Iniciação à Adição através da ludicidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Farias, Ana
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Teles, Magda, Dias, Guida, Lopes, Paulo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235
Resumo: The following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking.
id RCAP_b22cf464b9630e70e03854251421bad3
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4235
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Iniciação à Adição através da ludicidadeThe following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking.Cet article décrit le développement d’une proposition pédagogique, en utilisant le ludisme dans l’enseignement et processus d’apprentissage de la mathématique, ayant comme objectif principal faciliter la compréhension de quelques concepts aux élèves de l´école maternelle. Avec le theme “initiation à l’addition à travers le ludisme”, on a fait des activités pratiques avec un groupe d’enfants âgés de cinq et six ans. Les conclusions montrent que le ludisme facilite l’enseignement/apprentissage de la mathématique et que les jeux créatifs produisent du plaisir, de la motivation et une meilleure solidification de la pensée logique-mathématique.O presente artigo descreve o desenvolvimento de uma proposta pedagógica, através do uso da ludicidade no processo de ensino aprendizagem da matemática, com o objetivo de facilitar a compreensão de alguns conceitos matemáticos por parte das crianças no pré-escolar. Com o tema “Iniciação à adição através da ludicidade” foram realizadas atividades práticas com um grupo de crianças de idades compreendidas entre os 5 e a 6 anos. As conclusões apontam no sentido de que utilização do lúdico favorece o processo de ensino-aprendizagem da matemática e que os jogos matemáticos criativos geram prazer, motivação e uma melhor solidificação do pensamento lógicomatemático.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 133-1521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235/3188Farias, AnaTeles, MagdaDias, GuidaLopes, Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:05Zoai:proa.ua.pt:article/4235Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.751077Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Iniciação à Adição através da ludicidade
title Iniciação à Adição através da ludicidade
spellingShingle Iniciação à Adição através da ludicidade
Farias, Ana
title_short Iniciação à Adição através da ludicidade
title_full Iniciação à Adição através da ludicidade
title_fullStr Iniciação à Adição através da ludicidade
title_full_unstemmed Iniciação à Adição através da ludicidade
title_sort Iniciação à Adição através da ludicidade
author Farias, Ana
author_facet Farias, Ana
Teles, Magda
Dias, Guida
Lopes, Paulo
author_role author
author2 Teles, Magda
Dias, Guida
Lopes, Paulo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Ana
Teles, Magda
Dias, Guida
Lopes, Paulo
description The following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235
url https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235/3188
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 133-152
Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 133-152
Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 133-152
Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 133-152
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133569157693440