A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pádua, Ana
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Cortesão, Irene
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229
Resumo: Children are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child.  Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008).  Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future.
id RCAP_b769d5622801f2f9c0902ae4dbb4360f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33229
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto ruralA participação das crianças no bem-estar comunitário: Um estudo de caso num contexto ruralParticipação das Crianças; Culturas de Infância; Comunidade; Bem-EstarChild Participation; Childhood Cultures; Community; Well-beingChildren are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child.  Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008).  Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future.As crianças são um grupo social desproporcionalmente afetado pelas desigualdades socioeconómicas, problemas ambientais, violências e doença (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Para além disso, as perspetivas sociais sobre a infância têm contribuído para a construção de um sistema que vulnerabiliza mais as crianças, retirando-lhes a autonomia e impedindo o seu acesso ao Direito à Participação, consagrado pelo artigo 12º da Convenção sobre os Direitos das Crianças. Por ser um direito, entende-se, neste contexto, que a participação de crianças e jovens é um aspeto essencial para o desmantelar dessas estruturas de poder trazendo benefícios para toda a sociedade (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008).  Considerando as Comunidades como lugares privilegiados de intervenção (Ornelas, 1997), a presente investigação procurou explorar as relações entre Comunidade e Participação das crianças. Através de um estudo de caso num Centro Comunitário, procurou-se compreender uma realidade comunitária, percebendo de que forma as comunidades moldam as infâncias e, ao mesmo tempo, qual é o potencial das crianças na transformação das comunidades, defendendo a ideia de que o envolvimento e participação das crianças e jovens é a chave para um futuro melhor.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229Saber & Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Thematic issue COMMUNITY INTERVENTIONSaber e Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIASaber e Educar; Vol. 32 N.º 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/33229https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23796https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23797Direitos de Autor (c) 2023 Irene Cortesão, Ana Páduainfo:eu-repo/semantics/openAccessPádua, AnaCortesão, Irene2024-03-15T08:45:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33229Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:56:45.059646Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
A participação das crianças no bem-estar comunitário: Um estudo de caso num contexto rural
title A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
spellingShingle A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
Pádua, Ana
Participação das Crianças; Culturas de Infância; Comunidade; Bem-Estar
Child Participation; Childhood Cultures; Community; Well-being
title_short A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
title_full A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
title_fullStr A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
title_full_unstemmed A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
title_sort A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
author Pádua, Ana
author_facet Pádua, Ana
Cortesão, Irene
author_role author
author2 Cortesão, Irene
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pádua, Ana
Cortesão, Irene
dc.subject.por.fl_str_mv Participação das Crianças; Culturas de Infância; Comunidade; Bem-Estar
Child Participation; Childhood Cultures; Community; Well-being
topic Participação das Crianças; Culturas de Infância; Comunidade; Bem-Estar
Child Participation; Childhood Cultures; Community; Well-being
description Children are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child.  Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008).  Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229
https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229
url https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.esepf.pt/article/view/33229
https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23796
https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23797
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Irene Cortesão, Ana Pádua
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Irene Cortesão, Ana Pádua
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
publisher.none.fl_str_mv Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti
dc.source.none.fl_str_mv Saber & Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Thematic issue COMMUNITY INTERVENTION
Saber e Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA
Saber e Educar; Vol. 32 N.º 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA
1647-2144
0873-3600
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136452068507648