The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prioli, Katia Cristina Mistro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Albrecht, Mirian Pacheco Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300
Resumo: In this work, partial data from a doctoral research in progress are presented, aiming to present an analysis on the use of Digital Educational Technologies, in a postgraduate course developed to assist Basic Education teachers. The course was offered by the Federal University of ABC (UFABC), in the EaD modality, in the year 2020. We started with the question: How did the tutoring team face the obstacles arising from the pandemic period, in a continuing education course for teachers? To answer this question we used qualitative research. Data were taken from reports presented by tutors who actively participated in this postgraduate course, in Science Teaching, called “Science is ten!” by the tutors in their reports.And thus, we point out that advances in science and technology are inherent to society, pertinent to its historical time, leaving their marks in spaces and educational practices.
id RCAP_b5d60bd3abde72c8a2300032b90b3102
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/32300
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachersEl uso de la tecnología en la coordinación de tutores en un curso de formación educación continua para profesores de ciênciasO uso de tecnologia na coordenação de tutores em um curso de formação continuada para professores de ciênciasIn this work, partial data from a doctoral research in progress are presented, aiming to present an analysis on the use of Digital Educational Technologies, in a postgraduate course developed to assist Basic Education teachers. The course was offered by the Federal University of ABC (UFABC), in the EaD modality, in the year 2020. We started with the question: How did the tutoring team face the obstacles arising from the pandemic period, in a continuing education course for teachers? To answer this question we used qualitative research. Data were taken from reports presented by tutors who actively participated in this postgraduate course, in Science Teaching, called “Science is ten!” by the tutors in their reports.And thus, we point out that advances in science and technology are inherent to society, pertinent to its historical time, leaving their marks in spaces and educational practices.Este trabajo presenta datos parciales de una investigación doctoral en curso, con el objetivo de presentar un análisis sobre el uso de las Tecnologías Digitales Educativas, en un curso de curso de posgrado diseñado para atender a los docentes de Educación Básica. El curso fue ofrecido por la Universidad Federal del ABC (UFABC), en la modalidad EaD, en el año 2020. Pregunta: ¿Cómo enfrentó el equipo de tutoría los obstáculos derivados del período de pandemia, en un curso de educación continua para profesores? Para responder a esta pregunta, utilizamos la búsqueda cualitativa. Los datos fueron tomados de informes presentados por tutores que participaron activamente de este curso de posgrado, en Enseñanza de las Ciencias, denominado “¡La ciencia es diez!”. Como resultados parciales, evidenciamos las acciones realizadas por el equipo participante del proyecto, frente a los problemas y cuestiones informados por los tutores en sus informes. Y así señalamos que los avances en ciencia y tecnología son inherentes a la sociedad, pertinentes a su tiempo histórico, dejando sus huellas en espacios y prácticas educativas.Neste trabalho são apresentados dados parciais de uma pesquisa de doutorado em andamento, visando apresentar uma análise sobre o uso de Tecnologias Educacionais Digitais, num curso de pós-graduação desenvolvido para atender professores da Educação Básica. O curso foi ofertado pela Universidade Federal do ABC (UFABC), na modalidade EaD, no ano de 2020. Partimos do questionamento: Como a equipe de tutoria enfrentou os obstáculos decorrentes do período pandêmico, num curso de formação continuada para professores? Para responder esta questão usamos a pesquisa qualitativa. Os dados foram retirados de relatórios apresentados por tutores que participaram ativamente desta pós-graduação, em Ensino de Ciências, denominada “Ciência é dez!”. Como resultados parciais, evidenciamos as ações realizadas pela equipe participante do projeto, frente aos problemas e assuntos relatados pelos tutores em seus relatórios. E, assim, apontamos que os avanços da ciência e da tecnologia são inerentes à sociedade, pertinentes ao seu tempo histórico, deixando suas marcas em espaços e práticas educacionais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-05-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 415-426Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 415-426Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 415-426Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 415-4261647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32300https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32300/22069http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPrioli, Katia Cristina MistroAlbrecht, Mirian Pacheco Silva2023-09-22T10:19:40Zoai:proa.ua.pt:article/32300Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:34.845213Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
El uso de la tecnología en la coordinación de tutores en un curso de formación educación continua para profesores de ciências
O uso de tecnologia na coordenação de tutores em um curso de formação continuada para professores de ciências
title The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
spellingShingle The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
Prioli, Katia Cristina Mistro
title_short The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
title_full The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
title_fullStr The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
title_full_unstemmed The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
title_sort The use of technology in coordinating tutors in a training course continuing education for science teachers
author Prioli, Katia Cristina Mistro
author_facet Prioli, Katia Cristina Mistro
Albrecht, Mirian Pacheco Silva
author_role author
author2 Albrecht, Mirian Pacheco Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Prioli, Katia Cristina Mistro
Albrecht, Mirian Pacheco Silva
description In this work, partial data from a doctoral research in progress are presented, aiming to present an analysis on the use of Digital Educational Technologies, in a postgraduate course developed to assist Basic Education teachers. The course was offered by the Federal University of ABC (UFABC), in the EaD modality, in the year 2020. We started with the question: How did the tutoring team face the obstacles arising from the pandemic period, in a continuing education course for teachers? To answer this question we used qualitative research. Data were taken from reports presented by tutors who actively participated in this postgraduate course, in Science Teaching, called “Science is ten!” by the tutors in their reports.And thus, we point out that advances in science and technology are inherent to society, pertinent to its historical time, leaving their marks in spaces and educational practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300
https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300
url https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32300
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32300
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/32300/22069
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 15 No 1 (2023); 415-426
Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 1 (2023); 415-426
Indagatio Didactica; Vol. 15 No 1 (2023); 415-426
Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 1 (2023); 415-426
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133574321930240