Reflection on practice in mathematics training for preschool context
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100 |
Resumo: | We believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers. |
id |
RCAP_b276f3131bbb7865cabc9f35b2bcea1e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:eduser.ipb.pt:article/100 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Reflection on practice in mathematics training for preschool contextReflexão sobre a prática na formação em matemática para contexto pré-escolarreflective practicemathematicspreschool educationprofessional developmentteachers trainingprática reflexivamatemáticaeducação pré-escolardesenvolvimento profissionalformação de professores/educadoresWe believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers.Entendemos que o desenvolvimento pessoal e profissional docente pode e deve ser estimulado por hábitos de reflexão e questionamento acerca da sua prática pedagógica, essenciais a uma apropriação crítica dos saberes científicos, pedagógico-didáticos e contextuais que enformam qualquer ato educativo com significado. Neste texto, descrevemos a metodologia formativa adotada na unidade curricular de Didática da Matemática em Contexto Pré-Escolar, do Mestrado em Educação Pré-Escolar de uma instituição privada de ensino superior. A partir das situações reais dos contextos em que as estudantes desenvolviam a Prática de Ensino Supervisionada e como resultado da sistematização das experiências de aprendizagem aí desenvolvidas, esta experiência privilegiou processos reflexivos de natureza académica e profissional e possibilitou uma (re)definição de estratégias e práticas pedagógicas para intervenção posterior. A análise das práticas implementadas e das narrativas produzidas pelas estudantes aponta esta metodologia como facilitadora do desenvolvimento de capacidades crítico-reflexivas, tanto ao nível de (re)construção de conhecimento lógico-matemático como de (re)configuração da praxis, e, portanto, de desenvolvimento profissional destas (futuras) docentesInstituto Politécnico de Bragança2017-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-502183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100/98Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Isabel CláudiaBlanco, Teresa2023-02-18T06:01:35Zoai:eduser.ipb.pt:article/100Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.247784Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context Reflexão sobre a prática na formação em matemática para contexto pré-escolar |
title |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
spellingShingle |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context Nogueira, Isabel Cláudia reflective practice mathematics preschool education professional development teachers training prática reflexiva matemática educação pré-escolar desenvolvimento profissional formação de professores/educadores |
title_short |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
title_full |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
title_fullStr |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
title_full_unstemmed |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
title_sort |
Reflection on practice in mathematics training for preschool context |
author |
Nogueira, Isabel Cláudia |
author_facet |
Nogueira, Isabel Cláudia Blanco, Teresa |
author_role |
author |
author2 |
Blanco, Teresa |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nogueira, Isabel Cláudia Blanco, Teresa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
reflective practice mathematics preschool education professional development teachers training prática reflexiva matemática educação pré-escolar desenvolvimento profissional formação de professores/educadores |
topic |
reflective practice mathematics preschool education professional development teachers training prática reflexiva matemática educação pré-escolar desenvolvimento profissional formação de professores/educadores |
description |
We believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-12 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100 https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100 |
url |
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100 https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100/98 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
dc.source.none.fl_str_mv |
EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50 Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50 EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50 2183-038X 1645-4774 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130939963473920 |