Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995 |
Resumo: | This qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items. |
id |
RCAP_aae9d7aa5435d02b7fca5c7996df2528 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/2995 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology itemsPotenciais aspectos sociocientíficos em itens de biologia do ENEMThis qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items.En esta investigación, de naturaleza cualitativo-documental, se buscaron identificar ítems de Biología presentes en un examen nacional aplicado a estudiantes de la enseñanza media en Brasil (ediciones de 2013 a 2015), con el fin de contribuir con la implementación de discusiones de cuestiones socio-científicas (QSC) en la enseñanza. Las QSC incluyen controversias a respecto de asuntos diversos y son recomendadas por investigadores en educación CienciaTecnología-Sociedad (CTS), aunque existan dificultades de implementarlas en el aula. El estudio señala recomendaciones en la elaboración de estos ítems y formas alternativas de apoyo a las actividades de enseñanza del profesor, que le permite ir más allá de la simples resolución de los contenidos de ítems de exámenes.Nesta pesquisa de cunho qualitativo-documental, buscaram-se identificar itens de Biologia presentes em um exame nacional aplicado a estudantes do nível médio de escolarização no Brasil [edições de 2013 a 2015], para fins de contribuir com a implementação de discussões de questões sociocientíficas (QSC) no ensino. As QSC contemplam controvérsias sobre diversos assuntos e são recomendadas por pesquisadores em educação Ciência-Tecnologia-Sociedade (CTS), embora haja dificuldades de implementá-las, na sala de aula. O estudo aponta recomendações na elaboração desses itens, e formas alternativas de apoio às atividades letivas do professor, permitindo-lhe ir além da mera resolução conteudista de itens de exames.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-11-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 83-91Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 83-911647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995/2248Almeida, Amanda Brena BarbosaSilva, Luciana Aparecida SiqueiraFernandes, Paula Silva ResendeFernandes-Sobrinho, Marcosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:06Zoai:proa.ua.pt:article/2995Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.011809Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items Potenciais aspectos sociocientíficos em itens de biologia do ENEM |
title |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
spellingShingle |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items Almeida, Amanda Brena Barbosa |
title_short |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
title_full |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
title_fullStr |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
title_full_unstemmed |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
title_sort |
Potential socio-scientific aspects in ENEM biology items |
author |
Almeida, Amanda Brena Barbosa |
author_facet |
Almeida, Amanda Brena Barbosa Silva, Luciana Aparecida Siqueira Fernandes, Paula Silva Resende Fernandes-Sobrinho, Marcos |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Luciana Aparecida Siqueira Fernandes, Paula Silva Resende Fernandes-Sobrinho, Marcos |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Amanda Brena Barbosa Silva, Luciana Aparecida Siqueira Fernandes, Paula Silva Resende Fernandes-Sobrinho, Marcos |
description |
This qualitative and documentary research aimed to identify existent Biology items in a national exam applied to high school students of education in Brazil [editions 2013 - 2015] for the purpose of contributing to the implementation of discussions of socioscientific issues (SCI) in education. The SCI include controversies on various matters and are recommended by researchers in education for Science, Technology and Society (STS) although there are difficulties in implementing them in the classroom. The study points out recommendations in drafting these items and alternative forms of support for teaching activities enabling the teacher to go beyond encyclopaedic resolution of exams’s items. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-11-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995 https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i4.2995 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/2995/2248 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 4 (2016); 83-91 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 4 (2016); 83-91 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 4 (2016); 83-91 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 4 (2016); 83-91 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133567710658560 |