Present issues of early intervention

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bairrão, Joaquim
Data de Publicação: 2003
Outros Autores: Almeida, Isabel Chaves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
Resumo: The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
id RCAP_9d3c59ad48ed6cb3d2ab5b51a9db7021
oai_identifier_str oai:oai.appsicologia.org:article/436
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Present issues of early interventionQuestões Actuais em Intervenção Precoce-The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436Tendo como quadro conceptual de referencia o modelo de Bronfenbrenner (1979,1998) para a teorização e práticas da Intervenção Precoce, os autores vão, na primeira parte deste artigo, analisar o “estado da arte” da Intervenção Precoce nos EUA, à luz do trabalho de Bailey e Wolery (2002). Em seguida, vão confrontar os principias problemas referenciados nesta ´área nos EUA, com os problemas detectados na situação portuguesa através do estudo de Bairrão e Almeida (2002). Desta análise comparativa ressalta a grande distância que nos separa dos EUA em matéria de intervenção Precoce, tanto no domínio teórico como no das práticas. Os principais problemas que a Intervenção Precoce revela entre nós, aliás comuns aos demais domínios da educação, são: a inexistência de uma organização eficaz de recursos, a ausência de uma planificação realizada com base em opções e objectivos bem determinados e, claro está, um financiamento ajustado às necessidades das crianças com necessidades educativas especiais e suas famílias. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436Associação Portuguesa de Psicologia2003-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436PSICOLOGIA; Vol. 17 No. 1 (2003); 15-29PSICOLOGIA; Vol. 17 N.º 1 (2003); 15-292183-24710874-2049reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436/206Bairrão, JoaquimAlmeida, Isabel Chavesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-09T12:50:01Zoai:oai.appsicologia.org:article/436Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:10:17.233738Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Present issues of early intervention
Questões Actuais em Intervenção Precoce
title Present issues of early intervention
spellingShingle Present issues of early intervention
Bairrão, Joaquim
-
title_short Present issues of early intervention
title_full Present issues of early intervention
title_fullStr Present issues of early intervention
title_full_unstemmed Present issues of early intervention
title_sort Present issues of early intervention
author Bairrão, Joaquim
author_facet Bairrão, Joaquim
Almeida, Isabel Chaves
author_role author
author2 Almeida, Isabel Chaves
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bairrão, Joaquim
Almeida, Isabel Chaves
dc.subject.por.fl_str_mv -
topic -
description The authors underline the importance of Brofenbrenner’ theory of Human Development (1979, 1998) for the theory and practice of Early Intervention (EI). Based on the work of Bailey and Wolery (2002), concerning the recommendations for a federal special education agenda, in particular in EI, provision of special education and related services for infants, toddlers and preschoolers with disabilities and their families, the above mentioned authors in the second part of this papper made a comparison with EI programmes and provision for Portugal (Bairrão & Almeida, 2002). The authors conclude assuming that there exists a great gap between the two countries in what concerns EI. They also stress the need of good organization, planning, staffing and financing of EI programmes in Portugal in order to give to Portuguese children with special education need and their families the urgent education and care they really need. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-01-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
url https://doi.org/10.17575/rpsicol.v17i1.436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436
https://revista.appsicologia.org/index.php/rpsicologia/article/view/436/206
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Psicologia
dc.source.none.fl_str_mv PSICOLOGIA; Vol. 17 No. 1 (2003); 15-29
PSICOLOGIA; Vol. 17 N.º 1 (2003); 15-29
2183-2471
0874-2049
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134656859209728