Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10362/110964 |
Resumo: | UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020 |
id |
RCAP_bb995ec4c7f642abc2ab5bbabd83c988 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:run.unl.pt:10362/110964 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénioGrammar TeachingGrammar LearningGrammatical KnowledgeL1 CurriculumTerminological DictionaryEnsino da GramáticaAprendizagens Gramaticaisconhecimento GramaticalCurrículo de Língua MaternaDicionário TerminológicoUIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020The academic year 2019/20 is marked by the arrival at university of students born in the new millennium. When this generation of students began to ‘learn grammar’ at school, teachers and other specialists were debating the terminology for basic and secondary education and the place of grammar in the curriculum was changing. In this article, we propose to contribute to a description of the knowledge about language to which millennials had access, more than a decade after the Terminological Dictionary (DT) became official (DGE, 2008). Assuming that there is a prescribed curriculum and a real curriculum, we start from the question what is the place of grammar in the curriculum to offer a comparative analysis of the discourse prescribed for the teaching of grammar in official curricular documents approved between 2000/01 and 2019/20. From this analysis, we present an empirical study assessing the grammatical knowledge in European Portuguese of 65 students entering higher education in 2019/20. For this study, we used a diagnostic instrument, assessing knowledge of different grammatical topics, mainly in the domains of morphology and syntax. The results obtained, which update data from previous studies on students’ difficulties in grammar learning, suggest that terminological standardization and changes in the prescribed curriculum have not solved all the problems in the teaching of grammar.Departamento de Linguística (DL)Centro de Linguística da UNL (CLUNL)RUNBatalha, JoanaCosta, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar2021-01-29T23:35:57Z20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article18application/pdfhttp://hdl.handle.net/10362/110964por2183-9077PURE: 27322439https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln7ano2020a3info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-03-11T04:54:49Zoai:run.unl.pt:10362/110964Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T03:41:46.016995Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
title |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
spellingShingle |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio Batalha, Joana Grammar Teaching Grammar Learning Grammatical Knowledge L1 Curriculum Terminological Dictionary Ensino da Gramática Aprendizagens Gramaticais conhecimento Gramatical Currículo de Língua Materna Dicionário Terminológico |
title_short |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
title_full |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
title_fullStr |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
title_full_unstemmed |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
title_sort |
Para um perfil do conhecimento gramatical da geração do milénio |
author |
Batalha, Joana |
author_facet |
Batalha, Joana Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Departamento de Linguística (DL) Centro de Linguística da UNL (CLUNL) RUN |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batalha, Joana Costa, Ana Luísa da Piedade Melro Blazer Gaspar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Grammar Teaching Grammar Learning Grammatical Knowledge L1 Curriculum Terminological Dictionary Ensino da Gramática Aprendizagens Gramaticais conhecimento Gramatical Currículo de Língua Materna Dicionário Terminológico |
topic |
Grammar Teaching Grammar Learning Grammatical Knowledge L1 Curriculum Terminological Dictionary Ensino da Gramática Aprendizagens Gramaticais conhecimento Gramatical Currículo de Língua Materna Dicionário Terminológico |
description |
UIDB/03213/2020 UIDP/03213/2020 |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2020-01-01T00:00:00Z 2021-01-29T23:35:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10362/110964 |
url |
http://hdl.handle.net/10362/110964 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-9077 PURE: 27322439 https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln7ano2020a3 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
18 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799138030383005696 |