licenciatura em Multimédia. Os alunos exploraram algumas ferramentas para criar conteúdos digitais com recurso à Inteligência Artificial.  Os alunos contaram histórias, em coautoria com o ChatGPT e cocriaram ilustrações utilizando diferentes programas que geram imagens a partir de texto. No início, responderam a um inquérito por questionário, para avaliar as suas perceções sobre a IA e que utilização faziam nas suas atividades. Os resultados deste questionário, revelaram que a maioria dos alunos já tinha utilizado ferramentas de IA, essencialmente as de texto para imagem e texto para texto e que demostram interesse em continuar a explorar a IA. Após a conclusão das atividades, os alunos elaboraram um relatório sobre a atividade proposta, onde a maioria reconheceu as potencialidades da IA. Os alunos destacaram a rapidez com que a IA gerava ideias, embora tenham encontrado desafios na interação com os modelos, principalmente os que geram imagens. No entanto, pode-se constatar que a integração da IA em processos criativos, ainda gera alguma dúvida, tendo sido expressas preocupações sobre o papel da tecnologia enquanto autor e levantadas questões relacionadas com plágio e direitos de autor.LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning2023-11-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e2023062182-4967reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673/23517Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cletoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCleto, Bárbara2023-11-25T05:32:22Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/32673Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:54:01.256433Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
Exploração de algumas ferramentas de Inteligência Artificial numa Unidade Curricular de Multimédia
title Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
spellingShingle Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
Cleto, Bárbara
Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias.
Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling
title_short Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
title_full Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
title_fullStr Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
title_full_unstemmed Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
title_sort Exploring some Artificial Intelligence tools in a Multimedia Curriculum Unit
author Cleto, Bárbara
author_facet Cleto, Bárbara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cleto, Bárbara
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias.
Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling
topic Inteligência Artificial; Gerar Imagens; Contar histórias.
Artificial Intelligence; Image generation; Storytelling
description This article describes a case study with a second-year Multimedia degree class. The students explored some tools for creating digital content using Artificial Intelligence.  The students told stories in co-authorship with ChatGPT and co-created illustrations using different programmes that generate images from text. At the beginning, they answered a questionnaire to rate their perceptions of AI and how they used it in their activities. The results of this questionnaire revealed that most of the students had already used AI tools, essentially text-to-image and text-to-text tools, and that they were interested in continuing to explore AI. After completing the activities, the students drew up a report on the proposed activity, in which the majority recognised the potential of AI. The students emphasised the speed with which the AI generated ideas, although they encountered challenges when interacting with the models, especially those that generate images. However, it can be seen that the integration of AI into creative processes still generates some doubt, with concerns being expressed about the role of technology as author and questions being raised about plagiarism and copyright.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-17
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306
https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306
url https://doi.org/10.34627/redvol6iss2e202306
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673
https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/32673/23517
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cleto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Bárbara Cleto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning
publisher.none.fl_str_mv LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306
RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306
RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 2 (2023): jul-dez. Inteligência Artificial na Educação e Formação; e202306
2182-4967
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799135138206973952