Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lagarto, José
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lopes, Maria da Luz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/25980
Resumo: The main objective of this article is to understand how basic school teachers (5th to 9th grades) of the Municipality of Viseu (Portugal) carried out their training on information and communication technologies. This article is part of a larger study conducted in 2012 and 2013. To have a clear picture about the skills in information and communication technologies, we applied a questionnaire and interviews and conducted individual and focused groups using a set of selected teachers. For a longitudinal analysis of the development of these skills over time, we compared the results of this study with previous analyses, particularly with that of Jacinta Paiva, in 2002, and noticed how evolved the indicators are. We concluded that training in information and communication technologies, as a rule, does not appear in initial teacher training and is much carried out by self-training, supported by friends and colleagues and in the framework of training departments. Moreover, it was found that there was significant improvement in the number of teachers who have undergone information and communication technologies training.
id RCAP_b399387e50aa2fefd855bbbdfebc07a0
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/25980
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schoolsProfessores de alfabetização digital dos 2º e 3º ciclos das escolas do condado de viseu (Portugal)Profesores de alfabetización digital del segundo y tercero ciclos de las escuelas del condado de viseu (Portugal)Teacher trainingICT skillsDigital literacyICTFormação de professoresCompetências TICLiteracia digitalTICLa formación del profesoradoLas competencias en TICLa alfabetización digitalThe main objective of this article is to understand how basic school teachers (5th to 9th grades) of the Municipality of Viseu (Portugal) carried out their training on information and communication technologies. This article is part of a larger study conducted in 2012 and 2013. To have a clear picture about the skills in information and communication technologies, we applied a questionnaire and interviews and conducted individual and focused groups using a set of selected teachers. For a longitudinal analysis of the development of these skills over time, we compared the results of this study with previous analyses, particularly with that of Jacinta Paiva, in 2002, and noticed how evolved the indicators are. We concluded that training in information and communication technologies, as a rule, does not appear in initial teacher training and is much carried out by self-training, supported by friends and colleagues and in the framework of training departments. Moreover, it was found that there was significant improvement in the number of teachers who have undergone information and communication technologies training.Neste artigo procuramos perceber como os docentes do ensino básico (5º ao 9º ano) do Município de Viseu (Portugal) conduziram seu treinamento em tecnologias da informação e comunicação. Este artigo é parte de um estudo maior realizado em 2012 e 2013. Para termos uma ideia clara sobre habilidades em tecnologias da informação e comunicação, foram aplicados um questionário, realizadas entrevistas e conduzidos grupos individuais e de foco usando um conjunto de docentes selecionados. Para uma análise longitudinal da evolução dessas competências ao longo do tempo, fizemos a comparação dos resultados desse estudo com estudos elaborados anteriormente, particularmente com o realizado por Jacinta Paiva, em 2002, e observamos quão evo-luídos são os indicadores. Concluímos que a formação em tecnologias da informação e comunicação, como regra geral, não aparece na formação inicial dos docentes e é frequentemente realizada à custa de auto-treinamento, com apoio de amigos e colegas e ainda no âmbito dos centros de formação. Por outro lado, constata-se que houve uma melhoria significativa quanto ao número de docentes submetidos a treinamento em tecnologias da informação e comunicação.El objetivo de este artículo es entender cómo los maestros de escuelas básicas (quin-to a nono grados) del Municipio de Viseu (Portugal) realizaron su capacitación en tecnologías de información y comunicación. Este artículo es parte de un estudio más amplio llevado a cabo en 2012 y 2013. Para tener una idea clara sobre las habilidades en tecnologías de información y comunicación, se aplicó un cuestionario y entrevistas y fueran conducidos grupos individuales y enfocados mediante un conjunto de profe-sores seleccionados. Para un análisis longitudinal del desarrollo de estas habilidades a través del tiempo, se compararon los resultados de este estudio con análisis previos, en especial con el de Jacinta Paiva, en 2002, observando cómo se evolucionaron los indi-cadores. Llegamos a la conclusión de que la formación en tecnologías de información y comunicación, por regla general, no aparece en la formación inicial del profesorado y frecuentemente se lleva a cabo mediante la autoformación, con el apoyo de amigos y en el marco de los departamentos de formación. Además, se encontró que hubo una mejora significativa en el número de profesores que recibieron capacitación en tecnologías de la información y la comunicación.ScieloVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaLagarto, JoséLopes, Maria da Luz2018-11-05T17:33:47Z20182018-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/25980porLagarto, J., Lopes, M.L. (2018). Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools. Revista Brasileira de Educação, 23, art. no. e2300031809-449X10.1590/s1413-2478201823000385045703876info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-09-26T01:42:52Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/25980Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:20:40.956385Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
Professores de alfabetização digital dos 2º e 3º ciclos das escolas do condado de viseu (Portugal)
Profesores de alfabetización digital del segundo y tercero ciclos de las escuelas del condado de viseu (Portugal)
title Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
spellingShingle Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
Lagarto, José
Teacher training
ICT skills
Digital literacy
ICT
Formação de professores
Competências TIC
Literacia digital
TIC
La formación del profesorado
Las competencias en TIC
La alfabetización digital
title_short Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
title_full Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
title_fullStr Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
title_full_unstemmed Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
title_sort Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools
author Lagarto, José
author_facet Lagarto, José
Lopes, Maria da Luz
author_role author
author2 Lopes, Maria da Luz
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Lagarto, José
Lopes, Maria da Luz
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
ICT skills
Digital literacy
ICT
Formação de professores
Competências TIC
Literacia digital
TIC
La formación del profesorado
Las competencias en TIC
La alfabetización digital
topic Teacher training
ICT skills
Digital literacy
ICT
Formação de professores
Competências TIC
Literacia digital
TIC
La formación del profesorado
Las competencias en TIC
La alfabetización digital
description The main objective of this article is to understand how basic school teachers (5th to 9th grades) of the Municipality of Viseu (Portugal) carried out their training on information and communication technologies. This article is part of a larger study conducted in 2012 and 2013. To have a clear picture about the skills in information and communication technologies, we applied a questionnaire and interviews and conducted individual and focused groups using a set of selected teachers. For a longitudinal analysis of the development of these skills over time, we compared the results of this study with previous analyses, particularly with that of Jacinta Paiva, in 2002, and noticed how evolved the indicators are. We concluded that training in information and communication technologies, as a rule, does not appear in initial teacher training and is much carried out by self-training, supported by friends and colleagues and in the framework of training departments. Moreover, it was found that there was significant improvement in the number of teachers who have undergone information and communication technologies training.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-05T17:33:47Z
2018
2018-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/25980
url http://hdl.handle.net/10400.14/25980
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Lagarto, J., Lopes, M.L. (2018). Digital literacy teachers of the 2nd and 3rd cycles of Viseu (Portugal) County schools. Revista Brasileira de Educação, 23, art. no. e230003
1809-449X
10.1590/s1413-24782018230003
85045703876
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Scielo
publisher.none.fl_str_mv Scielo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131904700579840