Performativity and school distinctions international tendencies and specificities of the Portuguese context

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Quaresma, Maria Luísa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lima Torres, Leonor
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.31447/AS00032573.2017224.03
Resumo: On the basis of a multidimensional analysis, we discuss in this paper the role of the rituals of distinction of the best students attending public schools. A multiscale methodology allowed us to identify not only the school award practices implemented in some countries that embrace the neoliberal ideology (usa, United Kingdom, France and Chile), but also the distinction mechanisms promoted by Portuguese secondary schools. Results show a global expansion of the distinction’s rituals, despite the different national and local appropriations due to the school specificities and to the environment.
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spelling Performativity and school distinctions international tendencies and specificities of the Portuguese context.Performatividade e distinções escolares no contexto da escola pública: tendências internacionais e especificidades do contexto portuguêsexcelênciadistinçãopremiaçãoescola públicaexcellencedistinctionawardpublic school.On the basis of a multidimensional analysis, we discuss in this paper the role of the rituals of distinction of the best students attending public schools. A multiscale methodology allowed us to identify not only the school award practices implemented in some countries that embrace the neoliberal ideology (usa, United Kingdom, France and Chile), but also the distinction mechanisms promoted by Portuguese secondary schools. Results show a global expansion of the distinction’s rituals, despite the different national and local appropriations due to the school specificities and to the environment..Partindo de uma análise multidimensional da excelência académica, discute-se o papel dos rituais de distinção dos melhores alunos na escola pública. Com base numa metodologia multiescalar, procede-se ao levantamento de práticas de premiação adotadas em países mais próximos da ideologia neoliberal (eua, Reino Unido, França e Chile) e também ao mapeamento dos mecanismos de distinção implementados nas escolas secundárias portuguesas. Os resultados apontam para a expansão global da ritualização das distinções, embora se evidenciem diferentes apropriações nacionais e locais, decorrentes das especificidades das escolas e do meio envolvente.Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa2017-09-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.31447/AS00032573.2017224.03https://doi.org/10.31447/AS00032573.2017224.03Análise Social; Vol. 52 N.º 224 (2017); 560-5822182-29990003-2573reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22444https://revistas.rcaap.pt/analisesocial/article/view/22444/16544Direitos de Autor (c) 2017 Análise Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessQuaresma, Maria LuísaLima Torres, Leonor2024-03-09T06:15:25Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/22444Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:00:13.619131Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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