Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jorge, Fátima Regina
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Paixão, Maria de Fátima, Nunes, Maria Fernanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247
Resumo: We intend to discuss the opportunities that the spaces of non-formal education provide to the implementation of a teaching and learning that demonstrates the use of mathematics in social and cultural contexts. The discussion is based on a study developed under the supervised teaching practice in basic education and in which was planned, implemented and evaluated a visit to the Garden «Jardim do Paço» of Castelo Branco. To support the visit was created a set of tasks that aimed ative learning of mathematics and, at the same time, intended to sensitize students to its presence of mathematics in the world around us. We report one of the tasks proposed to students in the Garden and we analyze and discuss the results of the activity, as well as free texts and drawings carried out in the classroom after the visit. The resolution of the task required the mobilization and application of mathematical knowledge in real contexts, contributing to a contextualized mathematics learning. The engagement, joy and motivation expressed by students in carrying out the activities indicate a strong interaction between the two contexts, formal (school) and non-formal (The Garden - Jardim do Paço de Castelo Branco).
id RCAP_a4029de8b515b21ef4d030d8a43ee4a4
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4247
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino BásicoWe intend to discuss the opportunities that the spaces of non-formal education provide to the implementation of a teaching and learning that demonstrates the use of mathematics in social and cultural contexts. The discussion is based on a study developed under the supervised teaching practice in basic education and in which was planned, implemented and evaluated a visit to the Garden «Jardim do Paço» of Castelo Branco. To support the visit was created a set of tasks that aimed ative learning of mathematics and, at the same time, intended to sensitize students to its presence of mathematics in the world around us. We report one of the tasks proposed to students in the Garden and we analyze and discuss the results of the activity, as well as free texts and drawings carried out in the classroom after the visit. The resolution of the task required the mobilization and application of mathematical knowledge in real contexts, contributing to a contextualized mathematics learning. The engagement, joy and motivation expressed by students in carrying out the activities indicate a strong interaction between the two contexts, formal (school) and non-formal (The Garden - Jardim do Paço de Castelo Branco).Nos proponemos discutir las oportunidades que los espacios de educación no formal ofrecen para la implementación de un proceso de enseñanza y aprendizaje que enfatice la utilización de las matemáticas en contextos sociales y culturales. La discusión se basa en un estudio desarrollado en la Práctica Docente Supervisada en enseñanza básica. El estudio incluyó la planificación, desarrollo y evaluación de una visita al Jardín del Palacio Episcopal - Jardim do Paço de Castelo Branco. Para apoyar la visita se crearon un conjunto de tareas dirigidas al aprendizaje ativo de las matemáticas que, al mismo tiempo, tenían la intención de despertar a los alumnos hacia su en el mundo que nos rodea. Se presenta una de las tareas propuestas a los estudiantes y se analizan y discuten los resultados de la actividad de los alumnos, así como los textos y dibujos libres producidos en la clase después de la visita. La resolución de las tareas requiere la movilización y la aplicación de los conocimientos matemáticos en contextos reales, lo que contribuye a un aprendizaje de las matemáticas más contextualizada. El compromiso, la alegría y la motivación expresada por los alumnos en la realización de atividades sugieren una fuerte interacción entre los dos contextos, formal (la escuela) y no formal (Jardim do Paço de Castelo Branco).Pretendemos discutir as oportunidades que os espaços de educação não formal oferecem para a implementação de um ensino e aprendizagem que evidencie a utilização da matemática em contextos sociais e culturais. A discussão apoia-se num estudo desenvolvido no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada no 4.º ano do 1.º Ciclo do Ensino Básico e em que se planeou, implementou e avaliou uma visita ao Jardim do Paço de Castelo Branco. Para apoiar a visita foi criado um conjunto de tarefas que, a par de visarem uma aprendizagem ativa da matemática, pretendiam despertar os alunos para a presença desta no mundo que nos rodeia. Apresentamos uma das tarefas propostas aos alunos no Jardim do Paço e analisam-se e discutem-se os resultados da atividade, bem como os textos e os desenhos livres realizados, após a visita, em sala de aula. A resolução da tarefa requereu dos alunos a mobilização e aplicação de conhecimentos matemáticos em contextos reais, contribuindo para aprendizagens contextualizadas. O empenho, a alegria e a motivação manifestada pelos alunos na realização das atividades apontam para uma forte interação entre os dois contextos, formal (escola) e não formal (Jardim do Paço de Castelo Branco).Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 226-246Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 226-246Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 226-246Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 226-2461647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4247https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4247/3200Jorge, Fátima ReginaPaixão, Maria de FátimaNunes, Maria Fernandainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:07Zoai:proa.ua.pt:article/4247Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.918573Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
title Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
spellingShingle Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
Jorge, Fátima Regina
title_short Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
title_full Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
title_fullStr Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
title_full_unstemmed Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
title_sort Exploração de ideias geométricas no Jardim do Paço de Castelo Branco: Uma experiência criativa no 4.ºano do 1.º Ciclo do Ensino Básico
author Jorge, Fátima Regina
author_facet Jorge, Fátima Regina
Paixão, Maria de Fátima
Nunes, Maria Fernanda
author_role author
author2 Paixão, Maria de Fátima
Nunes, Maria Fernanda
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jorge, Fátima Regina
Paixão, Maria de Fátima
Nunes, Maria Fernanda
description We intend to discuss the opportunities that the spaces of non-formal education provide to the implementation of a teaching and learning that demonstrates the use of mathematics in social and cultural contexts. The discussion is based on a study developed under the supervised teaching practice in basic education and in which was planned, implemented and evaluated a visit to the Garden «Jardim do Paço» of Castelo Branco. To support the visit was created a set of tasks that aimed ative learning of mathematics and, at the same time, intended to sensitize students to its presence of mathematics in the world around us. We report one of the tasks proposed to students in the Garden and we analyze and discuss the results of the activity, as well as free texts and drawings carried out in the classroom after the visit. The resolution of the task required the mobilization and application of mathematical knowledge in real contexts, contributing to a contextualized mathematics learning. The engagement, joy and motivation expressed by students in carrying out the activities indicate a strong interaction between the two contexts, formal (school) and non-formal (The Garden - Jardim do Paço de Castelo Branco).
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247
url https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4247
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4247/3200
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 226-246
Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 226-246
Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 226-246
Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 226-246
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569166082048