Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
DOI: | 10.34624/ilcj.v4i2.14773 |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773 |
Resumo: | There is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview. |
id |
RCAP_c0438ee97750740b8a255349052e5ee0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/14773 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworksThere is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview.A Web 2.0 disponibiliza um universo de ferramentas colaborativas muito diversas e as Wikis são uma das mais promissoras em contextos educativos. Neste trabalho apresentam-se os resultados obtidos num estudo efetuado na plataforma PBworks®, utilizada por duas turmas do Ensino Secundário em 2011 e 2012. Após a saída de campo a um ecossistema, os alunos desenvolveram on-line uma Wiki avaliada, com distinto número de páginas e diferente feedback dado pelo professor. A análise comparativa dos históricos das páginas revelou total participação dos alunos e intensidades colaborativas variáveis entre as Wikis construídas. As respostas dadas pelos alunos mais participativos e menos participativos mostrou que os primeiros dão ênfase à ação, enquanto os segundos mostraram desconfiança em relação às interações sociais e à tecnologia utilizada. Sugere-se que em trabalhos futuros, se enriqueçam os instrumentos de pesquisa aplicados nomeadamente a aplicação de um inquérito por entrevista.Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773oai:proa.ua.pt:article/14773Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 116-129Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 116-1291647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773/10147Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journalhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSoares, Rui Manuel VieiraPombo, Lúcia Maria TeixeiraMoreira, António Augusto de Freitas Gonçalves2022-09-05T15:21:38Zoai:proa.ua.pt:article/14773Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:13:46.359133Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
title |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
spellingShingle |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks Soares, Rui Manuel Vieira Soares, Rui Manuel Vieira |
title_short |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
title_full |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
title_fullStr |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
title_full_unstemmed |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
title_sort |
Do ecossistema à Wiki: estudo comparativo da colaboração de duas turmas do Ensino Secundário no PBworks |
author |
Soares, Rui Manuel Vieira |
author_facet |
Soares, Rui Manuel Vieira Soares, Rui Manuel Vieira Pombo, Lúcia Maria Teixeira Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves Pombo, Lúcia Maria Teixeira Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves |
author_role |
author |
author2 |
Pombo, Lúcia Maria Teixeira Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Soares, Rui Manuel Vieira Pombo, Lúcia Maria Teixeira Moreira, António Augusto de Freitas Gonçalves |
description |
There is a whole universe of collaborative tools made available by the Web 2.0 and Wikis are one of the most promising in education. In this work we present the results obtained in a study done on the PBworks® platform, used by two secondary school classes in 2011 and 2012. The students developed an online evaluated Wiki after an outdoor, with variable number of pages and feedback from the teacher. The comparative analysis from the page’s history showed complete student participation and diversified collaborative performance between the wikis built. The answers given by the students that participated the most and least showed that the former gave more importance to action whilst the latter showed distrust related to social interactions and the technology being used. It is suggested that in future works the research technologies should be enriched (more diversified?), more so in what concerns the application of an interview. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article journal article journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773 oai:proa.ua.pt:article/14773 |
url |
https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/14773 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773 https://doi.org/10.34624/ilcj.v4i2.14773 https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/14773/10147 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2014 Internet Latent Corpus Journal https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Internet Latent Corpus Journal; Vol 4 No 2 (2014); 116-129 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 Núm. 2 (2014); 116-129 Internet Latent Corpus Journal; Vol. 4 No 2 (2014); 116-129 Internet Latent Corpus Journal; vol. 4 n.º 2 (2014); 116-129 1647-7308 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1822183353327026176 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.34624/ilcj.v4i2.14773 |