Gestão escolar intermédia percursos do coordenador de departamento curricular na “Escola do Diretor”.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Graça Maria Vilar da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11328/125
Resumo: O constructo de que os professores sobressaem como os principais atores educativos no ambiente de mudança e renovação na educação permanece nas organizações escolares. A implementação de um Novo Estatuto da Carreira Docente transportou substanciais alterações e a assunção de novas funções por todos os sujeitos que possuem a missão de ensinar, numa escola eficaz, em que a qualidade impere e comande qualquer projeto concebido. No ambiente de uma escola reflexiva, orientada com base na comunicação e na cooperação, destacam-se as estruturas de Gestão Escolar Intermédia, mormente os departamentos curriculares, entendidos como os principais contextos de interação no interior da escola. O papel do seu coordenador considera-se basilar no desenvolvimento organizacional de qualquer comunidade educativa, sendo-lhe, atualmente, exigidas funções mais relevantes ao nível da liderança dos seus departamentos, da coordenação e da supervisão dos seus pares. Neste contexto, a temática deste estudo focaliza a figura do coordenador de departamento curricular, enquanto gestor intermédio, na “escola do diretor”, importando assinalar as suas perceções e as daqueles que operam no seu grupo, identificando, concomitantemente, aspetos facilitadores ou obstativos no desempenho das suas funções. Para analisarmos as conceções e representações dos coordenadores de departamento curricular e dos professores sobre o cargo de Gestão Escolar Intermédia em investigação, utilizámos um modelo de investigação que se insere, maioritariamente, num paradigma quantitativo, adotando como instrumento de recolha de dados o inquérito por questionário. Neste âmbito, construímos dois questionários, um para os coordenadores e outro para os professores, que contemplaram também uma questão aberta, analisada qualitativamente, concretizando a respetiva categorização das respostas obtidas. Operacionalizámo-los, no ano letivo de 2010/2011, aprofessores do segundo e terceiro ciclos do Ensino Básico e do Ensino Secundário de três escolas de um dos concelhos do distrito de Viseu. Os resultados obtidos, de um modo geral, sugerem que os inquiridos se mostram conscientes das funções de um coordenador de departamento curricular, na escola atual, nas vertentes de desenvolvimento organizacional, de liderança, de coordenação e de supervisão, divergindo as suas perceções em algumas variáveis. Concluímos que as práticas de gestão intermédia na escola se encontram num percurso sólido, fundamentado, exigente, mas solicitador de uma contínua formação especializada na área de Orientação Educativa. The construct that teachers stand out as the main actors in the educational environment of change and renewal in education remains in school organizations. The implementation of a New Teaching Career Statute transported substantial changes and the assumption of new functions for all subjects that have the mission of teaching, in an effective school, where quality prevails and commands any conceived project. In the environment of a reflective school, guided by the communication and cooperation, there are the structures of Middle School Administration, especially those of the curricular departments, defined as the major contexts of interaction within the school. The role of their coordinators is considered fundamental in the organizational development of any educational community, being, currently, required to them the most relevant functions to the level of leadership of their department, coordination and supervision of their peers. In this context, the theme of this study focuses on the figure of the department coordinator, as an intermediate manager in the "school of the director," emphasizing his perceptions and the ones from those operating in his group, identifying, concomitantly, facilitating or inhibiting aspects in the performance of his duties. To analyze the conceptions andrepresentations of the department coordinators and teachers about the role of the Middle School Administrator in study, we used a model of research that mostly falls in a quantitative paradigm, adopt- ing as an instrument of data collection the questionnaire survey. In this context, we built two questionnaires, one for coordinators and another one for teachers that contemplated also an open question, analyzed qualitatively, by implementing the respective categorization of the replies obtained. We accomplished this study in the school year of 2010/2011, to the teachers of the second and third cycle of Basic and Secondary Education schools in three counties of the district of Viseu. The results, in general, suggest that the respondents are aware of the department coordinator functions, in today’s school, in the areas of organizational development, leadership, coordination and supervision, although their perceptions diverge in some variables. We conclude that management practices in middle school administration are in a solid, grounded, demanding route, but asking for a continuous specialized training in the area of Educational Guidance.
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O papel do seu coordenador considera-se basilar no desenvolvimento organizacional de qualquer comunidade educativa, sendo-lhe, atualmente, exigidas funções mais relevantes ao nível da liderança dos seus departamentos, da coordenação e da supervisão dos seus pares. Neste contexto, a temática deste estudo focaliza a figura do coordenador de departamento curricular, enquanto gestor intermédio, na “escola do diretor”, importando assinalar as suas perceções e as daqueles que operam no seu grupo, identificando, concomitantemente, aspetos facilitadores ou obstativos no desempenho das suas funções. Para analisarmos as conceções e representações dos coordenadores de departamento curricular e dos professores sobre o cargo de Gestão Escolar Intermédia em investigação, utilizámos um modelo de investigação que se insere, maioritariamente, num paradigma quantitativo, adotando como instrumento de recolha de dados o inquérito por questionário. Neste âmbito, construímos dois questionários, um para os coordenadores e outro para os professores, que contemplaram também uma questão aberta, analisada qualitativamente, concretizando a respetiva categorização das respostas obtidas. Operacionalizámo-los, no ano letivo de 2010/2011, aprofessores do segundo e terceiro ciclos do Ensino Básico e do Ensino Secundário de três escolas de um dos concelhos do distrito de Viseu. Os resultados obtidos, de um modo geral, sugerem que os inquiridos se mostram conscientes das funções de um coordenador de departamento curricular, na escola atual, nas vertentes de desenvolvimento organizacional, de liderança, de coordenação e de supervisão, divergindo as suas perceções em algumas variáveis. Concluímos que as práticas de gestão intermédia na escola se encontram num percurso sólido, fundamentado, exigente, mas solicitador de uma contínua formação especializada na área de Orientação Educativa. The construct that teachers stand out as the main actors in the educational environment of change and renewal in education remains in school organizations. The implementation of a New Teaching Career Statute transported substantial changes and the assumption of new functions for all subjects that have the mission of teaching, in an effective school, where quality prevails and commands any conceived project. In the environment of a reflective school, guided by the communication and cooperation, there are the structures of Middle School Administration, especially those of the curricular departments, defined as the major contexts of interaction within the school. The role of their coordinators is considered fundamental in the organizational development of any educational community, being, currently, required to them the most relevant functions to the level of leadership of their department, coordination and supervision of their peers. In this context, the theme of this study focuses on the figure of the department coordinator, as an intermediate manager in the "school of the director," emphasizing his perceptions and the ones from those operating in his group, identifying, concomitantly, facilitating or inhibiting aspects in the performance of his duties. To analyze the conceptions andrepresentations of the department coordinators and teachers about the role of the Middle School Administrator in study, we used a model of research that mostly falls in a quantitative paradigm, adopt- ing as an instrument of data collection the questionnaire survey. In this context, we built two questionnaires, one for coordinators and another one for teachers that contemplated also an open question, analyzed qualitatively, by implementing the respective categorization of the replies obtained. We accomplished this study in the school year of 2010/2011, to the teachers of the second and third cycle of Basic and Secondary Education schools in three counties of the district of Viseu. The results, in general, suggest that the respondents are aware of the department coordinator functions, in today’s school, in the areas of organizational development, leadership, coordination and supervision, although their perceptions diverge in some variables. We conclude that management practices in middle school administration are in a solid, grounded, demanding route, but asking for a continuous specialized training in the area of Educational Guidance.Orientação: Prof. Doutora Maria Luísa Moreira Santos.2013-08-14T18:00:10Z2013-02-14T12:20:13Z2013-02-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRocha, G. M. V. (2012). Gestão escolar intermédia percursos do coordenador de departamento curricular na “Escola do Diretor” [Dissertação de Mestrado em Ciências de Educação, Universidade Portucalense]. Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/125http://hdl.handle.net/11328/125Rocha, G. M. V. (2012). Gestão escolar intermédia percursos do coordenador de departamento curricular na “Escola do Diretor” [Dissertação de Mestrado em Ciências de Educação, Universidade Portucalense]. 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Neste contexto, a temática deste estudo focaliza a figura do coordenador de departamento curricular, enquanto gestor intermédio, na “escola do diretor”, importando assinalar as suas perceções e as daqueles que operam no seu grupo, identificando, concomitantemente, aspetos facilitadores ou obstativos no desempenho das suas funções. Para analisarmos as conceções e representações dos coordenadores de departamento curricular e dos professores sobre o cargo de Gestão Escolar Intermédia em investigação, utilizámos um modelo de investigação que se insere, maioritariamente, num paradigma quantitativo, adotando como instrumento de recolha de dados o inquérito por questionário. Neste âmbito, construímos dois questionários, um para os coordenadores e outro para os professores, que contemplaram também uma questão aberta, analisada qualitativamente, concretizando a respetiva categorização das respostas obtidas. Operacionalizámo-los, no ano letivo de 2010/2011, aprofessores do segundo e terceiro ciclos do Ensino Básico e do Ensino Secundário de três escolas de um dos concelhos do distrito de Viseu. Os resultados obtidos, de um modo geral, sugerem que os inquiridos se mostram conscientes das funções de um coordenador de departamento curricular, na escola atual, nas vertentes de desenvolvimento organizacional, de liderança, de coordenação e de supervisão, divergindo as suas perceções em algumas variáveis. Concluímos que as práticas de gestão intermédia na escola se encontram num percurso sólido, fundamentado, exigente, mas solicitador de uma contínua formação especializada na área de Orientação Educativa. The construct that teachers stand out as the main actors in the educational environment of change and renewal in education remains in school organizations. 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In this context, the theme of this study focuses on the figure of the department coordinator, as an intermediate manager in the "school of the director," emphasizing his perceptions and the ones from those operating in his group, identifying, concomitantly, facilitating or inhibiting aspects in the performance of his duties. To analyze the conceptions andrepresentations of the department coordinators and teachers about the role of the Middle School Administrator in study, we used a model of research that mostly falls in a quantitative paradigm, adopt- ing as an instrument of data collection the questionnaire survey. In this context, we built two questionnaires, one for coordinators and another one for teachers that contemplated also an open question, analyzed qualitatively, by implementing the respective categorization of the replies obtained. We accomplished this study in the school year of 2010/2011, to the teachers of the second and third cycle of Basic and Secondary Education schools in three counties of the district of Viseu. The results, in general, suggest that the respondents are aware of the department coordinator functions, in today’s school, in the areas of organizational development, leadership, coordination and supervision, although their perceptions diverge in some variables. We conclude that management practices in middle school administration are in a solid, grounded, demanding route, but asking for a continuous specialized training in the area of Educational Guidance.
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Rocha, G. M. V. (2012). Gestão escolar intermédia percursos do coordenador de departamento curricular na “Escola do Diretor” [Dissertação de Mestrado em Ciências de Educação, Universidade Portucalense]. Repositório Institucional UPT. http://hdl.handle.net/11328/125
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