Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115 |
Resumo: | The purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice. |
id |
RCAP_b9c7ed6df303544ca1cb30dc5108d066 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:eduser.ipb.pt:article/115 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumentoExploring the “secret garden”: Instructional communication in one-to-one instrumental lessonsOne-to-one instrumental teachinginstructional communicationteacher and student interactionscommunication strategiesteaching cuesEnsino instrumentalcomunicação de instruçõesinteração entre professor e alunoestratégias de comunicaçãopistas pedagógicasThe purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice.O presente artigo discute o estado da arte referente à comunicação de instruções no ensino individual do instrumento. Alguns autores descreveram a aula individual como um “jardim secreto”, em comparação com o escrutínio científico dado às aulas de música em grupo. A partir da investigação já feita sobre esta temática foi possível verificar que a comunicação de ideias relacionadas a um significado musical tem sido estabelecida como um dos seis papéis do professor de instrumento/canto. No entanto, a grande parte dos estudos reportam que o ensino instrumental tem seguido, na sua maioria, um modelo caracterizado pela comunicação unidirecional do professor para o aluno. Além disso, a literatura existente tem apontado que os professores de instrumento usam um vocabulário pedagógico específico para explicar e demonstrar uma competência. Algumas estratégias para comunicar este vocabulário de forma efetiva foram destacadas e discutidas neste artigo. Com base na literatura levantada foi possível verificar uma lacuna de estudos focados na comunicação de instruções em aulas individuais de instrumento. Alguns autores sugerem que, embora esta área de investigação esteja aumentando, a investigação no ensino instrumental não está acompanhando a demanda atual da práticaInstituto Politécnico de Bragança2018-12-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115EduSer; Vol. 10 No. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72Eduser - revista de Educação; v. 10 n. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72EduSer; Vol. 10 N.º 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-722183-038X1645-4774reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115/112Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFoletto, Clarissa2023-02-18T06:01:41Zoai:eduser.ipb.pt:article/115Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:46:52.956019Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento Exploring the “secret garden”: Instructional communication in one-to-one instrumental lessons |
title |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
spellingShingle |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento Foletto, Clarissa One-to-one instrumental teaching instructional communication teacher and student interactions communication strategies teaching cues Ensino instrumental comunicação de instruções interação entre professor e aluno estratégias de comunicação pistas pedagógicas |
title_short |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
title_full |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
title_fullStr |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
title_full_unstemmed |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
title_sort |
Desvendando o “jardim secreto”: A comunicação entre professor e aluno no ensino individual do instrumento |
author |
Foletto, Clarissa |
author_facet |
Foletto, Clarissa |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Foletto, Clarissa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
One-to-one instrumental teaching instructional communication teacher and student interactions communication strategies teaching cues Ensino instrumental comunicação de instruções interação entre professor e aluno estratégias de comunicação pistas pedagógicas |
topic |
One-to-one instrumental teaching instructional communication teacher and student interactions communication strategies teaching cues Ensino instrumental comunicação de instruções interação entre professor e aluno estratégias de comunicação pistas pedagógicas |
description |
The purpose of this article is to present a discussion on the existing paradigm of instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Some authors described individual lessons as something like a ‘secret garden’ compared with the scrutiny given to classroom behavior in schools. In such lessons, to communicate and express ideas about musical meaning has been established as one of six instrumental/vocal teacher roles. However, the overall studies reported that one-to-one instrumental teaching has mostly followed a model characterized by one-way communication from teacher to student. In addition, the literature outlined that instrumental teachers used a specific pedagogical vocabulary to explain and demonstrate a skill. Some strategies for communicating this vocabulary effectively were highlighted and discussed in this article. Regardless of the insights here discussed, the literature review presented indicated few studies focused on instructional communication in one-to-one instrumental lessons. Although this field of research is increasing, some authors claim that the research in instrumental teaching is not following up the current demand for this practice. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-18 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115 https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115 |
url |
https://doi.org/10.34620/eduser.v10i2.115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115 https://eduser.ipb.pt/index.php/eduser/article/view/115/112 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2018 Eduser - Revista de Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Politécnico de Bragança |
dc.source.none.fl_str_mv |
EduSer; Vol. 10 No. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72 Eduser - revista de Educação; v. 10 n. 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72 EduSer; Vol. 10 N.º 2 (2018): Eduser - Revista de educação; 50-72 2183-038X 1645-4774 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130939990736896 |