Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vizzotto, Patrick
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633
Resumo: Used, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items.
id SBEnBio_cc77757443db1f0d82f9f1bc25ded371
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/633
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristicsAnálisis y clasificación de los problemas de Biología en ENEM según sus características psicométricasAnálise e classificação das questões de Biologia do ENEM segundo suas características psicométricasAvaliaçãoEnsino de BiologiaPsicometriaMicrodadosEducação em ciênciasEnsino de BiologiaEvaluationBiology teachingPsychometricsMicrodataScience educationBiology TeachingEvaluaciónEnseñanza de la biologiaPsicometríaMicrodadosEducación científicaEnseñanza de la BiologíaUsed, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items.Utilizado como una selección para la Educación Superior, el Examen Nacional de Escuela Secundaria es uno de los exámenes a gran escala más grandes del mundo. En vista del potencial de influir en la vida de una persona, se aspira a que el examen sea capaz de hacer una inferencia justa. El artículo publica los resultados de una investigación que estimó la calidad psicométrica de los ítems de biología de 2009 a 2019. Fue posible notar que más de la mitad de los ítems no se consideraron buenos para medir la competencia que la prueba de Ciencias de la Naturaleza propone medir. Se recomienda que estudios posteriores puedan realizar un análisis cualitativo de los aspectos pedagógicos de los ítems inadecuados.Usado, entre outras coisas, como seleção para o Ensino Superior, o Exame Nacional do Ensino Médio é uma das maiores provas em larga escala do mundo. Tendo em vista o potencial de influenciar a vida de uma pessoa, aspira-se que o exame tenha condições de realizar uma inferência justa daquilo que se propõe avaliar. O artigo divulga os resultados de uma investigação que estimou a qualidade psicométrica dos itens de Biologia das edições de 2009 a 2019. Foi possível notar que mais da metade dos itens não foram considerados bons para aferir a proficiência que a prova de Ciências da Natureza se propõe a medir. Recomenda-se que estudos subsequentes possam realizar uma análise qualitativa dos aspectos pedagógicos dos itens inadequados.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2022-06-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresTextoTextoTextoapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/63310.46667/renbio.v15i1.633SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 314-3322763-889810.46667/renbio.v15i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633/236BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVizzotto, Patrick2022-11-21T20:37:03Zoai:ojs.renbio.org.br:article/633Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-11-21T20:37:03Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
Análisis y clasificación de los problemas de Biología en ENEM según sus características psicométricas
Análise e classificação das questões de Biologia do ENEM segundo suas características psicométricas
title Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
spellingShingle Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
Vizzotto, Patrick
Avaliação
Ensino de Biologia
Psicometria
Microdados
Educação em ciências
Ensino de Biologia
Evaluation
Biology teaching
Psychometrics
Microdata
Science education
Biology Teaching
Evaluación
Enseñanza de la biologia
Psicometría
Microdados
Educación científica
Enseñanza de la Biología
title_short Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
title_full Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
title_fullStr Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
title_full_unstemmed Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
title_sort Analysis and classification of Biology items in ENEM according to its psychometric characteristics
author Vizzotto, Patrick
author_facet Vizzotto, Patrick
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vizzotto, Patrick
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Ensino de Biologia
Psicometria
Microdados
Educação em ciências
Ensino de Biologia
Evaluation
Biology teaching
Psychometrics
Microdata
Science education
Biology Teaching
Evaluación
Enseñanza de la biologia
Psicometría
Microdados
Educación científica
Enseñanza de la Biología
topic Avaliação
Ensino de Biologia
Psicometria
Microdados
Educação em ciências
Ensino de Biologia
Evaluation
Biology teaching
Psychometrics
Microdata
Science education
Biology Teaching
Evaluación
Enseñanza de la biologia
Psicometría
Microdados
Educación científica
Enseñanza de la Biología
description Used, among other things, as a selection for Higher Education, the National High School Exam is one of the largest large-scale exams in the world. In view of the potential to influence a person's life, it is aspired that the exam is able to make a fair inference. The article publishes the results of an investigation that estimated the psychometric quality of biology items from 2009 to 2019. It was possible to notice that more than half of the items were not considered good for measuring the proficiency that the Nature Sciences test proposes to measure. It is recommended that subsequent studies can perform a qualitative analysis of the pedagogical aspects of inadequate items.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
Texto
Texto
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633
10.46667/renbio.v15i1.633
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633
identifier_str_mv 10.46667/renbio.v15i1.633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/633/236
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; v.15, n. 1 (jun. 2022); 314-332
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2022: v.15, n.1 (jun. 2022); 314-332
2763-8898
10.46667/renbio.v15i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867412951040