MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156 |
Resumo: | This article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”. |
id |
RCAP_a656f18b6d962193100c01638acf1871 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/28156 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESAThis article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”.Este artigo apresenta um levantamento de pesquisas correlatas sobre o tema multiletramentos no ensino de língua inglesa. Ele é parte de uma pesquisa de Mestrado Profissional em Educação em desenvolvimento, que pretende investigar a transposição didática do Currículo Paulista, com foco nos gêneros digitais multimodais no ensino da língua inglesa. O artigo tem como objetivo principal analisar como as pesquisas encontradas se aproximam dessa temática e do contexto educacional a ser investigado. O levantamento foi feito na plataforma do Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (IBICT), buscando por trabalhos que vão de 2017 até o primeiro semestre de 2021. Estabelecemos algumas palavras-chave para a busca e elaboramos critérios para a seleção e análise dos trabalhos. Obtivemos um número de teses e dissertações sobre o tema que pode ser considerado baixo e, por considerarmos a menção à Base Nacional Comum Curricular (BNCC) essencial para a proximidade temática, o número de documentos selecionados tornou-se ainda menor. Destacaram-se alguns pontos, entre os resultados, como a maior parte das pesquisas ter sido realizada no estado de São Paulo e no contexto da educação básica, principalmente, com o Ensino Fundamental – Anos Finais.Universidade de Aveiro2022-06-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156oai:proa.ua.pt:article/28156Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 1 (2022); 6-15Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 1 (2022); 6-151647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156/20350Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparíciohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes Corrêa, BrunaMoço Aparício, Ana Sílvia2022-09-05T15:21:42Zoai:proa.ua.pt:article/28156Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:50.419487Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
title |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
spellingShingle |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA Fernandes Corrêa, Bruna |
title_short |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
title_full |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
title_fullStr |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
title_full_unstemmed |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
title_sort |
MULTILETRAMENTOS E ENSINO DE LÍNGUA INGLESA |
author |
Fernandes Corrêa, Bruna |
author_facet |
Fernandes Corrêa, Bruna Moço Aparício, Ana Sílvia |
author_role |
author |
author2 |
Moço Aparício, Ana Sílvia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes Corrêa, Bruna Moço Aparício, Ana Sílvia |
description |
This article presents a survey of related research on the topic of multiliteracies in English language teaching. It is part of a Professional Master's in Education research in development, which aims to investigate the didactic transposition of the Paulista Curriculum, focusing on multimodal digital genres in English language teaching. The main objective of the article is to analyze how the research found approaches this theme and the educational context to be investigated. The survey was carried out on the platform of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT), searching for works ranging from 2017 to the first half of 2021. We established some keywords for the search and developed criteria for the selection and analysis of works. We obtained a number of theses and dissertations on the subject that can be considered low and, as we consider the mention of the National Common Curricular Base (BNCC) essential for thematic proximity, the number of selected documents became even smaller. Some points stood out among the results, such as most of the research being carried out in the state of São Paulo and in the context of basic education, mainly aimed at the stage of education called “Ensino Fundamental – Anos Finais”. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156 oai:proa.ua.pt:article/28156 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/28156 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156 https://doi.org/10.34624/ilcj.v12i1.28156 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/28156/20350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparício http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2022 Bruna Fernandes Corrêa, Ana Sílvia Moço Aparício http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 12 No 1 (2022); 6-15 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 Núm. 1 (2022); 6-15 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 12 No 1 (2022); 6-15 Internet Latent Corpus Journal; vol. 12 n.º 1 (2022); 6-15 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130004792016896 |