Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Hugo Miguel Santos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Lasater, Kathie, Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/38329
Resumo: OBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research.
id RCAP_c06e12ff3b74de5709d638dfbf3c6560
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38329
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©Tradução e validação transcultural da Lasater Clinical Judgment Rubric©Clinical judgmentEducation, nursingPsychometricsStudents, nursingValidation studyJulgamento clínicoEducação em enfermagemPsicometriaEstudantes de enfermagemEstudo de validaçãoOBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research.Objetivos: traduzir e validar transculturalmente o instrumento Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) para estudantes de Enfermagem. Métodos: a aplicação do LCJR-PT© foi precedida por tradução linguística ao português, baseando-se no método de traduçãoretradução. Este estudo psicométrico envolveu 32 estudantes de Enfermagem de um programa em Portugal. Os dados foram recolhidos mediante observações de dois observadores independentes durante o desempenho das práticas desenvolvidas pelos estudantes por meio dos cenários validados por peritos em simulação de alta e média fidelidade. Resultados: das 64 observações das práticas de estudantes de Enfermagem, o valor das correlações por intraclasse nos quatro aspectos do instrumento ultrapassou os 0,792. Identificou-se um alfa de Cronbach global na LCJR-PT© de 0,921 e 0,876 nos observadores 1 e 2, respectivamente, com um nível de concordância estatisticamente significante. Conclusões: a LCJR-PT© é um instrumento válido e confiável, demonstrando um alto potencial para seu uso na educação clínica e pesquisa em enfermagem.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaDuarte, Hugo Miguel SantosLasater, KathieDixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues2022-07-21T13:06:32Z2022-06-242022-06-24T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38329eng0034-716710.1590/0034-7167-2021-088085133214686PMC972882435766756000841798900004info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-23T01:42:24Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38329Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:17.593761Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
Tradução e validação transcultural da Lasater Clinical Judgment Rubric©
title Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
spellingShingle Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
Duarte, Hugo Miguel Santos
Clinical judgment
Education, nursing
Psychometrics
Students, nursing
Validation study
Julgamento clínico
Educação em enfermagem
Psicometria
Estudantes de enfermagem
Estudo de validação
title_short Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
title_full Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
title_fullStr Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
title_full_unstemmed Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
title_sort Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
author Duarte, Hugo Miguel Santos
author_facet Duarte, Hugo Miguel Santos
Lasater, Kathie
Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues
author_role author
author2 Lasater, Kathie
Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Hugo Miguel Santos
Lasater, Kathie
Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Clinical judgment
Education, nursing
Psychometrics
Students, nursing
Validation study
Julgamento clínico
Educação em enfermagem
Psicometria
Estudantes de enfermagem
Estudo de validação
topic Clinical judgment
Education, nursing
Psychometrics
Students, nursing
Validation study
Julgamento clínico
Educação em enfermagem
Psicometria
Estudantes de enfermagem
Estudo de validação
description OBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-21T13:06:32Z
2022-06-24
2022-06-24T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/38329
url http://hdl.handle.net/10400.14/38329
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 0034-7167
10.1590/0034-7167-2021-0880
85133214686
PMC9728824
35766756
000841798900004
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132036252827648