Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633 |
Resumo: | Used, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items. |
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Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristicsAnálisis y clasificación de los problemas de Biología en ENEM según sus características psicométricasAnálise e classificação das questões de Biologia do ENEM segundo suas características psicométricasAvaliaçãoEnsino de BiologiaPsicometriaMicrodadosEducação em ciênciasEnsino de BiologiaEvaluationBiology teachingPsychometricsMicrodataScience educationBiology TeachingEvaluaciónEnseñanza de la biologiaPsicometríaMicrodadosEducación científicaEnseñanza de la BiologíaUsed, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items.Utilizado como una selección para la Educación Superior, el Examen Nacional de Escuela Secundaria es uno de los exámenes a gran escala más grandes del mundo. En vista del potencial de influir en la vida de una persona, se aspira a que el examen sea capaz de hacer una inferencia justa. El artículo publica los resultados de una investigación que estimó la calidad psicométrica de los ítems de biología de 2009 a 2019. Fue posible notar que más de la mitad de los ítems no se consideraron buenos para medir la competencia que la prueba de Ciencias de la Naturaleza propone medir. Se recomienda que estudios posteriores puedan realizar un análisis cualitativo de los aspectos pedagógicos de los ítems inadecuados.Usado, entre outras coisas, como seleção para o Ensino Superior, o Exame Nacional do Ensino Médio é uma das maiores provas em larga escala do mundo. Tendo em vista o potencial de influenciar a vida de uma pessoa, aspira-se que o exame tenha condições de realizar uma inferência justa daquilo que se propõe avaliar. O artigo divulga os resultados de uma investigação que estimou a qualidade psicométrica dos itens de Biologia das edições de 2009 a 2019. Foi possível notar que mais da metade dos itens não foram considerados bons para aferir a proficiência que a prova de Ciências da Natureza se propõe a medir. Recomenda-se que estudos subsequentes possam realizar uma análise qualitativa dos aspectos pedagógicos dos itens inadequados.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/63310.46667/renbio.v15i1.633SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 314-3322763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633/236BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVizzotto, Patrick2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/633Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
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