Lexical richness in elementary school written productions: a case study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446 |
Resumo: | The present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. |
id |
RCAP_c644f87fa057d31fb1e2d1787654705a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/19446 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Lexical richness in elementary school written productions: a case studyA riqueza lexical em produções escritas no 1.º ciclo: um estudo de casoThe present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. La recherche présentée ici s’inscrit dans le projet Díade et montre les résultats de la comparaison de la richesse lexicale de productions écrites avec deux ans de distance par les mêmes dyades d’étudiants. Le corpus a été collecté selon le système RAMOS. Le corpus collecté permet l’étude longitudinale de l’écriture de récits créatifs en tant que processus et aussi l’interaction entre les écrivains lors de l’écriture collaborative. La présente étude porte sur les histoires inventées par deux dyades d’élèves du primaire et comprend les aspects de la diversité et de la densité lexicale, montrant la pertinence de ces recherches pour comprendre l’évolution de l’écriture tout au long du cursus scolaire. A pesquisa que aqui se apresenta enquadra-se no Projeto Díade, e dá conta de resultados da comparação da riqueza lexical de produções escritas com dois anos de intervalo, realizadas pelas mesmas díades de alunos. A recolha de corpus foi efetuada segundo o sistema RAMOS. O corpus recolhido permite o estudo longitudinal da escrita criativa de histórias como um processo e da interação entre escreventes, durante a redação colaborativa. O presente estudo incide em histórias inventadas por duas díades de alunos do ensino básico e incluiu as vertentes da diversidade e da densidade lexicais, mostrando a relevância destas pesquisas na compreensão da evolução da escrita, ao longo do percurso escolar. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446Indagatio Didactica; Vol 12 No 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; Vol. 12 No 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 2 (2020); 259-2691647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446/14124Costa, Ana CatarinaCoimbra, Rosa LídiaPereira, Luísa Álvaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:42Zoai:proa.ua.pt:article/19446Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:25.277343Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study A riqueza lexical em produções escritas no 1.º ciclo: um estudo de caso |
title |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
spellingShingle |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study Costa, Ana Catarina |
title_short |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
title_full |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
title_fullStr |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
title_full_unstemmed |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
title_sort |
Lexical richness in elementary school written productions: a case study |
author |
Costa, Ana Catarina |
author_facet |
Costa, Ana Catarina Coimbra, Rosa Lídia Pereira, Luísa Álvares |
author_role |
author |
author2 |
Coimbra, Rosa Lídia Pereira, Luísa Álvares |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Ana Catarina Coimbra, Rosa Lídia Pereira, Luísa Álvares |
description |
The present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446 https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446/14124 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 12 No 2 (2020); 259-269 Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 2 (2020); 259-269 Indagatio Didactica; Vol. 12 No 2 (2020); 259-269 Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 2 (2020); 259-269 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133572308664320 |