Contemporary research in Educational Psychology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marcos Antonio Batista da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Azevedo, Cleomar, Picanço Júnior, Álvaro da Cruz, Salgado, Valter de Lima
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10316/87032
https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811
Resumo: The objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues.
id RCAP_c1affbf9186cf3d6e51d836ce431c346
oai_identifier_str oai:estudogeral.uc.pt:10316/87032
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Contemporary research in Educational PsychologyPesquisas contemporâneas em Psicologia EducacionalInvestigaciones contemporáneas en Psicología EducacionalEducational psychologyDissertationsEducational processesPostgraduate studiesLearningPsicologia educacionalDissertaçõesProcessos educacionaisPós-graduaçãoAprendizagemPsicología educativaDisertacionesProcesos educativosPosgraduaciónAprendizajeThe objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues.Esse estudo objetivou realizar uma revisão de bibliografia sistemática da produção acadêmica, dissertações, de um Programa de Pós-Graduação em Psicologia Educacional, da linha de pesquisa “Processos educacionais no contexto social e político”, de um Centro Educacional no Estado de São Paulo, Brasil. A pesquisa foi realizada nas bases do Portal do referido Programa, e Portal da Capes - Catálogo de Teses e Dissertações, no período de 2008 a 2016. Foram encontrados 143 estudos, sendo 56 selecionados para análise da linha de pesquisa proposta. Desse modo, elaboramos um panorama a respeito das pesquisas realizadas no que tange ao número de produções, temas, subtemas, palavras-chave e aportes teórico-metodológicos. A realização dessa revisão sistemática possibilitou a obtenção de um panorama que identificou que a maioria das produções no campo educacional é ancorada pela teoria histórico-cultural e das representações sociais. Verificamos uma hegemonia da pesquisa qualitativa com referências à Psicologia educacional e do desenvolvimento humano, porém sem discussões sobre desigualdades educacionais no que tange à temática étnico-racial.Este estudio tuvo como objetivo realizar una revisión de bibliografía sistemática de la producción académica y disertaciones de un Programa de Postgrado en Psicología Educativa, de la línea de investigación "Procesos educativos en el contexto social y político", de un Centro Educativo en el Estado de São Paulo, Brasil. La investigación fue realizada en las bases del Portal de dicho Programa y Portal de la Capes - Catálogo de Tesis y Disertaciones, en el período de 2008 a 2016. Se encontraron 143 estudios, siendo 56 seleccionados para el análisis de la línea de investigación propuesta. De ese modo, elaboramos un panorama sobre las investigaciones realizadas en lo que se refiere al número de producciones, temas, subtemas, palabras clave y aportes teórico-metodológicos. La realización de esa revisión sistemática posibilitó la obtención de un panorama que identificó que la mayoría de las producciones en el campo educativo están ancladas por la teoría histórico-cultural y las representaciones sociales. Verificamos una hegemonía de la investigación cualitativa con referencias a la Psicología educativa y del desarrollo humano, pero sin discusiones sobre desigualdades educativas en lo que se refiere a la temática étnico-racial.Universidad Católica del Uruguay2019-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://hdl.handle.net/10316/87032http://hdl.handle.net/10316/87032https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811eng1688-40941688-4221http://dx.doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811Silva, Marcos Antonio Batista daAzevedo, CleomarPicanço Júnior, Álvaro da CruzSalgado, Valter de Limainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2019-06-02T15:17:59Zoai:estudogeral.uc.pt:10316/87032Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:08:03.537098Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Contemporary research in Educational Psychology
Pesquisas contemporâneas em Psicologia Educacional
Investigaciones contemporáneas en Psicología Educacional
title Contemporary research in Educational Psychology
spellingShingle Contemporary research in Educational Psychology
Silva, Marcos Antonio Batista da
Educational psychology
Dissertations
Educational processes
Postgraduate studies
Learning
Psicologia educacional
Dissertações
Processos educacionais
Pós-graduação
Aprendizagem
Psicología educativa
Disertaciones
Procesos educativos
Posgraduación
Aprendizaje
title_short Contemporary research in Educational Psychology
title_full Contemporary research in Educational Psychology
title_fullStr Contemporary research in Educational Psychology
title_full_unstemmed Contemporary research in Educational Psychology
title_sort Contemporary research in Educational Psychology
author Silva, Marcos Antonio Batista da
author_facet Silva, Marcos Antonio Batista da
Azevedo, Cleomar
Picanço Júnior, Álvaro da Cruz
Salgado, Valter de Lima
author_role author
author2 Azevedo, Cleomar
Picanço Júnior, Álvaro da Cruz
Salgado, Valter de Lima
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marcos Antonio Batista da
Azevedo, Cleomar
Picanço Júnior, Álvaro da Cruz
Salgado, Valter de Lima
dc.subject.por.fl_str_mv Educational psychology
Dissertations
Educational processes
Postgraduate studies
Learning
Psicologia educacional
Dissertações
Processos educacionais
Pós-graduação
Aprendizagem
Psicología educativa
Disertaciones
Procesos educativos
Posgraduación
Aprendizaje
topic Educational psychology
Dissertations
Educational processes
Postgraduate studies
Learning
Psicologia educacional
Dissertações
Processos educacionais
Pós-graduação
Aprendizagem
Psicología educativa
Disertaciones
Procesos educativos
Posgraduación
Aprendizaje
description The objective of this study is to undertake a systematic review of the academic production and theses of a Graduate Program in Educational Psychology in the research area "Educational Processes in the Social and Political Context" of an Educational Center in the State of São Paulo, Brazil. The research was carried out using the databases of the portal of the Program and the portal of Capes - Catalog of Theses and Dissertations, from 2008 to 2016. 143 studies were encountered and 56 were selected for analysis of the proposed research area. In this way, we elaborated an overview of the research carried out with respect to the number of productions, topics, subtopics, keywords and theoretical-methodological contributions. The realization of this systematic review allowed for a panorama that determined that the majority of academic studies in the educational field are anchored in cultural-historical theory and social representations. We observed a hegemony of qualitative research, with references to Educational Psychology and human development, but no discussion of inequalities in education with respect to ethnic-racial issues.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10316/87032
http://hdl.handle.net/10316/87032
https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811
url http://hdl.handle.net/10316/87032
https://doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 1688-4094
1688-4221
http://dx.doi.org/10.22235/cp.v13i1.1811
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
publisher.none.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133972444217344