Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batalha, Joana
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10362/110964
Resumo: UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020
id RCAP_bb995ec4c7f642abc2ab5bbabd83c988
oai_identifier_str oai:run.unl.pt:10362/110964
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénioGrammar TeachingGrammar LearningGrammatical KnowledgeL1 CurriculumTerminological DictionaryEnsino da GramáticaAprendizagens Gramaticaisconhecimento GramaticalCurrículo de Língua MaternaDicionário TerminológicoUIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020The academic year 2019/20 is marked by the arrival at university of students born in the new millennium. When this generation of students began to ‘learn grammar’ at school, teachers and other specialists were debating the terminology for basic and secondary education and the place of grammar in the curriculum was changing. In this article, we propose to contribute to a description of the knowledge about language to which millennials had access, more than a decade after the Terminological Dictionary (DT) became official (DGE, 2008). Assuming that there is a prescribed curriculum and a real curriculum, we start from the question what is the place of grammar in the curriculum to offer a comparative analysis of the discourse prescribed for the teaching of grammar in official curricular documents approved between 2000/01 and 2019/20. From this analysis, we present an empirical study assessing the grammatical knowledge in European Portuguese of 65 students entering higher education in 2019/20. For this study, we used a diagnostic instrument, assessing knowledge of different grammatical topics, mainly in the domains of morphology and syntax. The results obtained, which update data from previous studies on students’ difficulties in grammar learning, suggest that terminological standardization and changes in the prescribed curriculum have not solved all the problems in the teaching of grammar.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, JoanaCosta, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar2021-01-29T23:35:57Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article18application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/110964por2183-9077PURE: 27322439https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln7ano2020a3info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:54:49Zoai:run.unl.pt:10362/110964Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:41:46.016995Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
title Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
spellingShingle Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
Batalha, Joana
Grammar Teaching
Grammar Learning
Grammatical Knowledge
L1 Curriculum
Terminological Dictionary
Ensino da Gramática
Aprendizagens Gramaticais
conhecimento Gramatical
Currículo de Língua Materna
Dicionário Terminológico
title_short Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
title_full Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
title_fullStr Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
title_full_unstemmed Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
title_sort Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
author Batalha, Joana
author_facet Batalha, Joana
Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar
author_role author
author2 Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Departamento de Linguística (DL)
Centro de Linguística da UNL (CLUNL)
RUN
dc.contributor.author.fl_str_mv Batalha, Joana
Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar
dc.subject.por.fl_str_mv Grammar Teaching
Grammar Learning
Grammatical Knowledge
L1 Curriculum
Terminological Dictionary
Ensino da Gramática
Aprendizagens Gramaticais
conhecimento Gramatical
Currículo de Língua Materna
Dicionário Terminológico
topic Grammar Teaching
Grammar Learning
Grammatical Knowledge
L1 Curriculum
Terminological Dictionary
Ensino da Gramática
Aprendizagens Gramaticais
conhecimento Gramatical
Currículo de Língua Materna
Dicionário Terminológico
description UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2020-01-01T00:00:00Z
2021-01-29T23:35:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10362/110964
url http://hdl.handle.net/10362/110964
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2183-9077
PURE: 27322439
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln7ano2020a3
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 18
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799138030383005696