Análise estratégica do mercado emissor chinês em Portugal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11399 |
Resumo: | TThe outbound tourism from the People’s Republic of China, although showing with a considerable delay comparing to the post 2nd World War tourist ‘boom’, has experienced an exponential growth since 1983, establishing itself as the largest outbound tourism market in the world in 2012, with more than 83 million Chinese citizens travelling internationally. Although most of the travelling occurs within the Southeast Asia region, long haul trips are increasingly a reality for the Chinese outbound market. In this context, Europe positions itself as a destination for this market, because of its multiculturalism, however ‘only’ 4% of the global Chinese market chooses European destinations to visit. Simultaneously, only a few European destinations stand out as inbound countries – Russia, United Kingdom, Germany and France.Portugal attracted, approximately, 52 thousand Chinese travelers, in 2012, but the historical connections with Asia and the recent economic partnerships between Portugal and China, may stimulate the growth of the Chinese market to Portugal. This paper intends to analyze the evolution of Chinese outbound tourism, focusing in Portugal as a destination country, as well as to identify potential strategies capable of promoting Portugal in order to attract Chinese tourists. |
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Análise estratégica do mercado emissor chinês em PortugalTThe outbound tourism from the People’s Republic of China, although showing with a considerable delay comparing to the post 2nd World War tourist ‘boom’, has experienced an exponential growth since 1983, establishing itself as the largest outbound tourism market in the world in 2012, with more than 83 million Chinese citizens travelling internationally. Although most of the travelling occurs within the Southeast Asia region, long haul trips are increasingly a reality for the Chinese outbound market. In this context, Europe positions itself as a destination for this market, because of its multiculturalism, however ‘only’ 4% of the global Chinese market chooses European destinations to visit. Simultaneously, only a few European destinations stand out as inbound countries – Russia, United Kingdom, Germany and France.Portugal attracted, approximately, 52 thousand Chinese travelers, in 2012, but the historical connections with Asia and the recent economic partnerships between Portugal and China, may stimulate the growth of the Chinese market to Portugal. This paper intends to analyze the evolution of Chinese outbound tourism, focusing in Portugal as a destination country, as well as to identify potential strategies capable of promoting Portugal in order to attract Chinese tourists. O turismo emissor da República Popular da China, embora com um atraso considerável face ao boom turístico ocorrido no período pós-2ª Guerra Mundial, registou um crescimento exponencial a partir 1983 e alcançou o título de maior mercado emissor à escala mundial, em 2012, com mais de 83 milhões de cidadãos chineses a realizarem viagens de âmbito internacional. Embora este crescimento apresente resultados mais significativos em destinos asiáticos, nomeadamente no Sudeste Asiático, as viagens internacionais de longa distância são, cada vez mais, uma realidade. Neste contexto, a Europa posiciona-se como um destino de eleição, pela ulticulturalidade apresentada, embora seja a região de destino para ‘apenas’ 4% da totalidade do mercado chinês. Simultaneamente, poucos são os países europeus que se destacam enquanto recetores de turistas chineses – Rússia, Reino Unido, Alemanha e França. Portugal, por sua vez, motivou a visita de 52 mil chineses, em 2012, mas as ligações históricas com a Ásia e as recentes parcerias económicas sino-portuguesas podem estimular o crescimento deste mercado. Desta forma, o presente artigo pretende efetuar uma análise referente à evolução do mercado emissor chinês em Portugal e, posteriormente, delinear um conjunto de potenciais estratégias para a promoção de Portugal e a captação de fluxos turísticos chineses. Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2014-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11399oai:proa.ua.pt:article/11399Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 21/22 (2014); 123-137Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 21/22 (2014); 123-1372182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11399https://doi.org/10.34624/rtd.v2i21/22.11399https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/11399/7447https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, VitorBreda, Zélia2022-09-26T10:56:52Zoai:proa.ua.pt:article/11399Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:36.611297Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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