Estratégias competitivas de sistemas e tecnologias de informação: Aplicações à medida versus aplicações padronizadas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosário, Mónica Ganchinho
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10174/15563
Resumo: O rápido desenvolvimento e a disseminação das novas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC's) estão a ter profundos efeitos na sociedade contemporãnea, influenciando as relações económicas e a forma como as empresas são geridas e estruturadas. Estas, nos últimos anos, têm-se tornado mais flexíveis no intuito de responder, de uma forma mais eficiente, aos mercados em rápida mutação e a clientes cada vez mais exigentes. O crescimento explosivo da utilização das TIC's pelas organizações tem como objectivo obter ganhos internos de eficiência, para facilitar o seu relacionamento com entidades externas, incluindo os próprios consumidores. Hoje, torna-se fundamental dispor de Sistemas de Informação (SI) globais e integrados, para apoiar paradigmas organizacionais baseados na flexibilidade, na cooperação e na coordenação, em detrimento de soluções informáticas, exclusivas de algumas áreas funcionais da empresa. Nesta perspectiva, o modelo estratégico global a implementar pela organização deve alinhar a estratégia de negócio com a estratégia dos SI/TI, levando em consideração as interacções e relações que se estabelecem entre a estratégia e a organização do negócio, por um lado, e entre a estratégia e infra-estrutura dos SI/TI, por outro. Existe, assim, a necessidade de dispor de soluções de TIC's que, de forma eficiente e realista, apoiem as tarefas de gestão e estejam adaptadas às novas características do mercado e das estruturas produtivas. Neste contexto, torna-se importante aferir o contributo dos SI/TI para a competitividade das empresas; discernir quais os factores que condicionam a adopção e utilização de SI/TI's (Aplicações à medida versus Aplicações Padronizadas); discutir as implicações dessas escolhas nos profissionais de Sistemas de Informação. Estas são as grandes questões sobre as quais este trabalho se debruça, no intuito de contribuir com alguns elementos de resposta. /***Abstract - The fast development and the dissemination of the new Technologies of Information and Communication (TIC's) are causing a deep impact in the contemporary society, influencing the economic relationships and the way the companies are managed and structured. In the last few years these organizations have become more and more flexible, with the aim of responding in a more efficient way to the fast-mutating markets and the increasingly demanding customers. The explosive growth of TIC's use by the organizations has had as an objective the inner efficiency gain, in order to facilitate not only their relationship with the external entities to their metier, but also their relationship with the consumers themselves. Today it is fundamental for the organization to have global and integrated Information Systems (IS) at their disposal, in order to support organization paradigms that are based in flexibility, cooperation and coordination, against computerized solutions exclusively oriented towards some of the functional sectors of the company. According to this perspective, the global strategic modal to be implemented by the organization should align the business strategy with the IS/IT strategy, having in consideration the interactions and relationships that are set between the business strategy and organization, on the one side, and the IS/IT strategy and infrastructure, on the other side. There is, hence, a need to have TIC solutions available that, in an efficient and realistic way, support the management tasks and are adapted to the new market and productive structure characteristics. In this context, it is important to evaluate the contribution of the IS/IT to companies competitiveness. lt matters to discern the factors that condition the IS/IT adoption and use (customized applications versus standardized applications (out of the box)), and what may be the implications of these choices by the Information Systems professionals. These are the big questions on which this work is focused, with the objective of contributing with some elements of answer.
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Hoje, torna-se fundamental dispor de Sistemas de Informação (SI) globais e integrados, para apoiar paradigmas organizacionais baseados na flexibilidade, na cooperação e na coordenação, em detrimento de soluções informáticas, exclusivas de algumas áreas funcionais da empresa. Nesta perspectiva, o modelo estratégico global a implementar pela organização deve alinhar a estratégia de negócio com a estratégia dos SI/TI, levando em consideração as interacções e relações que se estabelecem entre a estratégia e a organização do negócio, por um lado, e entre a estratégia e infra-estrutura dos SI/TI, por outro. Existe, assim, a necessidade de dispor de soluções de TIC's que, de forma eficiente e realista, apoiem as tarefas de gestão e estejam adaptadas às novas características do mercado e das estruturas produtivas. Neste contexto, torna-se importante aferir o contributo dos SI/TI para a competitividade das empresas; discernir quais os factores que condicionam a adopção e utilização de SI/TI's (Aplicações à medida versus Aplicações Padronizadas); discutir as implicações dessas escolhas nos profissionais de Sistemas de Informação. Estas são as grandes questões sobre as quais este trabalho se debruça, no intuito de contribuir com alguns elementos de resposta. /***Abstract - The fast development and the dissemination of the new Technologies of Information and Communication (TIC's) are causing a deep impact in the contemporary society, influencing the economic relationships and the way the companies are managed and structured. In the last few years these organizations have become more and more flexible, with the aim of responding in a more efficient way to the fast-mutating markets and the increasingly demanding customers. The explosive growth of TIC's use by the organizations has had as an objective the inner efficiency gain, in order to facilitate not only their relationship with the external entities to their metier, but also their relationship with the consumers themselves. Today it is fundamental for the organization to have global and integrated Information Systems (IS) at their disposal, in order to support organization paradigms that are based in flexibility, cooperation and coordination, against computerized solutions exclusively oriented towards some of the functional sectors of the company. According to this perspective, the global strategic modal to be implemented by the organization should align the business strategy with the IS/IT strategy, having in consideration the interactions and relationships that are set between the business strategy and organization, on the one side, and the IS/IT strategy and infrastructure, on the other side. There is, hence, a need to have TIC solutions available that, in an efficient and realistic way, support the management tasks and are adapted to the new market and productive structure characteristics. In this context, it is important to evaluate the contribution of the IS/IT to companies competitiveness. lt matters to discern the factors that condition the IS/IT adoption and use (customized applications versus standardized applications (out of the box)), and what may be the implications of these choices by the Information Systems professionals. These are the big questions on which this work is focused, with the objective of contributing with some elements of answer.Universidade de Évora2015-09-01T13:29:47Z2015-09-012004-12-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://hdl.handle.net/10174/15563http://hdl.handle.net/10174/15563porDep C.S.teses@bib.uevora.pt662Rosário, Mónica Ganchinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-03T19:01:23Zoai:dspace.uevora.pt:10174/15563Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:07:59.732704Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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