Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521 |
Resumo: | This paper aims to establish a starting point for an in-depth study of collaborative work between teachers. Therefore, a brief review of the literature is carried out. Firstly, collaborative work is placed within a context where the influx of information is open and free through the use of social web tools. This led to the reconfiguration of learning environments, sharing of and access to information and the co-construction of knowledge, as they are no longer exclusive to schools. In acknowledging this, schools and teachers must adapt to these challenges. Collaborative work between teachers must play a role in improving their practices, and subsequently those of the students. This is the context for understanding what motivates teachers to collaborate, how they do it and which objectives are achieved with this type of work. We finish with a brief discussion and final considerations. |
id |
RCAP_b926a572f8afb8f1f64256bbab424a7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4521 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web socialThis paper aims to establish a starting point for an in-depth study of collaborative work between teachers. Therefore, a brief review of the literature is carried out. Firstly, collaborative work is placed within a context where the influx of information is open and free through the use of social web tools. This led to the reconfiguration of learning environments, sharing of and access to information and the co-construction of knowledge, as they are no longer exclusive to schools. In acknowledging this, schools and teachers must adapt to these challenges. Collaborative work between teachers must play a role in improving their practices, and subsequently those of the students. This is the context for understanding what motivates teachers to collaborate, how they do it and which objectives are achieved with this type of work. We finish with a brief discussion and final considerations.Le but de cet article est d’établir un point de départ pour une réflexion plus approfondie sur le travail collaboratif entre enseignants. Par où commencer, lorsqu’on veut approfondir nos connaissances à ce sujet? Dans cet article, nous nous proposons de faire une synthèse de la littérature existante sur le travail collaboratif entre enseignants. Nous commençons par le placer dans une époque où les outils du web social permettent et facilitent l’accès libre et gratuit au flux d’information. Ceci a modifié les environnements d’apprentissage, l’accès et le partage d’information et la co-construction du savoir, qui ne sont plus exclusifs de l’école. Ayant cette conclusion comme point de départ, nous soutenons que l’école et les enseignants doivent s’adapter à ces défis et que le travail collaboratif joue un rôle important dans le perfectionnement de leurs pratiques et, par conséquent, exerce une influence positive sur l’apprentissage de leurs élèves. C’est dans ce contexte que nous avons cherché à comprendre ce qui motive les enseignants à collaborer, quels sont les processus que soutiennent cette collaboration et les objectifs que ce mode de travail permet d’atteindre. Nous conclurons avec une brève discussion et quelques réflexions finales.O objetivo deste artigo é estabelecer um ponto de partida para uma reflexão aprofundada sobre o trabalho colaborativo docente. De onde partimos quando queremos aprofundar conhecimento sobre este tema? Neste artigo, propomo-nos proceder a uma breve revisão de literatura sobre o trabalho colaborativo docente. Começamos por contextualizá-lo numa era em que o fluxo de informação é facilitado pelo acesso livre e gratuito através de ferramentas da web social que o possibilitam. Tal reconfigurou, também, os ambientes de aprendizagem, acesso e partilha de informação e de coconstrução de conhecimento, que já não são exclusivos da Escola. Partindo desta constatação defendemos que a Escola e os professores deverão adaptar-se a estes desafios e que o trabalho colaborativo docente tem um papel de relevo na melhoria das suas práticas, logo na aprendizagem dos alunos. Foi neste contexto que quisemos compreender o que move os professores a colaborar, como se processa essa colaboração e quais são as finalidades que esta modalidade de trabalho permite alcançar. Terminaremos com uma breve discussão e algumas considerações finais.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2013-08-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521https://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521Indagatio Didactica; Vol 5 No 3 (2013); 157-175Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 3 (2013); 157-175Indagatio Didactica; Vol. 5 No 3 (2013); 157-175Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 3 (2013); 157-1751647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4521https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4521/3432Macário, Maria JoãoSá, Cristina ManuelaMoreira, Antónioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:16:45Zoai:proa.ua.pt:article/4521Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:11.759310Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
title |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
spellingShingle |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social Macário, Maria João |
title_short |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
title_full |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
title_fullStr |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
title_full_unstemmed |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
title_sort |
Desenlaçando caminhos de revisão de literatura: o trabalho colaborativo docente na era da web social |
author |
Macário, Maria João |
author_facet |
Macário, Maria João Sá, Cristina Manuela Moreira, António |
author_role |
author |
author2 |
Sá, Cristina Manuela Moreira, António |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macário, Maria João Sá, Cristina Manuela Moreira, António |
description |
This paper aims to establish a starting point for an in-depth study of collaborative work between teachers. Therefore, a brief review of the literature is carried out. Firstly, collaborative work is placed within a context where the influx of information is open and free through the use of social web tools. This led to the reconfiguration of learning environments, sharing of and access to information and the co-construction of knowledge, as they are no longer exclusive to schools. In acknowledging this, schools and teachers must adapt to these challenges. Collaborative work between teachers must play a role in improving their practices, and subsequently those of the students. This is the context for understanding what motivates teachers to collaborate, how they do it and which objectives are achieved with this type of work. We finish with a brief discussion and final considerations. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-08-30 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521 https://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v5i3.4521 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4521 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4521/3432 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 5 No 3 (2013); 157-175 Indagatio Didactica; Vol. 5 Núm. 3 (2013); 157-175 Indagatio Didactica; Vol. 5 No 3 (2013); 157-175 Indagatio Didactica; vol. 5 n.º 3 (2013); 157-175 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133569935736832 |