The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaine, Thais Eastwood
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Lorenzetti, Leonir
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787
Resumo: This work aims to analyze a teacher training course dedicated to expanding territories for science education, based on the assumptions of STS Education. The intention is to highlight its potentialities and to discuss aspects that can be improved for later actions aimed at professional teacher development in this area. The study is characterized as a descriptive research with a qualitative approach. For this, we initially present the action carried out in 2017, the spaces covered and the focus given in that period. Then, we selected one of the spaces visited, the Municipal Market, to deepen the analysis of the approach used in the training and suggest actions that enhance the STS approach in the exploration of that space. We understand, at the end of this analysis, that the city can be the environment for understanding the relations between Science, Technology and Society and that the proposition of socio-scientific issues is a strategy for the adoption of STS Education in the exploration of different spaces.
id RCAP_c585159e4c12a799406eb11b36659c91
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/21787
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focusA cidade como espaço de formação permanente de professores: análise de um curso de formação continuada de professores a partir do enfoque CTSThis work aims to analyze a teacher training course dedicated to expanding territories for science education, based on the assumptions of STS Education. The intention is to highlight its potentialities and to discuss aspects that can be improved for later actions aimed at professional teacher development in this area. The study is characterized as a descriptive research with a qualitative approach. For this, we initially present the action carried out in 2017, the spaces covered and the focus given in that period. Then, we selected one of the spaces visited, the Municipal Market, to deepen the analysis of the approach used in the training and suggest actions that enhance the STS approach in the exploration of that space. We understand, at the end of this analysis, that the city can be the environment for understanding the relations between Science, Technology and Society and that the proposition of socio-scientific issues is a strategy for the adoption of STS Education in the exploration of different spaces.Este trabajo tiene como objetivo analizar un curso de formación continua para docentes dirigido a expandir los espacios para la educación científica, basado en los supuestos de la Educación CTS. La intención es resaltar su potencial y discutir aspectos que pueden mejorarse para acciones posteriores dirigidas al desarrollo profesional de docentes en esta área. El estudio se caracteriza por ser una investigación descriptiva con un enfoque cualitativo. Para ello, presentamos inicialmente la acción realizada en 2017, los espacios abarcados y el enfoque dado en ese período. Posteriormente, seleccionamos uno de los espacios visitados, el Mercado Municipal, para profundizar el análisis del enfoque utilizado en la capacitación y sugerir acciones que mejoren el enfoque CTS en la exploración de ese espacio. Entendemos, al final de este análisis, que la ciudad puede ser el entorno para comprender las relaciones entre Ciencia, Tecnología y Sociedad y que la propuesta de temas socio-científicos es una estrategia para la adopción de la Educación CTS en la exploración de diferentes espacios.Este trabalho tem o objetivo de analisar um curso de formação continuada de professores voltado à ampliação de territórios para o ensino de ciências, a partir dos pressupostos da Educação CTS. A intenção é destacar suas potencialidades e discutir aspectos que podem ser melhorados para posteriores ações destinadas ao desenvolvimento profissional docente nesta área. O estudo caracteriza-se como uma pesquisa descritiva de abordagem qualitativa. Para isso, inicialmente apresentamos a ação realizada em 2017, os espaços abordados e o enfoque dado naquele período. Depois, selecionamos um dos espaços visitados, o Mercado Municipal, para aprofundar a análise da abordagem utilizada na formação e sugerir ações que potencializam a Educação CTS na exploração desse espaço. Compreendemos, ao final desta análise, que a cidade pode ser o espaço para apreensão das relações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade e que a proposição de questões sociocientíficas é uma estratégia para a adoção da Educação CTS na exploração de diferentes espaços.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-11-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 295-308Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 295-308Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 295-308Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 295-3081647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21787https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21787/15943Vaine, Thais EastwoodLorenzetti, Leonirinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:59Zoai:proa.ua.pt:article/21787Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:27.214477Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
A cidade como espaço de formação permanente de professores: análise de um curso de formação continuada de professores a partir do enfoque CTS
title The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
spellingShingle The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
Vaine, Thais Eastwood
title_short The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
title_full The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
title_fullStr The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
title_full_unstemmed The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
title_sort The city as a space for ongoing teacher education: analysis of a teacher training course from the STS focus
author Vaine, Thais Eastwood
author_facet Vaine, Thais Eastwood
Lorenzetti, Leonir
author_role author
author2 Lorenzetti, Leonir
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaine, Thais Eastwood
Lorenzetti, Leonir
description This work aims to analyze a teacher training course dedicated to expanding territories for science education, based on the assumptions of STS Education. The intention is to highlight its potentialities and to discuss aspects that can be improved for later actions aimed at professional teacher development in this area. The study is characterized as a descriptive research with a qualitative approach. For this, we initially present the action carried out in 2017, the spaces covered and the focus given in that period. Then, we selected one of the spaces visited, the Municipal Market, to deepen the analysis of the approach used in the training and suggest actions that enhance the STS approach in the exploration of that space. We understand, at the end of this analysis, that the city can be the environment for understanding the relations between Science, Technology and Society and that the proposition of socio-scientific issues is a strategy for the adoption of STS Education in the exploration of different spaces.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-16
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787
https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787
url https://doi.org/10.34624/id.v12i4.21787
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21787
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/21787/15943
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 4 (2020); 295-308
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 4 (2020); 295-308
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 4 (2020); 295-308
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 4 (2020); 295-308
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572436590592