Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batalha, Joana
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Lobo, Maria, Estrela, Antónia, Bragança, Bruna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/129230
Resumo: UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020
id RCAP_9d2ef0b118a5258e6e01cdb63e76d705
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/129230
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridadeLanguage AssessmentPhonological AwarenessSyntactic awarenessEarly reading and writingEmergent literacyAvaliação da linguagemConsciência fonológicaConsciência sintáticaIniciação à leitura e à escritaLiteracia emergenteUIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020In this article, we present an assessment instrument aimed at diagnosing oral language and reading and writing skills in children attending pre-school (5 years) and the early years of primary school. The instrument was mainly designed for the school context, and it was developed in collaboration with kindergarten educators and primary teachers who participated in PIPALE - Preventive Intervention Project for Reading and Writing, a project which is integrated in the National Program for the Promotion of School Success. The instrument covers the assessment of phonological and syntactic awareness, comprehension of syntactic structures, early literacy, and reading and writing skills (word reading, word and sentence writing, text comprehension, and text production). Besides offering a detailed description of the structure and tasks of the instrument, the present study includes the results of the first implementation of this tool to a total of 495 students in pre-school, first grade and second grade. The results show significant differences between the three groups (pre-school, first grade and second grade) in phonological awareness (identification of initial syllable, initial phoneme and final rhyme) and between the younger groups and the second graders in syntactic awareness (acceptability judgement task) and early literacy skills. As for reading and writing skills, the results show better performance in reading tasks than in writing tasks, a strong significant correlation between phonological awareness and word reading and word writing, and between literacy skills and word reading and writing. We also found a milder correlation between syntactic awareness and reading comprehension, as well as text writing. These results suggest that the instrument is effective for an early diagnosis and early intervention of reading and writing skills.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, JoanaLobo, MariaEstrela, AntóniaBragança, Bruna2021-12-14T23:46:52Z20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article13application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/129230por2183-9077PURE: 35358412info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:08:28Zoai:run.unl.pt:10362/129230Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:46:30.052631Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
title Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
spellingShingle Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
Batalha, Joana
Language Assessment
Phonological Awareness
Syntactic awareness
Early reading and writing
Emergent literacy
Avaliação da linguagem
Consciência fonológica
Consciência sintática
Iniciação à leitura e à escrita
Literacia emergente
title_short Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
title_full Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
title_fullStr Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
title_full_unstemmed Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
title_sort Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
author Batalha, Joana
author_facet Batalha, Joana
Lobo, Maria
Estrela, Antónia
Bragança, Bruna
author_role author
author2 Lobo, Maria
Estrela, Antónia
Bragança, Bruna
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Departamento de Linguística (DL)
Centro de Linguística da UNL (CLUNL)
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Batalha, Joana
Lobo, Maria
Estrela, Antónia
Bragança, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Language Assessment
Phonological Awareness
Syntactic awareness
Early reading and writing
Emergent literacy
Avaliação da linguagem
Consciência fonológica
Consciência sintática
Iniciação à leitura e à escrita
Literacia emergente
topic Language Assessment
Phonological Awareness
Syntactic awareness
Early reading and writing
Emergent literacy
Avaliação da linguagem
Consciência fonológica
Consciência sintática
Iniciação à leitura e à escrita
Literacia emergente
description UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-14T23:46:52Z
2021
2021-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/129230
url http://hdl.handle.net/10362/129230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-9077
PURE: 35358412
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 13
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138068454703104