The woman by herself in three Brazilian clips: a semiodiscursive analysis
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.21747/21833958/red10a5 |
Resumo: | This paper intends to problematize the representation of women in three clips related to the songs Mulher do fim do mundo (Woman from the end of the world, 2015); Triste, louca ou má (Sad, crazy or bad, 2016) and Dona de mim (Owner of me, 2018), in the voices of Elza Soares, Juliana Strassacapa and Iza, respectively. It is intended to demonstrate how the enunciative process itself contributes not only to the implication of meanings, but also to the promotion of effects with echoes in the social (re)construction of female identity. Thus, with the main support of the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis, the implication of the sociodiscursive imaginary, as well as the representation of the woman’s ethos (image that, in this case, the announcer makes of herself) and the manifestation of the pathos (as a target effect oriented towards the mobilization of the other through emotion) will be investigated in the communication contracts signed by the clips. In the analyses, it is attested the utterance of the enunciators that resist the hegemonic identity of women allied to narrative images that materialize their reaction to the subordinate position that the feminine gender usually occupies in society, and, thus, embody the resignification of women condition. |
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The woman by herself in three Brazilian clips: a semiodiscursive analysisA mulher por ela mesma em três clipes brasileiros: uma análise semiodiscursivaRepresentaçãoMulherImagináriosEthosPathosRepresentationWomenImaginaryEthosPathosThis paper intends to problematize the representation of women in three clips related to the songs Mulher do fim do mundo (Woman from the end of the world, 2015); Triste, louca ou má (Sad, crazy or bad, 2016) and Dona de mim (Owner of me, 2018), in the voices of Elza Soares, Juliana Strassacapa and Iza, respectively. It is intended to demonstrate how the enunciative process itself contributes not only to the implication of meanings, but also to the promotion of effects with echoes in the social (re)construction of female identity. Thus, with the main support of the Semiolinguistic Theory of Discourse Analysis, the implication of the sociodiscursive imaginary, as well as the representation of the woman’s ethos (image that, in this case, the announcer makes of herself) and the manifestation of the pathos (as a target effect oriented towards the mobilization of the other through emotion) will be investigated in the communication contracts signed by the clips. In the analyses, it is attested the utterance of the enunciators that resist the hegemonic identity of women allied to narrative images that materialize their reaction to the subordinate position that the feminine gender usually occupies in society, and, thus, embody the resignification of women condition.Este trabalho pretende problematizar a representação da mulher em três clipes relacionados com as canções Mulher do fim do mundo (2015); Triste, louca ou má (2016) e Dona de mim (2018), nas vozes de Elza Soares, Juliana Strassacapa e Iza, respectivamente. Pretende-se demonstrar como o processo enunciativo, em si, contribui para a implicitação de sentidos e para a promoção de efeitos com ecos na (re)construção social da identidade feminina. Para isso, com a sustentação principal da Teoria Semiolinguística de Análise do Discurso, será investigada a atuação dos imaginários sociodiscursivos, assim como da representação do ethos da mulher (imagem que, no caso, a locuto- ra faz de si própria) e da manifestação do pathos (como efeito visado, orientado para a mobilização do outro pela emoção) nos contratos de comunicação firmados pelos clipes. Atesta-se, nas análises, a elocução de enunciadoras que resistem à identidade hegemônica de mulher, aliada a imagens nar- rativas que materializam sua reação à posição subalterna que o gênero feminino costuma ocupar na sociedade e, com isso, corporificam a ressignificação da condição da mulher.Redis: Revista de Estudos do Discurso2021-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21747/21833958/red10a5https://doi.org/10.21747/21833958/red10a5Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 10 (2021): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 125-1502183-395810.21747/21833958/red10reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10938https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/10938/10012Direitos de Autor (c) 2021 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFeres, Beatriz dos SantosMonnerat, Rosane Santos Mauro2023-12-29T11:15:22Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/10938Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:35.797617Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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