Reflection on practice in mathematics training for preschool context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Isabel Cláudia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Blanco, Teresa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100
Resumo: We believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers.
id RCAP_b276f3131bbb7865cabc9f35b2bcea1e
oai_identifier_str oai:eduser.ipb.pt:article/100
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Reflection on practice in mathematics training for preschool contextReflexão sobre a prática na formação em matemática para contexto pré-escolarreflective practicemathematicspreschool educationprofessional developmentteachers trainingprática reflexivamatemáticaeducação pré-escolardesenvolvimento profissionalformação de professores/educadoresWe believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers.Entendemos que o desenvolvimento pessoal e profissional docente pode e deve ser estimulado por hábitos de reflexão e questionamento acerca da sua prática pedagógica, essenciais a uma apropriação crítica dos saberes científicos, pedagógico-didáticos e contextuais que enformam qualquer ato educativo com significado.  Neste texto, descrevemos a metodologia formativa adotada na unidade curricular de Didática da Matemática em Contexto Pré-Escolar, do Mestrado em Educação Pré-Escolar de uma instituição privada de ensino superior. A partir das situações reais dos contextos em que as estudantes desenvolviam a Prática de Ensino Supervisionada e como resultado da sistematização das experiências de aprendizagem aí desenvolvidas, esta experiência privilegiou processos reflexivos de natureza académica e profissional e possibilitou uma (re)definição de estratégias e práticas pedagógicas para intervenção posterior. A análise das práticas implementadas e das narrativas produzidas pelas estudantes aponta esta metodologia como facilitadora do desenvolvimento de capacidades crítico-reflexivas, tanto ao nível de (re)construção de conhecimento lógico-matemático como de (re)configuração da praxis, e, portanto, de desenvolvimento profissional destas (futuras) docentesInstituto Politécnico de Bragança2017-12-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-502183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100/98Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Isabel CláudiaBlanco, Teresa2023-02-18T06:01:35Zoai:eduser.ipb.pt:article/100Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.247784Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Reflection on practice in mathematics training for preschool context
Reflexão sobre a prática na formação em matemática para contexto pré-escolar
title Reflection on practice in mathematics training for preschool context
spellingShingle Reflection on practice in mathematics training for preschool context
Nogueira, Isabel Cláudia
reflective practice
mathematics
preschool education
professional development
teachers training
prática reflexiva
matemática
educação pré-escolar
desenvolvimento profissional
formação de professores/educadores
title_short Reflection on practice in mathematics training for preschool context
title_full Reflection on practice in mathematics training for preschool context
title_fullStr Reflection on practice in mathematics training for preschool context
title_full_unstemmed Reflection on practice in mathematics training for preschool context
title_sort Reflection on practice in mathematics training for preschool context
author Nogueira, Isabel Cláudia
author_facet Nogueira, Isabel Cláudia
Blanco, Teresa
author_role author
author2 Blanco, Teresa
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Isabel Cláudia
Blanco, Teresa
dc.subject.por.fl_str_mv reflective practice
mathematics
preschool education
professional development
teachers training
prática reflexiva
matemática
educação pré-escolar
desenvolvimento profissional
formação de professores/educadores
topic reflective practice
mathematics
preschool education
professional development
teachers training
prática reflexiva
matemática
educação pré-escolar
desenvolvimento profissional
formação de professores/educadores
description We believe that teachers’ personal and professional development can and should be encouraged by reflection and questioning routines about their own pedagogical practice. This is essential to a critical appropriation of scientific, pedagogical-didactic and contextual knowledge that outline any meaningful educational act. In this paper, we describe the formative methodology adopted in the subject Didactics of Mathematics for Preschool Context in the Master Degree in Preschool Education of a private higher education institution. The description starts from the real contexts in which the students developed the Supervised Teaching Practice and as a result of the systematization of the learning experiences developed during that time, this experience privileged reflexive processes of academic and professional nature and enabled a (re)definition of strategies and practices for further educational intervention. The analysis of the implemented practices and narratives produced by these students points to this methodology as facilitating critical-reflective capacities development, both in terms of (re)construction of logical-mathematical knowledge as of praxis (re)configuration, and therefore, of professional development of these future teachers.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-12
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100
https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100
url https://doi.org/10.34620/eduser.v9i2.100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/100/98
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2017 Eduser - Revista de Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
dc.source.none.fl_str_mv EduSer; Vol. 9 No. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50
Eduser - revista de Educação; v. 9 n. 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50
EduSer; Vol. 9 N.º 2 (2017): Eduser - Revista de Educação; 42-50
2183-038X
1645-4774
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130939963473920