Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418 |
Resumo: | This article presents a review of literature on the History of Science and its approach to teaching science, as well as a study of the historical information relating to atomic models of Dalton, Thomson, Rutherford and Bohr, drawn from research based on the original historical documents. This is an excerpt of a mastership dissertation, in which the historical survey subsidized the development of a new qualitative research based on analytical categories that point out the History of Science conceptions and historical approach. The analysis shows that textbooks present the construction of knowledge with strong dogmatic bias, often with simple accumulation of information in linear narratives and many gaps on the historical perspectives. The paper reveals the need of new methodologies and qualitative researches in order to analyze textbooks and congeners. |
id |
RCAP_9b4b9087109e140bdf0ac16edd5cdf3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4418 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de químicaThis article presents a review of literature on the History of Science and its approach to teaching science, as well as a study of the historical information relating to atomic models of Dalton, Thomson, Rutherford and Bohr, drawn from research based on the original historical documents. This is an excerpt of a mastership dissertation, in which the historical survey subsidized the development of a new qualitative research based on analytical categories that point out the History of Science conceptions and historical approach. The analysis shows that textbooks present the construction of knowledge with strong dogmatic bias, often with simple accumulation of information in linear narratives and many gaps on the historical perspectives. The paper reveals the need of new methodologies and qualitative researches in order to analyze textbooks and congeners.En este artículo se presenta una revisión de la literatura sobre la historia de la ciencia y sus métodos de enseñanza de la ciencia, así como un estudio de la información histórica relativa a los modelos atómicos de Dalton, Thomson, Rutherford y Bohr, extraídos de la investigación que contempla consultar los documentos originales. Este es un extracto de una tesis, en la que el estudio histórico citado apoyó el desarrollo de una investigación cualitativa basada en catogiras analíticas posibles para identificar la historia de la ciencia en la educación científica, sus concepciones y el enfoque histórico como una estrategia de enseñanza posible para el estudio científico. El análisis permitió diagnosticar que los libros de texto presentan la construcción del conocimiento con un fuerte sesgo creencia ingenua y acrítica en las verdades y principios racionales, por lo general en las narrativas lineales y la acumulación de información y los huecos grandes relativamenta perspectiva histórica. El documento pone de manifiesto la necesidad de la creación de nuevas metodologías y la investigación cualitativa dirigida a explorar la didáctica-pedagógica y congéneres.Este artigo apresenta uma revisão de literatura sobre História da Ciência e suas abordagens no ensino de Ciências, bem como um estudo das informações históricas relativas aos modelos atômicos de Dalton, Thomson e Rutherford-Bohr, extraídas de pesquisas que contemplaram consulta aos documentos históricos originais. Trata-se de um recorte de uma dissertação de mestrado, na qual o levantamento histórico citado subsidiou o desenvolvimento de nova pesquisa qualitativa baseada em categorias analíticas que possibilitaram identificar a História da Ciência no ensino de ciências, suas concepções e a abordagem histórica como possível estratégia pedagógica para o letramento científico. A análise possibilitou diagnosticar que os livros didáticos apresentam a construção do conhecimento com forte viés na crença ingênua e acrítica das verdades e princípios racionais, geralmente em narrativas lineares e de acumulação de informações e grandes lacunas relativamente à perspectiva histórica. O trabalho revela a necessidade de criação de novas metodologias e pesquisas qualitativas visando prospectar os materiais didático-pedagógicos e congêneres.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 659-674Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 659-674Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 659-674Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 659-6741647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4418https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4418/3344Chaves, Lígia Maria Martinho Pereirados Santos, Wildson Luiz Pereirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:25Zoai:proa.ua.pt:article/4418Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:09.835434Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
title |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
spellingShingle |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química Chaves, Lígia Maria Martinho Pereira |
title_short |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
title_full |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
title_fullStr |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
title_full_unstemmed |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
title_sort |
Pesquisa qualitativa em livros didáticos: revelando abordagens no ensino de química |
author |
Chaves, Lígia Maria Martinho Pereira |
author_facet |
Chaves, Lígia Maria Martinho Pereira dos Santos, Wildson Luiz Pereira |
author_role |
author |
author2 |
dos Santos, Wildson Luiz Pereira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Lígia Maria Martinho Pereira dos Santos, Wildson Luiz Pereira |
description |
This article presents a review of literature on the History of Science and its approach to teaching science, as well as a study of the historical information relating to atomic models of Dalton, Thomson, Rutherford and Bohr, drawn from research based on the original historical documents. This is an excerpt of a mastership dissertation, in which the historical survey subsidized the development of a new qualitative research based on analytical categories that point out the History of Science conceptions and historical approach. The analysis shows that textbooks present the construction of knowledge with strong dogmatic bias, often with simple accumulation of information in linear narratives and many gaps on the historical perspectives. The paper reveals the need of new methodologies and qualitative researches in order to analyze textbooks and congeners. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-04-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418 https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i2.4418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4418 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4418/3344 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 2 (2013); 659-674 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 2 (2013); 659-674 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 2 (2013); 659-674 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 2 (2013); 659-674 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569342242816 |