Need fulfillment and experiences on social media: a case on facebook and whatsapp
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.13/1563 |
Resumo: | With an increasing inflow and outflow of users from social media, understanding the factors the drive their adoption becomes even more pressing. This work reports on a study with 494 users of Facebook and WhatsApp. Different from traditional uses & gratifications studies that probe into typical uses of social media, we sampled users’ single recent, outstanding (either satisfying or unsatisfying) experiences, based on a contemporary theoretical and methodological framework of 10 universal human needs. Using quantitative and qualitative analyses, we found WhatsApp to unlock new opportunities for intimate communications, Facebook to be characterized by primarily non-social uses, and both media to be powerful life logging tools. Unsatisfying experiences were primarily rooted in the tools’ breach of offline social norms, as well in content fatigue and exposure to undesirable content in the case of Facebook. We discuss the implications of the findings for the design of social media. |
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Need fulfillment and experiences on social media: a case on facebook and whatsappHuman needsUser experienceFacebookWhatsAppNecessidades básicas humanasExperiência de utilizadorInformatics Engineering.Faculdade de Ciências Exatas e da EngenhariaDomínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e InformáticaWith an increasing inflow and outflow of users from social media, understanding the factors the drive their adoption becomes even more pressing. This work reports on a study with 494 users of Facebook and WhatsApp. Different from traditional uses & gratifications studies that probe into typical uses of social media, we sampled users’ single recent, outstanding (either satisfying or unsatisfying) experiences, based on a contemporary theoretical and methodological framework of 10 universal human needs. Using quantitative and qualitative analyses, we found WhatsApp to unlock new opportunities for intimate communications, Facebook to be characterized by primarily non-social uses, and both media to be powerful life logging tools. Unsatisfying experiences were primarily rooted in the tools’ breach of offline social norms, as well in content fatigue and exposure to undesirable content in the case of Facebook. We discuss the implications of the findings for the design of social media.Com o recente aumento do fluxo de utilizadores entre as diversas aplicações sociais, é imperativo compreender os factores que os motivam a aderir ou desistir destas ferramentas. Este artigo descreve um estudo efectuado com 494 utilizadores de duas comunidades sociais estabelecidas: Facebook e WhatsApp. Ao contrário dos estudos de investigação tradicionais que focam-se nos usos típicos em aplicações sociais aplicando a teoria dos Usos e Gratificações, este relatório baseia-se num framework moderno das 10 necessidades humanas universais para reunir um conjunto de experiências únicas (satisfatórias ou não satisfatórias) reportadas pelos utilizadores destas duas comunidades. Por intermédio de uma análise quantitativa e qualitativa o estudo revela oportunidades únicas no WhatsApp para potenciar comunicações de natureza íntima, enquanto que o Facebook é caracterizado essencialmente por uma utilização não social. Por sua vez, ambas as redes mostraram ser poderosas ferramentas de registo de momentos vividos. Grande parte das experiências não satisfatórias descritas nestas duas ferramentas surgem associadas com a infração das normas sociais do mundo não virtual, bem como ao cansaço e exposição a conteúdos não desejados no caso específico do Facebook. Discutimos as implicações das nossas descobertas para o design de aplicações sociais.Karapanos, EvangelosDigitUMaTeixeira, José Pedro Sousa2017-07-19T00:30:09Z2014-12-19T00:00:00Z2014-12-19T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.13/1563201661977enginfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2022-09-05T12:54:16Zoai:digituma.uma.pt:10400.13/1563Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:04:16.696401Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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