Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Foletto, Clarissa
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115
Resumo: The purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice.
id RCAP_b9c7ed6df303544ca1cb30dc5108d066
oai_identifier_str oai:eduser.ipb.pt:article/115
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumentoExploring the “secret garden”: Instructional communication in one-to-one instrumental lessonsOne-to-one instrumental teachinginstructional communicationteacher and student interactionscommunication strategiesteaching cuesEnsino instrumentalcomunicação de instruçõesinteração entre professor e alunoestratégias de comunicaçãopistas pedagógicasThe purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice.O presente artigo discute o estado da arte referente à comunicação de instruções no ensino individual do instrumento. Alguns autores descreveram a aula individual como um “jardim secreto”, em comparação com o escrutínio científico dado às aulas de música em grupo. A partir da investigação já feita sobre esta temática foi possível verificar que a comunicação de ideias relacionadas a um significado musical tem sido estabelecida como um dos seis papéis do professor de instrumento/canto. No entanto, a grande parte dos estudos reportam que o ensino instrumental tem seguido, na sua maioria, um modelo caracterizado pela comunicação unidirecional do professor para o aluno. Além disso, a literatura existente tem apontado que os professores de instrumento usam um vocabulário pedagógico específico para explicar e demonstrar uma competência. Algumas estratégias para comunicar este vocabulário de forma efetiva foram destacadas e discutidas neste artigo. Com base na literatura levantada foi possível verificar uma lacuna de estudos focados na comunicação de instruções em aulas individuais de instrumento. Alguns autores sugerem que, embora esta área de investigação esteja aumentando, a investigação no ensino instrumental não está acompanhando a demanda atual da práticaInstituto Politécnico de Bragança2018-12-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115EduSer; Vol. 10 No. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72Eduser - revista de Educação; v. 10 n. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72EduSer; Vol. 10 N.º 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-722183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115/112Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFoletto, Clarissa2023-02-18T06:01:41Zoai:eduser.ipb.pt:article/115Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.956019Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
Exploring the “secret garden”: Instructional communication in one-to-one instrumental lessons
title Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
spellingShingle Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
Foletto, Clarissa
One-to-one instrumental teaching
instructional communication
teacher and student interactions
communication strategies
teaching cues
Ensino instrumental
comunicação de instruções
interação entre professor e aluno
estratégias de comunicação
pistas pedagógicas
title_short Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
title_full Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
title_fullStr Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
title_full_unstemmed Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
title_sort Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
author Foletto, Clarissa
author_facet Foletto, Clarissa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Foletto, Clarissa
dc.subject.por.fl_str_mv One-to-one instrumental teaching
instructional communication
teacher and student interactions
communication strategies
teaching cues
Ensino instrumental
comunicação de instruções
interação entre professor e aluno
estratégias de comunicação
pistas pedagógicas
topic One-to-one instrumental teaching
instructional communication
teacher and student interactions
communication strategies
teaching cues
Ensino instrumental
comunicação de instruções
interação entre professor e aluno
estratégias de comunicação
pistas pedagógicas
description The purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-18
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115
https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115
url https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115/112
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
publisher.none.fl_str_mv Instituto Politécnico de Bragança
dc.source.none.fl_str_mv EduSer; Vol. 10 No. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72
Eduser - revista de Educação; v. 10 n. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72
EduSer; Vol. 10 N.º 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72
2183-038X
1645-4774
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130939990736896