Contemporary research in Educational Psychology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10316/87032 https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811 |
Resumo: | The objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues. |
id |
RCAP_c1affbf9186cf3d6e51d836ce431c346 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:estudogeral.uc.pt:10316/87032 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Contemporary research in Educational PsychologyPesquisas contemporâneas em Psicologia EducacionalInvestigaciones contemporáneas en Psicología EducacionalEducational psychologyDissertationsEducational processesPostgraduate studiesLearningPsicologia educacionalDissertaçõesProcessos educacionaisPós-graduaçãoAprendizagemPsicología educativaDisertacionesProcesos educativosPosgraduaciónAprendizajeThe objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues.Esse estudo objetivou realizar uma revisão de bibliografia sistemática da produção acadêmica, dissertações, de um Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional, da linha de pesquisa “Processos educacionais no contexto social e político”, de um Centro Educacional no Estado de São Paulo, Brasil. A pesquisa foi realizada nas bases do Portal do referido Programa, e Portal da Capes - Catálogo de Teses e Dissertações, no período de 2008 a 2016. Foram encontrados 143 estudos, sendo 56 selecionados para análise da linha de pesquisa proposta. Desse modo, elaboramos um panorama a respeito das pesquisas realizadas no que tange ao número de produções, temas, subtemas, palavras-chave e aportes teórico-metodológicos. A realização dessa revisão sistemática possibilitou a obtenção de um panorama que identificou que a maioria das produções no campo educacional é ancorada pela teoria histórico-cultural e das representações sociais. Verificamos uma hegemonia da pesquisa qualitativa com referências à Psicologia educacional e do desenvolvimento humano, porém sem discussões sobre desigualdades educacionais no que tange à temática étnico-racial.Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión de bibliografía sistemática de la producción académica y disertaciones de un Programa de Postgrado en Psicología Educativa, de la línea de investigación "Procesos educativos en el contexto social y político", de un Centro Educativo en el Estado de São Paulo, Brasil. La investigación fue realizada en las bases del Portal de dicho Programa y Portal de la Capes - Catálogo de Tesis y Disertaciones, en el período de 2008 a 2016. Se encontraron 143 estudios, siendo 56 seleccionados para el análisis de la línea de investigación propuesta. De ese modo, elaboramos un panorama sobre las investigaciones realizadas en lo que se refiere al número de producciones, temas, subtemas, palabras clave y aportes teórico-metodológicos. La realización de esa revisión sistemática posibilitó la obtención de un panorama que identificó que la mayoría de las producciones en el campo educativo están ancladas por la teoría histórico-cultural y las representaciones sociales. Verificamos una hegemonía de la investigación cualitativa con referencias a la Psicología educativa y del desarrollo humano, pero sin discusiones sobre desigualdades educativas en lo que se refiere a la temática étnico-racial.Universidad Católica del Uruguay2019-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/87032http://hdl.handle.net/10316/87032https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811eng1688-40941688-4221http://dx.doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811Silva, Marcos Antonio Batista daAzevedo, CleomarPicanço Júnior, Álvaro da CruzSalgado, Valter de Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2019-06-02T15:17:59Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/87032Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:08:03.537098Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contemporary research in Educational Psychology Pesquisas contemporâneas em Psicologia Educacional Investigaciones contemporáneas en Psicología Educacional |
title |
Contemporary research in Educational Psychology |
spellingShingle |
Contemporary research in Educational Psychology Silva, Marcos Antonio Batista da Educational psychology Dissertations Educational processes Postgraduate studies Learning Psicologia educacional Dissertações Processos educacionais Pós-graduação Aprendizagem Psicología educativa Disertaciones Procesos educativos Posgraduación Aprendizaje |
title_short |
Contemporary research in Educational Psychology |
title_full |
Contemporary research in Educational Psychology |
title_fullStr |
Contemporary research in Educational Psychology |
title_full_unstemmed |
Contemporary research in Educational Psychology |
title_sort |
Contemporary research in Educational Psychology |
author |
Silva, Marcos Antonio Batista da |
author_facet |
Silva, Marcos Antonio Batista da Azevedo, Cleomar Picanço Júnior, Álvaro da Cruz Salgado, Valter de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Azevedo, Cleomar Picanço Júnior, Álvaro da Cruz Salgado, Valter de Lima |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcos Antonio Batista da Azevedo, Cleomar Picanço Júnior, Álvaro da Cruz Salgado, Valter de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educational psychology Dissertations Educational processes Postgraduate studies Learning Psicologia educacional Dissertações Processos educacionais Pós-graduação Aprendizagem Psicología educativa Disertaciones Procesos educativos Posgraduación Aprendizaje |
topic |
Educational psychology Dissertations Educational processes Postgraduate studies Learning Psicologia educacional Dissertações Processos educacionais Pós-graduação Aprendizagem Psicología educativa Disertaciones Procesos educativos Posgraduación Aprendizaje |
description |
The objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10316/87032 http://hdl.handle.net/10316/87032 https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811 |
url |
http://hdl.handle.net/10316/87032 https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1688-4094 1688-4221 http://dx.doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica del Uruguay |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133972444217344 |