Iniciação à Adição através da ludicidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235 |
Resumo: | The following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking. |
id |
RCAP_b22cf464b9630e70e03854251421bad3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4235 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Iniciação à Adição através da ludicidadeThe following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking.Cet article décrit le développement d’une proposition pédagogique, en utilisant le ludisme dans l’enseignement et processus d’apprentissage de la mathématique, ayant comme objectif principal faciliter la compréhension de quelques concepts aux élèves de l´école maternelle. Avec le theme “initiation à l’addition à travers le ludisme”, on a fait des activités pratiques avec un groupe d’enfants âgés de cinq et six ans. Les conclusions montrent que le ludisme facilite l’enseignement/apprentissage de la mathématique et que les jeux créatifs produisent du plaisir, de la motivation et une meilleure solidification de la pensée logique-mathématique.O presente artigo descreve o desenvolvimento de uma proposta pedagógica, através do uso da ludicidade no processo de ensino aprendizagem da matemática, com o objetivo de facilitar a compreensão de alguns conceitos matemáticos por parte das crianças no pré-escolar. Com o tema “Iniciação à adição através da ludicidade” foram realizadas atividades práticas com um grupo de crianças de idades compreendidas entre os 5 e a 6 anos. As conclusões apontam no sentido de que utilização do lúdico favorece o processo de ensino-aprendizagem da matemática e que os jogos matemáticos criativos geram prazer, motivação e uma melhor solidificação do pensamento lógicomatemático.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2012-01-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 133-152Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 133-1521647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235/3188Farias, AnaTeles, MagdaDias, GuidaLopes, Pauloinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:05Zoai:proa.ua.pt:article/4235Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:06.751077Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
title |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
spellingShingle |
Iniciação à Adição através da ludicidade Farias, Ana |
title_short |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
title_full |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
title_fullStr |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
title_full_unstemmed |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
title_sort |
Iniciação à Adição através da ludicidade |
author |
Farias, Ana |
author_facet |
Farias, Ana Teles, Magda Dias, Guida Lopes, Paulo |
author_role |
author |
author2 |
Teles, Magda Dias, Guida Lopes, Paulo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Farias, Ana Teles, Magda Dias, Guida Lopes, Paulo |
description |
The following article describes the development of a pedagogical proposition, through the use of recreation in the educational process of mathematics, with the objective of favoring the understanding of some mathematical concepts by the preschool children. Using the theme “introduction to addition through recreation”, practical activities were developed with a group of children with ages between 5 and 6. The conclusions point to the effect that use of play favors the process of teaching and learning of mathematics and mathematical games that generate creative pleasure, motivation and better solidification of the logical-mathematical thinking. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235 https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v4i1.4235 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4235/3188 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 4 No 1 (2012); 133-152 Indagatio Didactica; Vol. 4 Núm. 1 (2012); 133-152 Indagatio Didactica; Vol. 4 No 1 (2012); 133-152 Indagatio Didactica; vol. 4 n.º 1 (2012); 133-152 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569157693440 |