A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto rural
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229 |
Resumo: | Children are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child. Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008). Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future. |
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A Children Participation in transforming communities: Um estudo de caso num contexto ruralA participação das crianças no bem-estar comunitário: Um estudo de caso num contexto ruralParticipação das Crianças; Culturas de Infância; Comunidade; Bem-EstarChild Participation; Childhood Cultures; Community; Well-beingChildren are a social group disproportionately affected by socioeconomic inequalities, environmental problems, violence, and illness (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Furthermore, social perspectives on childhood have contributed to building a system that makes children more vulnerable, removing their autonomy and preventing them from accessing the right to participation enshrined in the Convention on the Rights of the Child. Considering communities as privileged places for intervention, since the community process is multidimensional and multidirectional (Ornelas, 1997), this research sought to explore the relationship between community and children's participation since their involvement is essential for dismantling these power structures, bringing benefits to society (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008). Through a case study in a Community Centre, we sought to understand a community reality, understanding how communities shape childhoods and, at the same time, what the potential of children is in transforming communities, defending the idea that the involvement and participation of children and young people is the key to a better future.As crianças são um grupo social desproporcionalmente afetado pelas desigualdades socioeconómicas, problemas ambientais, violências e doença (Madeira, 2015; Sarmento, 2004). Para além disso, as perspetivas sociais sobre a infância têm contribuído para a construção de um sistema que vulnerabiliza mais as crianças, retirando-lhes a autonomia e impedindo o seu acesso ao Direito à Participação, consagrado pelo artigo 12º da Convenção sobre os Direitos das Crianças. Por ser um direito, entende-se, neste contexto, que a participação de crianças e jovens é um aspeto essencial para o desmantelar dessas estruturas de poder trazendo benefícios para toda a sociedade (Cortesão & Jesus, 2022; Madeira, 2015; Sarmento, 2004; Taylor & Percy-Smith, 2008). Considerando as Comunidades como lugares privilegiados de intervenção (Ornelas, 1997), a presente investigação procurou explorar as relações entre Comunidade e Participação das crianças. Através de um estudo de caso num Centro Comunitário, procurou-se compreender uma realidade comunitária, percebendo de que forma as comunidades moldam as infâncias e, ao mesmo tempo, qual é o potencial das crianças na transformação das comunidades, defendendo a ideia de que o envolvimento e participação das crianças e jovens é a chave para um futuro melhor.Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti2023-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdftext/htmlhttps://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229https://doi.org/10.25767/se.v32i2.33229Saber & Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Thematic issue COMMUNITY INTERVENTIONSaber e Educar; Vol. 32 No. 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIASaber e Educar; Vol. 32 N.º 2 (2023): Caderno temático INTERVENÇÃO COMUNITÁRIA1647-21440873-3600reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revista.esepf.pt/article/view/33229https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23796https://revista.esepf.pt/article/view/33229/23797Direitos de Autor (c) 2023 Irene Cortesão, Ana Páduainfo:eu-repo/semantics/openAccessPádua, AnaCortesão, Irene2024-03-15T08:45:36Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/33229Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:56:45.059646Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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