Present issues of early intervention
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 |
Resumo: | The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 |
id |
RCAP_9d3c59ad48ed6cb3d2ab5b51a9db7021 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.appsicologia.org:article/436 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Present issues of early interventionQuestões Actuais em Intervenção Precoce-The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436Tendo como quadro conceptual de referencia o modelo de Bronfenbrenner (1979,1998) para a teorização e práticas da Intervenção Precoce, os autores vão, na primeira parte deste artigo, analisar o “estado da arte” da Intervenção Precoce nos EUA, à luz do trabalho de Bailey e Wolery (2002). Em seguida, vão confrontar os principias problemas referenciados nesta ´área nos EUA, com os problemas detectados na situação portuguesa através do estudo de Bairrão e Almeida (2002). Desta análise comparativa ressalta a grande distância que nos separa dos EUA em matéria de intervenção Precoce, tanto no domínio teórico como no das práticas. Os principais problemas que a Intervenção Precoce revela entre nós, aliás comuns aos demais domínios da educação, são: a inexistência de uma organização eficaz de recursos, a ausência de uma planificação realizada com base em opções e objectivos bem determinados e, claro está, um financiamento ajustado às necessidades das crianças com necessidades educativas especiais e suas famílias. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436Associação Portuguesa de Psicologia2003-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436PSICOLOGIA; Vol. 17 No. 1 (2003); 15-29PSICOLOGIA; Vol. 17 N.º 1 (2003); 15-292183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436/206Bairrão, JoaquimAlmeida, Isabel Chavesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:01Zoai:oai.appsicologia.org:article/436Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:17.233738Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Present issues of early intervention Questões Actuais em Intervenção Precoce |
title |
Present issues of early intervention |
spellingShingle |
Present issues of early intervention Bairrão, Joaquim - |
title_short |
Present issues of early intervention |
title_full |
Present issues of early intervention |
title_fullStr |
Present issues of early intervention |
title_full_unstemmed |
Present issues of early intervention |
title_sort |
Present issues of early intervention |
author |
Bairrão, Joaquim |
author_facet |
Bairrão, Joaquim Almeida, Isabel Chaves |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Isabel Chaves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bairrão, Joaquim Almeida, Isabel Chaves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
- |
topic |
- |
description |
The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 |
publishDate |
2003 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2003-01-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 |
url |
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436 https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436/206 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Psicologia |
dc.source.none.fl_str_mv |
PSICOLOGIA; Vol. 17 No. 1 (2003); 15-29 PSICOLOGIA; Vol. 17 N.º 1 (2003); 15-29 2183-2471 0874-2049 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134656859209728 |