Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/129230 |
Resumo: | UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020 |
id |
RCAP_9d2ef0b118a5258e6e01cdb63e76d705 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/129230 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridadeLanguage AssessmentPhonological AwarenessSyntactic awarenessEarly reading and writingEmergent literacyAvaliação da linguagemConsciência fonológicaConsciência sintáticaIniciação à leitura e à escritaLiteracia emergenteUIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020In this article, we present an assessment instrument aimed at diagnosing oral language and reading and writing skills in children attending pre-school (5 years) and the early years of primary school. The instrument was mainly designed for the school context, and it was developed in collaboration with kindergarten educators and primary teachers who participated in PIPALE - Preventive Intervention Project for Reading and Writing, a project which is integrated in the National Program for the Promotion of School Success. The instrument covers the assessment of phonological and syntactic awareness, comprehension of syntactic structures, early literacy, and reading and writing skills (word reading, word and sentence writing, text comprehension, and text production). Besides offering a detailed description of the structure and tasks of the instrument, the present study includes the results of the first implementation of this tool to a total of 495 students in pre-school, first grade and second grade. The results show significant differences between the three groups (pre-school, first grade and second grade) in phonological awareness (identification of initial syllable, initial phoneme and final rhyme) and between the younger groups and the second graders in syntactic awareness (acceptability judgement task) and early literacy skills. As for reading and writing skills, the results show better performance in reading tasks than in writing tasks, a strong significant correlation between phonological awareness and word reading and word writing, and between literacy skills and word reading and writing. We also found a milder correlation between syntactic awareness and reading comprehension, as well as text writing. These results suggest that the instrument is effective for an early diagnosis and early intervention of reading and writing skills.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, JoanaLobo, MariaEstrela, AntóniaBragança, Bruna2021-12-14T23:46:52Z20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article13application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/129230por2183-9077PURE: 35358412info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T05:08:28Zoai:run.unl.pt:10362/129230Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:46:30.052631Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
title |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
spellingShingle |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade Batalha, Joana Language Assessment Phonological Awareness Syntactic awareness Early reading and writing Emergent literacy Avaliação da linguagem Consciência fonológica Consciência sintática Iniciação à leitura e à escrita Literacia emergente |
title_short |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
title_full |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
title_fullStr |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
title_full_unstemmed |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
title_sort |
Avaliação da linguagem oral e escrita no pré-escolar e nos primeiros anos de escolaridade |
author |
Batalha, Joana |
author_facet |
Batalha, Joana Lobo, Maria Estrela, Antónia Bragança, Bruna |
author_role |
author |
author2 |
Lobo, Maria Estrela, Antónia Bragança, Bruna |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Departamento de Linguística (DL) Centro de Linguística da UNL (CLUNL) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batalha, Joana Lobo, Maria Estrela, Antónia Bragança, Bruna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Language Assessment Phonological Awareness Syntactic awareness Early reading and writing Emergent literacy Avaliação da linguagem Consciência fonológica Consciência sintática Iniciação à leitura e à escrita Literacia emergente |
topic |
Language Assessment Phonological Awareness Syntactic awareness Early reading and writing Emergent literacy Avaliação da linguagem Consciência fonológica Consciência sintática Iniciação à leitura e à escrita Literacia emergente |
description |
UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020 |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-14T23:46:52Z 2021 2021-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/129230 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/129230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-9077 PURE: 35358412 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
13 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138068454703104 |