Lexical richness in elementary school written productions: a case study

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Ana Catarina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Coimbra, Rosa Lídia, Pereira, Luísa Álvares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446
Resumo: The present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. 
id RCAP_c644f87fa057d31fb1e2d1787654705a
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/19446
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Lexical richness in elementary school written productions: a case studyA riqueza lexical em produções escritas no 1.º ciclo: um estudo de casoThe present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. La recherche présentée ici s’inscrit dans le projet Díade et montre les résultats de la comparaison de la richesse lexicale de productions écrites avec deux ans de distance par les mêmes dyades d’étudiants. Le corpus a été collecté selon le système RAMOS. Le corpus collecté permet l’étude longitudinale de l’écriture de récits créatifs en tant que processus et aussi l’interaction entre les écrivains lors de l’écriture collaborative. La présente étude porte sur les histoires inventées par deux dyades d’élèves du primaire et comprend les aspects de la diversité et de la densité lexicale, montrant la pertinence de ces recherches pour comprendre l’évolution de l’écriture tout au long du cursus scolaire. A pesquisa que aqui se apresenta enquadra-se no Projeto Díade, e dá conta de resultados da comparação da riqueza lexical de produções escritas com dois anos de intervalo, realizadas pelas mesmas díades de alunos. A recolha de corpus foi efetuada segundo o sistema RAMOS. O corpus recolhido permite o estudo longitudinal da escrita criativa de histórias como um processo e da interação entre escreventes, durante a redação colaborativa. O presente estudo incide em histórias inventadas por duas díades de alunos do ensino básico e incluiu as vertentes da diversidade e da densidade lexicais, mostrando a relevância destas pesquisas na compreensão da evolução da escrita, ao longo do percurso escolar. Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2020-07-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446Indagatio Didactica; Vol 12 No 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; Vol. 12 No 2 (2020); 259-269Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 2 (2020); 259-2691647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446/14124Costa, Ana CatarinaCoimbra, Rosa LídiaPereira, Luísa Álvaresinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:18:42Zoai:proa.ua.pt:article/19446Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:25.277343Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Lexical richness in elementary school written productions: a case study
A riqueza lexical em produções escritas no 1.º ciclo: um estudo de caso
title Lexical richness in elementary school written productions: a case study
spellingShingle Lexical richness in elementary school written productions: a case study
Costa, Ana Catarina
title_short Lexical richness in elementary school written productions: a case study
title_full Lexical richness in elementary school written productions: a case study
title_fullStr Lexical richness in elementary school written productions: a case study
title_full_unstemmed Lexical richness in elementary school written productions: a case study
title_sort Lexical richness in elementary school written productions: a case study
author Costa, Ana Catarina
author_facet Costa, Ana Catarina
Coimbra, Rosa Lídia
Pereira, Luísa Álvares
author_role author
author2 Coimbra, Rosa Lídia
Pereira, Luísa Álvares
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Ana Catarina
Coimbra, Rosa Lídia
Pereira, Luísa Álvares
description The present research is in the scope of the Díade Project, and shows the results of a comparison between the lexical richness of texts written within a two-year period by the same dyads of students. The corpus was collected according to the RAMOS system. The corpus collected allows the longitudinal study of creative story writing as a process and of the interaction between writers during collaborative writing. The present study focuses on stories invented by two dyads of elementary school students, and includes the aspects of lexical diversity and lexical density, showing the relevance of these researches in understanding the evolution of writing along the school years. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446
https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446
url https://doi.org/10.34624/id.v12i2.19446
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/19446/14124
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 12 No 2 (2020); 259-269
Indagatio Didactica; Vol. 12 Núm. 2 (2020); 259-269
Indagatio Didactica; Vol. 12 No 2 (2020); 259-269
Indagatio Didactica; vol. 12 n.º 2 (2020); 259-269
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133572308664320