Sociometric status of participants involved in school bullying
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/65566 |
Resumo: | The situation of social vulnerability hinders the integration processes and thus can foster problems in interpersonal interactions in school. This study aimed to analyze the sociometric status and its relationships with sex, age and profiles of bullying participation in children and adolescents in situations of social vulnerability. A total of 409 students between the third and seventh grades of two public elementary schools in Florianópolis-SC participated in this study. The positive status was higher for boys (M = 11.07; SD = 8.52) and adolescents (M = 11.46; SD = 8.19) compared to girls (M = 8.55; SD = 5.60) and children (M = 8.83; SD = 6.56). The aggressors’ positive status was higher, with significant difference, compared to victims and non participants of bullying (p = 0.008). In the context of bullying, aggressors’ high status can collaborate to their use of violence in conflict resolution or to gain peer popularity. |
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Sociometric status of participants involved in school bullyingStatus sociométrico de participantes envolvidos em bullying escolarEstatus sociométrico de participantes involucrados en el bullying en la escuelabullyingstatusvictimizationvulnerabilitysociometryvitimizaçãoVulnerabilidadeSociometriaNivelesVictimizaciónVulnerabilidadeSociometríaCiências Naturais::Outras Ciências NaturaisThe situation of social vulnerability hinders the integration processes and thus can foster problems in interpersonal interactions in school. This study aimed to analyze the sociometric status and its relationships with sex, age and profiles of bullying participation in children and adolescents in situations of social vulnerability. A total of 409 students between the third and seventh grades of two public elementary schools in Florianópolis-SC participated in this study. The positive status was higher for boys (M = 11.07; SD = 8.52) and adolescents (M = 11.46; SD = 8.19) compared to girls (M = 8.55; SD = 5.60) and children (M = 8.83; SD = 6.56). The aggressors’ positive status was higher, with significant difference, compared to victims and non participants of bullying (p = 0.008). In the context of bullying, aggressors’ high status can collaborate to their use of violence in conflict resolution or to gain peer popularity.A situação de vulnerabilidade social dificulta os processos de integração e com isso pode fomentar problemas nas interações interpessoais na escola. Este estudo objetivou analisar o status sociométrico e as suas relações com o sexo, a idade e os perfis de participação no bullying em crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social. Participaram 409 estudantes do terceiro ao sétimo anos do Ensino Fundamental de duas escolas públicas de Florianópolis-SC. O status positivo foi maior para os meninos (M = 11,07; DP = 8,52) e os adolescentes (M = 11,46; DP = 8,19) em relação às meninas (M = 8,55; DP = 5,60) e às crianças (M = 8,83; DP = 6,56). O status positivo dos agressores foi maior, com diferença significativa, em relação às vítimas e não participantes no bullying (p = 0,008). No contexto do bullying, o status elevado dos agressores pode colaborar para que eles utilizem a violência na solução de conflitos ou para obtenção de popularidade entre os pares.La situación de vulnerabilidad social dificulta los procesos de integración, lo que puede ocasionar problemas en las interacciones interpersonales en la escuela. Este estudio tuvo como objetivo analizar el estatus sociométrico y sus relaciones con el sexo, la edad y los perfiles de participación en el bullying en niños y adolescentes en situación de vulnerabilidad social. Participaron 409 estudiantes del 3.º al 7.º grados de la educación primaria de dos escuelas públicas en Florianópolis (SC, Brasil). El estatus positivo fue mayor para los chicos (M = 11,07; DE = 8,52) y los adolescentes (M = 11,46; DE = 8,19) en comparación con las chicas (M = 8,55; DE = 5,60) y los niños (M = 8,83; DE = 6,56). El estatus positivo de los agresores fue mayor, con una diferencia significativa, que el de las víctimas y los no participantes en el bullying (p = 0,008). El estatus elevado de los agresores en el bullying puede colaborar con la utilización de la violencia para resolver conflictos o ganar popularidad entre sus pares.Portuguese national funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) within the framework of the CIEC (Research Center for Child Studies of the University of Minho) project under the reference UIDB/00317/2020Universidade de São Paulo (USP)Universidade do MinhoZequinão, Marcela AlmeidaMedeiros, Pâmella deSilva, Jorge Luiz daPereira, BeatrizCardoso, Fernando Luiz20202020-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/65566engZequinão, M. A., Medeiros, P., Silva, J. L., Pereira, B. O. & Cardoso, F. L. (2020). Sociometric Status of Participants Involved in School Bullying. Paidéia (Ribeirão Preto), 30, e3011.0103-863X1982-432710.1590/1982-4327e3011https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-863X2020000100403&script=sci_abstract&tlng=ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:30:22Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/65566Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:25:32.382032Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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