Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229 |
Resumo: | This paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations. |
id |
RCAP_c0dd5301fed196bc59d22d4aee938345 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/12229 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshopsConhecimento popular e a educação CTS em oficinas de sabão caseiroThis paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations.Desarrollado en el Programa de Becas de Iniciación Científica del Instituto Federal de Goiás, en colaboración con el CNPq, los estudiantes de la última etapa de la educación básica investigan con su profesor de química qué conocimientos y técnicas emergería en la comunidad cerca de la escuela sobre la fabricación de jabón. Otro objeto de este estudio fue recoger información sobre la asignación, en los hogares y en establecimientos comerciales en el campo de alimentación, para los aceites utilizados en la preparación de alimentos fritos. Este trabajo se centró en observar similitudes entre el conocimiento popular y el conocimiento científico desarrollado en la perspectiva de la Educación CTS y las interacciones entre los estudiantes – agentes sociales en la educación escolar - y los individuos más experimentados – agentes sociales –que ejercieron un papel de facilitadores en la integración de las nuevas generaciones a una práctica sostenible del ciudadano.Desenvolvido no âmbito do Programa de Bolsas de Iniciação Científica do Instituto Federal de Goiás, em parceria com o CNPq, estudantes da etapa final da educação básica investigaram com seu professor de Química quais conhecimentos e técnicas emergiriam na comunidade próxima à instituição de ensino sobre a fabricação de sabão. Outro objeto deste estudo foi coletar informações sobre a destinação, nas residências e em estabelecimentos comerciais do ramo de alimentação, para óleos utilizados no preparo de alimentos fritos. Neste trabalho focou-se observar aproximações entre o conhecimento popular e o conhecimento científico desenvolvido numa perspectiva de Educação CTS e, nas interações entre os estudantes – agentes sociais em formação escolar – e indivíduos mais velhos – agentes sociais – os quais exerceram papel de facilitadores na integração das novas gerações a uma prática cidadã sustentável.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1931-1946Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1931-19461647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229/8073Silva, Ânderson Jésus daSantos, Wildson L. P.info:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:29Zoai:proa.ua.pt:article/12229Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:23.674027Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops Conhecimento popular e a educação CTS em oficinas de sabão caseiro |
title |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
spellingShingle |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops Silva, Ânderson Jésus da |
title_short |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
title_full |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
title_fullStr |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
title_full_unstemmed |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
title_sort |
Popular knowledge and the STS education in homemade soap workshops |
author |
Silva, Ânderson Jésus da |
author_facet |
Silva, Ânderson Jésus da Santos, Wildson L. P. |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Wildson L. P. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ânderson Jésus da Santos, Wildson L. P. |
description |
This paper presents a study developed within the Scientific Initiation Scholarship Program, from the Federal Institute of Goiás, in partnership with CNPq. Basic Education finalist students investigated, with their Chemistry teacher, the knowledge and techniques that emerged in soap manufacturing in a community close to their school. This study additionally aimed to collect information on the disposal methods, both in domestic and food sector businesses settings, of the oils used in the preparation of fried food. Our study aimed to identify similarities between popular and scientific knowledge, developed in an STS Education perspective and in the interactions between the students - social actors in school education - and older individuals - social agents – who acted as catalysts for the adoption of sustainable citizen practices by the younger generations. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229 https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.12229 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/12229/8073 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 1931-1946 Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 1931-1946 Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 1931-1946 Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 1931-1946 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572198563840 |