Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Wilson, Francelino
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212
Resumo: In the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention.
id RCAP_a3f938afa62cad9c5e6767f9d177c9ff
oai_identifier_str oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10212
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chroniclePolémica e humor: interfaces possíveis na crónica de Juma AiubaIn the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention.Na crónica O “pretérito mais-que-perfeito” da vida, o discurso de Juma Aiuba constrói duas isotopias, i.e., o caso das dívidas ocultas e a pandemia do novo coronavírus. Este modelo de escrita mostra-se desafiante para a análise do discurso, até porque desperta interesse para a compreensão do padrão do autor e para as marcas do mesmo no texto. Na perspetiva integrada de Jean-Michel Adam (2001), à luz das múltiplas categorias de análise de um género de texto, procedemos ao estudo da crónica referida, com o intuito de ajudar a definir o padrão da escrita de JA e discutir a polémica e o humor como categorias discursivas “coniventes” no texto de cariz opinativo. Da análise, conclui-se que o texto de JA se inscreve no género do ‘discurso polémico’, fazendo-se valer da modalidade argumentativa polémico-humorística. Para esse efeito, concorrem o dissenso e o ‘efeito de surpresa’ presentes na sua produção textual. Neste quadro, o autor contribui para a construção da democracia e cidadania em Moçambique, socorrendo-se da dicotomização, da polaridade negativa e de outras categorias dialógicas na construção de um discurso de intervenção social.Redis: Revista de Estudos do Discurso2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 9 (2020): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 179-1962183-395810.21747/21833958/red9reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212/9330Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWilson, Francelino2023-11-24T11:15:30Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10212Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:49.940336Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
Polémica e humor: interfaces possíveis na crónica de Juma Aiuba
title Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
spellingShingle Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
Wilson, Francelino
title_short Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
title_full Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
title_fullStr Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
title_full_unstemmed Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
title_sort Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
author Wilson, Francelino
author_facet Wilson, Francelino
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Wilson, Francelino
description In the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212
url https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212/9330
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discurso
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discurso
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
publisher.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso
dc.source.none.fl_str_mv Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 9 (2020): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 179-196
2183-3958
10.21747/21833958/red9
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130746501201920