Os media sociais no marketing do ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Domingos André Martins
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Andrade, António Manuel Valente de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314
Resumo: The phenomenon of social media takes place in multiple leveis of human activity: education, economy, politics, etc .. ln Portugal, these platforms have already attracted more than 70% oflntemet users and it's the third European country with the highest rate of usage. The Web 2.0 services appear as a new communication solution for higher education institutions, that face severa! problems: the decline of candidates, the growth of competition, financial constraints and the excess of graduates in areas of low employability (Torres, 2004). To be aware and understand this new way of creating and distributing content is to be open to new communication concepts of mediated interaction, not resulting from a simple conversion exercise of traditional media content to an on-line version. The study tried to analyze and respond to important issues to the characterization of this phenomenon and it's use to organizations, through a qualitative methodology based on observation of cases and platforms with a descriptive and analytical research. This process allowed to construct a model for the integration of social media in the organizations' communication strategy.
id RCAP_a3d4b74b6f3434c8ea21049be7e8ba71
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3314
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Os media sociais no marketing do ensino superiorThe phenomenon of social media takes place in multiple leveis of human activity: education, economy, politics, etc .. ln Portugal, these platforms have already attracted more than 70% oflntemet users and it's the third European country with the highest rate of usage. The Web 2.0 services appear as a new communication solution for higher education institutions, that face severa! problems: the decline of candidates, the growth of competition, financial constraints and the excess of graduates in areas of low employability (Torres, 2004). To be aware and understand this new way of creating and distributing content is to be open to new communication concepts of mediated interaction, not resulting from a simple conversion exercise of traditional media content to an on-line version. The study tried to analyze and respond to important issues to the characterization of this phenomenon and it's use to organizations, through a qualitative methodology based on observation of cases and platforms with a descriptive and analytical research. This process allowed to construct a model for the integration of social media in the organizations' communication strategy.O fenómeno dos media sociais manifesta-se em múltiplos planos da actividade humana: ensino1, economia2, política3, etc. Em Portugal, estas plataformas já atraem mais-de 70%4 dos utilizadores da Internet e é o terceiro país europeu com maior taxa de adesão5• Os serviços da web 2.0 apresentam-se como uma nova solução de comunicação para as Instituições de Ensino Superior, que enfrentam vários problemas: o decréscimo de candidatos, o crescimento da concorrência, as restrições financeiras e o excesso de diplomados em áreas de pouca empregabilidade (Torres, 2004). Conhecer e compreender esta nova forma de criar e difundir conteúdos, é estar aberto a novos conceitos comunicacionais de interacção mediada, que não resultam de um simples exercício de conversão de conteúdos dos media tradicionais para um versão on-line. O estudo realizado procurou analisar e responder a questões importantes para a caracterização deste novo fenómeno e da sua utilidade para as organizações através de uma metodologia qualitativa com base na observação de casos e de plataformas, numa pesquisa analítica e descritiva. Este processo permitiu obter um modelo de orientação das organizações para integração dos media sociais na sua estratégia de comunicação.Universidade Católica Portuguesa2009-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3314Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 8 (2009); 169-1842182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2009.n8reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3314https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3314/3213Direitos de Autor (c) 2009 Domingos André Martins Pereira, António Manuel Valente de Andradehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Domingos André MartinsAndrade, António Manuel Valente de2022-05-24T16:54:45Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3314Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:50.972663Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Os media sociais no marketing do ensino superior
title Os media sociais no marketing do ensino superior
spellingShingle Os media sociais no marketing do ensino superior
Pereira, Domingos André Martins
title_short Os media sociais no marketing do ensino superior
title_full Os media sociais no marketing do ensino superior
title_fullStr Os media sociais no marketing do ensino superior
title_full_unstemmed Os media sociais no marketing do ensino superior
title_sort Os media sociais no marketing do ensino superior
author Pereira, Domingos André Martins
author_facet Pereira, Domingos André Martins
Andrade, António Manuel Valente de
author_role author
author2 Andrade, António Manuel Valente de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Domingos André Martins
Andrade, António Manuel Valente de
description The phenomenon of social media takes place in multiple leveis of human activity: education, economy, politics, etc .. ln Portugal, these platforms have already attracted more than 70% oflntemet users and it's the third European country with the highest rate of usage. The Web 2.0 services appear as a new communication solution for higher education institutions, that face severa! problems: the decline of candidates, the growth of competition, financial constraints and the excess of graduates in areas of low employability (Torres, 2004). To be aware and understand this new way of creating and distributing content is to be open to new communication concepts of mediated interaction, not resulting from a simple conversion exercise of traditional media content to an on-line version. The study tried to analyze and respond to important issues to the characterization of this phenomenon and it's use to organizations, through a qualitative methodology based on observation of cases and platforms with a descriptive and analytical research. This process allowed to construct a model for the integration of social media in the organizations' communication strategy.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3314
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3314
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3314
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2009.3314
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3314/3213
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2009 Domingos André Martins Pereira, António Manuel Valente de Andrade
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2009 Domingos André Martins Pereira, António Manuel Valente de Andrade
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 8 (2009); 169-184
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2009.n8
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851556265984