O discurso publicitário em sala de aula: objecto de análise discursiva e modelo de escrita no mundo real
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3586 |
Resumo: | Examples from the media are often used in discourse analysis in academic environments, especially in the teaching of foreign languages. These samples are valued because they are real and because they are easily accessible, which makes them useful as a didactic tool. Another area where these real texts can constitute a valid resource is in the teaching of advertising as an academic discipline. In this case, ads can constitute an object of analysis and an object of study. The real-life examples allow the detection of recurrent structures in this discursive form, and can serve as an example and model of writing for future advertising professionals, thus contributing to a more conscious and effective ad production. It is the aim of this article to undertake an analysis of a number of real ads, where recurrent and defining discursive traits can be detected, and to establish a comparison with ad proposals produced by university students of the course of Communication Sciences in the discipline of ‘Advertising and Promotional Discourses’ (taught by the authors of this article), so as to assess the pertinence and relevance of the use of real-life examples in this specific area of learning. |
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O discurso publicitário em sala de aula: objecto de análise discursiva e modelo de escrita no mundo realExamples from the media are often used in discourse analysis in academic environments, especially in the teaching of foreign languages. These samples are valued because they are real and because they are easily accessible, which makes them useful as a didactic tool. Another area where these real texts can constitute a valid resource is in the teaching of advertising as an academic discipline. In this case, ads can constitute an object of analysis and an object of study. The real-life examples allow the detection of recurrent structures in this discursive form, and can serve as an example and model of writing for future advertising professionals, thus contributing to a more conscious and effective ad production. It is the aim of this article to undertake an analysis of a number of real ads, where recurrent and defining discursive traits can be detected, and to establish a comparison with ad proposals produced by university students of the course of Communication Sciences in the discipline of ‘Advertising and Promotional Discourses’ (taught by the authors of this article), so as to assess the pertinence and relevance of the use of real-life examples in this specific area of learning.Exemplos retirados dos média são frequentemente utilizados em análises de discurso linguístico em contexto escolar, especialmente no ensino de línguas estrangeiras. Valoriza-se a proveniência real destes textos e a sua fácil acessibilidade, que permitem a sua utilização como instrumento didático de grande utilidade. Outra área onde estes textos reais podem ser um recurso válido é o ensino da publicidade enquanto disciplina académica. Neste caso, os anúncios publicitários podem constituir objeto de análise e de estudo. Os exemplos reais permitem a deteção de estruturas recorrentes nesta forma de discurso, e podem servir de exemplo e modelo de escrita para futuros profissionais desta área, contribuindo para uma produção mais consciente e eficaz de publicidade, É objetivo deste artigo levar a cabo uma análise de alguns exemplos reais de anúncios, onde se detetam caraterísticas recorrentes e definidoras do discurso publicitário, estabelecendo uma comparação com propostas de anúncios produzidos em contexto académico por alunos universitários do curso de Ciências da Comunicação na disciplina de ‘Publicidade e Discursos Promocionais’ (lecionada pelas autoras), de modo a avaliar a pertinência e relevância da utilização de um exemplário real para esta área específica de aprendizagem.Redis: Revista de Estudos do Discurso2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3586Redis: Revista de Estudos do Discurso; N.º 2 (2013): REDIS: Revista de Estudos do Discurso; 53-722183-3958reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3586https://ojs.letras.up.pt/index.php/re/article/view/3586/3348Direitos de Autor (c) 2018 Redis: Revista de Estudos do discursoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Elsa Simões LucasTuna, Sandra Gonçalves2023-01-13T11:15:32Zoai:ojs.letras.up.pt/ojs:article/3586Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:29:33.992908Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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