Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ânderson Jésus da
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Wildson L. P.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229
Resumo: This paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations.
id RCAP_c0dd5301fed196bc59d22d4aee938345
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/12229
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshopsConhecimento popular e a educação CTS em oficinas de sabão caseiroThis paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations.Desarrollado en el Programa de Becas de Iniciación Científica del Instituto Federal de Goiás, en colaboración con el CNPq, los estudiantes de la última etapa de la educación básica investigan con su profesor de química qué conocimientos y técnicas emergería en la comunidad cerca de la escuela sobre la fabricación de jabón. Otro objeto de este estudio fue recoger información sobre la asignación, en los hogares y en establecimientos comerciales en el campo de alimentación, para los aceites utilizados en la preparación de alimentos fritos. Este trabajo se centró en observar similitudes entre el conocimiento popular y el conocimiento científico desarrollado en la perspectiva de la Educación CTS y las interacciones entre los estudiantes – agentes sociales en la educación escolar - y los individuos más experimentados – agentes sociales –que ejercieron un papel de facilitadores en la integración de las nuevas generaciones a una práctica sostenible del ciudadano.Desenvolvido no âmbito do Programa de Bolsas de Iniciação Científica do Instituto Federal de Goiás, em parceria com o CNPq, estudantes da etapa final da educação básica investigaram com seu professor de Química quais conhecimentos e técnicas emergiriam na comunidade próxima à instituição de ensino sobre a fabricação de sabão. Outro objeto deste estudo foi coletar informações sobre a destinação, nas residências e em estabelecimentos comerciais do ramo de alimentação, para óleos utilizados no preparo de alimentos fritos. Neste trabalho focou-se observar aproximações entre o conhecimento popular e o conhecimento científico desenvolvido numa perspectiva de Educação CTS e, nas interações entre os estudantes – agentes sociais em formação escolar – e indivíduos mais velhos – agentes sociais – os quais exerceram papel de facilitadores na integração das novas gerações a uma prática cidadã sustentável.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1931-19461647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229/8073Silva, Ânderson Jésus daSantos, Wildson L. P.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:29Zoai:proa.ua.pt:article/12229Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.674027Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
Conhecimento popular e a educação CTS em oficinas de sabão caseiro
title Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
spellingShingle Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
Silva, Ânderson Jésus da
title_short Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
title_full Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
title_fullStr Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
title_full_unstemmed Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
title_sort Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
author Silva, Ânderson Jésus da
author_facet Silva, Ânderson Jésus da
Santos, Wildson L. P.
author_role author
author2 Santos, Wildson L. P.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ânderson Jésus da
Santos, Wildson L. P.
description This paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229/8073
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1931-1946
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1931-1946
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1931-1946
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1931-1946
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572198563840