Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.2/11696 |
Resumo: | This essay presents a mapping of the historical concepts that contributed to the emergence of post-digital aesthetics and their connections to the concept of post-media in historical terms. It also analyzes the transition from techno-positivism to discourse of resistance against the effects of the capital technological industrial complex and how these advances in technology influence artistic discourses, practices and are the leverage of art and technology which is nothing more than a representation of the aesthetics of capital. Following art and capitalism as an ideology of innovation. Is proposed an unstinting theory about technology, geology, and the importance of these conditions to the post-digital aesthetics in terms of material disposable and conceptual articulation. Producing a reconfiguration of the post-digital conceptual approach as I propose beyond the dysfunctional aesthetics and connected with the concept of radical ecology centred in the usability of electronic garbage and technical obsolescent technologies in the arts. |
id |
RCAP_c0650e9768f7a0d149c2a977ab60e5ef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorioaberto.uab.pt:10400.2/11696 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
|
spelling |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arteRelations between the post-digital and the industrial complex of capitalism: reformulations on technology as ideology and digital garbage in artPost-digitalRadical-ecologyEletronic wastCapitalismAestheticsODS::09:Indústria, Inovação e InfraestruturasThis essay presents a mapping of the historical concepts that contributed to the emergence of post-digital aesthetics and their connections to the concept of post-media in historical terms. It also analyzes the transition from techno-positivism to discourse of resistance against the effects of the capital technological industrial complex and how these advances in technology influence artistic discourses, practices and are the leverage of art and technology which is nothing more than a representation of the aesthetics of capital. Following art and capitalism as an ideology of innovation. Is proposed an unstinting theory about technology, geology, and the importance of these conditions to the post-digital aesthetics in terms of material disposable and conceptual articulation. Producing a reconfiguration of the post-digital conceptual approach as I propose beyond the dysfunctional aesthetics and connected with the concept of radical ecology centred in the usability of electronic garbage and technical obsolescent technologies in the arts.AVANCA | CINEMARepositório AbertoPaquete, HugoMarcos, AdéritoBastos, Paulo Bernardino2022-02-02T15:30:23Z2021-10-252021-10-25T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.2/11696porPaquete H., Fernandes-Marcos A., Bastos P.B (2021). “Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte”, AVANCA | CINEMA 2021 - O Festival Internacional de Cinema, Avanca, Portugal, 28 Julho a 1 Agosto de 2021. AVANCA CINEMA Journal, CAPÍTULO I _ CINEMA – ARTE, pp. 233-243, ISSN: 2184-0520. https://doi.org/10.37390/avancacinema.2021.a2362184-0520info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-07T16:11:53ZPortal AgregadorONG |
dc.title.none.fl_str_mv |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte Relations between the post-digital and the industrial complex of capitalism: reformulations on technology as ideology and digital garbage in art |
title |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
spellingShingle |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte Paquete, Hugo Post-digital Radical-ecology Eletronic wast Capitalism Aesthetics ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
title_short |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
title_full |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
title_fullStr |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
title_full_unstemmed |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
title_sort |
Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte |
author |
Paquete, Hugo |
author_facet |
Paquete, Hugo Marcos, Adérito Bastos, Paulo Bernardino |
author_role |
author |
author2 |
Marcos, Adérito Bastos, Paulo Bernardino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório Aberto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paquete, Hugo Marcos, Adérito Bastos, Paulo Bernardino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Post-digital Radical-ecology Eletronic wast Capitalism Aesthetics ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
topic |
Post-digital Radical-ecology Eletronic wast Capitalism Aesthetics ODS::09:Indústria, Inovação e Infraestruturas |
description |
This essay presents a mapping of the historical concepts that contributed to the emergence of post-digital aesthetics and their connections to the concept of post-media in historical terms. It also analyzes the transition from techno-positivism to discourse of resistance against the effects of the capital technological industrial complex and how these advances in technology influence artistic discourses, practices and are the leverage of art and technology which is nothing more than a representation of the aesthetics of capital. Following art and capitalism as an ideology of innovation. Is proposed an unstinting theory about technology, geology, and the importance of these conditions to the post-digital aesthetics in terms of material disposable and conceptual articulation. Producing a reconfiguration of the post-digital conceptual approach as I propose beyond the dysfunctional aesthetics and connected with the concept of radical ecology centred in the usability of electronic garbage and technical obsolescent technologies in the arts. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-25 2021-10-25T00:00:00Z 2022-02-02T15:30:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.2/11696 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.2/11696 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Paquete H., Fernandes-Marcos A., Bastos P.B (2021). “Relações entre o pós-digital e o complexo industrial do capitalismo: reformulações sobre a tecnologia como ideologia e lixo digital na arte”, AVANCA | CINEMA 2021 - O Festival Internacional de Cinema, Avanca, Portugal, 28 Julho a 1 Agosto de 2021. AVANCA CINEMA Journal, CAPÍTULO I _ CINEMA – ARTE, pp. 233-243, ISSN: 2184-0520. https://doi.org/10.37390/avancacinema.2021.a236 2184-0520 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AVANCA | CINEMA |
publisher.none.fl_str_mv |
AVANCA | CINEMA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1777302859054841856 |