Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212 |
Resumo: | In the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention. |
id |
RCAP_a3f938afa62cad9c5e6767f9d177c9ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10212 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chroniclePolémica e humor: interfaces possíveis na crónica de Juma AiubaIn the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention.Na crónica O “pretérito mais-que-perfeito” da vida, o discurso de Juma Aiuba constrói duas isotopias, i.e., o caso das dívidas ocultas e a pandemia do novo coronavírus. Este modelo de escrita mostra-se desafiante para a análise do discurso, até porque desperta interesse para a compreensão do padrão do autor e para as marcas do mesmo no texto. Na perspetiva integrada de Jean-Michel Adam (2001), à luz das múltiplas categorias de análise de um género de texto, procedemos ao estudo da crónica referida, com o intuito de ajudar a definir o padrão da escrita de JA e discutir a polémica e o humor como categorias discursivas “coniventes” no texto de cariz opinativo. Da análise, conclui-se que o texto de JA se inscreve no género do ‘discurso polémico’, fazendo-se valer da modalidade argumentativa polémico-humorística. Para esse efeito, concorrem o dissenso e o ‘efeito de surpresa’ presentes na sua produção textual. Neste quadro, o autor contribui para a construção da democracia e cidadania em Moçambique, socorrendo-se da dicotomização, da polaridade negativa e de outras categorias dialógicas na construção de um discurso de intervenção social.Redis: Revista de Estudos do Discurso2020-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 9 (2020): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 179-1962183-395810.21747/21833958/red9reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212/9330Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessWilson, Francelino2023-11-24T11:15:30Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10212Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:49.940336Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle Polémica e humor: interfaces possíveis na crónica de Juma Aiuba |
title |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
spellingShingle |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle Wilson, Francelino |
title_short |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
title_full |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
title_fullStr |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
title_full_unstemmed |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
title_sort |
Controversy and humor: possible interfaces in Juma Aiuba’s chronicle |
author |
Wilson, Francelino |
author_facet |
Wilson, Francelino |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Wilson, Francelino |
description |
In the chronicle The “Past-perfect” of life, (O “pretérito mais-que-perfeito” da vida), Juma Aiuba inscribes his speech in two isotopies, i.e. the case of hidden debts and the pandemic of the new coronavirus. This writing model proves to be challenging to discourse analysis, even because it arouses interest in understanding the author’s standard and the enunciator’s marks. In the integrated perspective of Jean-Michel Adam (2001), to the light of the multiple categories, we analyze for the purpose of helping define the standard of JA’s writing and discuss polemics and humor as “connivent” discursive categories in opinionated aspect. From the analysis, it is concluded that JA’s text is inscribed in the ‘polemic discourse’ genre, asserting itself of the polemic-humoristic argumentative modality. For this purpose, the dissent and the ‘surprise effect’ present in his textual production contribute. In this context, the author contributes to the construction of democracy and citizenship in Mozambique, using the dichotomization, negative polarity, and other dialogical categories in the construction of a discourse of social intervention. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212 |
url |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212 https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10212/9330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discurso info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Redis: Revista de Estudos do discurso |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
publisher.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso |
dc.source.none.fl_str_mv |
Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 9 (2020): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 179-196 2183-3958 10.21747/21833958/red9 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130746501201920 |