Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/38329 |
Resumo: | OBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research. |
id |
RCAP_c06e12ff3b74de5709d638dfbf3c6560 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38329 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric©Tradução e validação transcultural da Lasater Clinical Judgment Rubric©Clinical judgmentEducation, nursingPsychometricsStudents, nursingValidation studyJulgamento clínicoEducação em enfermagemPsicometriaEstudantes de enfermagemEstudo de validaçãoOBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research.Objetivos: traduzir e validar transculturalmente o instrumento Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) para estudantes de Enfermagem. Métodos: a aplicação do LCJR-PT© foi precedida por tradução linguística ao português, baseando-se no método de traduçãoretradução. Este estudo psicométrico envolveu 32 estudantes de Enfermagem de um programa em Portugal. Os dados foram recolhidos mediante observações de dois observadores independentes durante o desempenho das práticas desenvolvidas pelos estudantes por meio dos cenários validados por peritos em simulação de alta e média fidelidade. Resultados: das 64 observações das práticas de estudantes de Enfermagem, o valor das correlações por intraclasse nos quatro aspectos do instrumento ultrapassou os 0,792. Identificou-se um alfa de Cronbach global na LCJR-PT© de 0,921 e 0,876 nos observadores 1 e 2, respectivamente, com um nível de concordância estatisticamente significante. Conclusões: a LCJR-PT© é um instrumento válido e confiável, demonstrando um alto potencial para seu uso na educação clínica e pesquisa em enfermagem.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaDuarte, Hugo Miguel SantosLasater, KathieDixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues2022-07-21T13:06:32Z2022-06-242022-06-24T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38329eng0034-716710.1590/0034-7167-2021-088085133214686PMC972882435766756000841798900004info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-23T01:42:24Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38329Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:17.593761Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© Tradução e validação transcultural da Lasater Clinical Judgment Rubric© |
title |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
spellingShingle |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© Duarte, Hugo Miguel Santos Clinical judgment Education, nursing Psychometrics Students, nursing Validation study Julgamento clínico Educação em enfermagem Psicometria Estudantes de enfermagem Estudo de validação |
title_short |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
title_full |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
title_fullStr |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
title_full_unstemmed |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
title_sort |
Transcultural translation and validation of Lasater Clinical Judgment Rubric© |
author |
Duarte, Hugo Miguel Santos |
author_facet |
Duarte, Hugo Miguel Santos Lasater, Kathie Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues |
author_role |
author |
author2 |
Lasater, Kathie Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Hugo Miguel Santos Lasater, Kathie Dixe, Maria dos Anjos Coelho Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Clinical judgment Education, nursing Psychometrics Students, nursing Validation study Julgamento clínico Educação em enfermagem Psicometria Estudantes de enfermagem Estudo de validação |
topic |
Clinical judgment Education, nursing Psychometrics Students, nursing Validation study Julgamento clínico Educação em enfermagem Psicometria Estudantes de enfermagem Estudo de validação |
description |
OBJECTIVES: to translate and cross-culturally validate the Lasater Clinical Judgment Rubric© (LCJR©) instrument for nursing students. METHODS: the application of LCJR-PT© was preceded by a linguistic translation into Portuguese, based on the translation-back-translation method. This psychometric study involved 32 nursing students from a program in Portugal. Data were collected through observations of two independent observers during the performance of the practices developed by the students, through the scenarios validated by experts of high and of medium-fidelity simulation. RESULTS: of the 64 observations obtained from the practices of nursing students, the value of intra-class correlations in the 4 aspects of the instrument exceeded 0.792. There was a global Cronbach's alpha of LCJR-PT© of 0.921 and 0.876 in Observers 1 and 2 respectively, with a statistically significant level of agreement. CONCLUSIONS: the LCJR-PT© is a valid and reliable instrument, demonstrating a high potential for its use in clinical education and nursing research. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-07-21T13:06:32Z 2022-06-24 2022-06-24T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/38329 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/38329 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0034-7167 10.1590/0034-7167-2021-0880 85133214686 PMC9728824 35766756 000841798900004 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132036252827648 |