Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Amanda Brena Barbosa
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Silva, Luciana Aparecida Siqueira, Fernandes, Paula Silva Resende, Fernandes-Sobrinho, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995
Resumo: This qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items.
id RCAP_aae9d7aa5435d02b7fca5c7996df2528
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/2995
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Potential socio-scientific aspects in ENEM biology itemsPotenciais aspectos sociocientíficos em itens de biologia do ENEMThis qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items.En esta investigación, de naturaleza cualitativo-documental, se buscaron identificar ítems de Biología presentes en un examen nacional aplicado a estudiantes de la enseñanza media en Brasil (ediciones de 2013 a 2015), con el fin de contribuir con la implementación de discusiones de cuestiones socio-científicas (QSC) en la enseñanza. Las QSC incluyen controversias a respecto de asuntos diversos y son recomendadas por investigadores en educación CienciaTecnología-Sociedad (CTS), aunque existan dificultades de implementarlas en el aula. El estudio señala recomendaciones en la elaboración de estos ítems y formas alternativas de apoyo a las actividades de enseñanza del profesor, que le permite ir más allá de la simples resolución de los contenidos de ítems de exámenes.Nesta pesquisa de cunho qualitativo-documental, buscaram-se identificar itens de Biologia presentes em um exame nacional aplicado a estudantes do nível médio de escolarização no Brasil [edições de 2013 a 2015], para fins de contribuir com a implementação de discussões de questões sociocientíficas (QSC) no ensino. As QSC contemplam controvérsias sobre diversos assuntos e são recomendadas por pesquisadores em educação Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS), embora haja dificuldades de implementá-las, na sala de aula. O estudo aponta recomendações na elaboração desses itens, e formas alternativas de apoio às atividades letivas do professor, permitindo-lhe ir além da mera resolução conteudista de itens de exames.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 83-911647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995/2248Almeida, Amanda Brena BarbosaSilva, Luciana Aparecida SiqueiraFernandes, Paula Silva ResendeFernandes-Sobrinho, Marcosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:06Zoai:proa.ua.pt:article/2995Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.011809Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
Potenciais aspectos sociocientíficos em itens de biologia do ENEM
title Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
spellingShingle Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
Almeida, Amanda Brena Barbosa
title_short Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
title_full Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
title_fullStr Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
title_full_unstemmed Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
title_sort Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
author Almeida, Amanda Brena Barbosa
author_facet Almeida, Amanda Brena Barbosa
Silva, Luciana Aparecida Siqueira
Fernandes, Paula Silva Resende
Fernandes-Sobrinho, Marcos
author_role author
author2 Silva, Luciana Aparecida Siqueira
Fernandes, Paula Silva Resende
Fernandes-Sobrinho, Marcos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Amanda Brena Barbosa
Silva, Luciana Aparecida Siqueira
Fernandes, Paula Silva Resende
Fernandes-Sobrinho, Marcos
description This qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-11-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995
url https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995/2248
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 83-91
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 83-91
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 83-91
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 83-91
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567710658560