MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes Corrêa, Bruna
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Moço Aparício, Ana Sílvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156
Resumo: This article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”.
id RCAP_a656f18b6d962193100c01638acf1871
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/28156
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESAThis article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”.Este artigo apresenta um levantamento de pesquisas correlatas sobre o tema multiletramentos no ensino de língua inglesa. Ele é parte de uma pesquisa de Mestrado Profissional em Educação em desenvolvimento, que pretende investigar a transposição didática do Currículo Paulista, com foco nos gêneros digitais multimodais no ensino da língua inglesa. O artigo tem como objetivo principal analisar como as pesquisas encontradas se aproximam dessa temática e do contexto educacional a ser investigado. O levantamento foi feito na plataforma do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), buscando por trabalhos que vão de 2017 até o primeiro semestre de 2021. Estabelecemos algumas palavras-chave para a busca e elaboramos critérios para a seleção e análise dos trabalhos. Obtivemos um número de teses e dissertações sobre o tema que pode ser considerado baixo e, por considerarmos a menção à Base Nacional Comum Curricular (BNCC) essencial para a proximidade temática, o número de documentos selecionados tornou-se ainda menor. Destacaram-se alguns pontos, entre os resultados, como a maior parte das pesquisas ter sido realizada no estado de São Paulo e no contexto da educação básica, principalmente, com o Ensino Fundamental – Anos Finais.Universidade de Aveiro2022-06-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156oai:proa.ua.pt:article/28156Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 1 (2022); 6-151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156/20350Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparíciohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes Corrêa, BrunaMoço Aparício, Ana Sílvia2022-09-05T15:21:42Zoai:proa.ua.pt:article/28156Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:50.419487Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
title MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
spellingShingle MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
Fernandes Corrêa, Bruna
title_short MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
title_full MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
title_fullStr MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
title_full_unstemmed MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
title_sort MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
author Fernandes Corrêa, Bruna
author_facet Fernandes Corrêa, Bruna
Moço Aparício, Ana Sílvia
author_role author
author2 Moço Aparício, Ana Sílvia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes Corrêa, Bruna
Moço Aparício, Ana Sílvia
description This article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
journal article
journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156
oai:proa.ua.pt:article/28156
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156
identifier_str_mv oai:proa.ua.pt:article/28156
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156/20350
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparício
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparício
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 1 (2022); 6-15
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 1 (2022); 6-15
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 1 (2022); 6-15
Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 1 (2022); 6-15
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130004792016896