Clitic placement in L2 EP: Development path and end state

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fiéis, Alexandra
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Madeira, Ana, Teixeira, Joana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7
Resumo: This study investigates the acquisition of clitic placement in L2 EP, using an elicited oral production task and a speeded acceptability judgement task. Participants were 20 L1 EP speakers and 30 L1 Spanish-L2 EP adult learners at intermediate to near-native levels. Results show that enclisis stabilizes early (at least in production) and proclisis develops sequentially, following a route similar to that observed in L1 acquisition: Negation > Subjunctive complement clauses > Indicative complement clauses > Adverbial clauses, quantified subjects. The contexts that develop later are the less categorical ones in native grammars, which may give rise to greater input variability and add complexity to the acquisition task. As a result, learners need prolonged input exposure to discover the patterns of clitic placement in EP. Full convergence with the target language seems to be possible, but only at a near-native level.
id RCAP_cab05231fd520b746f242dd88e60b21e
oai_identifier_str oai:ojs3.ojs.apl.pt:article/189
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Clitic placement in L2 EP: Development path and end stateColocação de clíticos em PE L2: Percurso de desenvolvimento e estado finalcolocação de clíticosportuguês EuropeuL2desenvolvimentoestádio finalclitic placementEuropean PortugueseL2developmentend stateThis study investigates the acquisition of clitic placement in L2 EP, using an elicited oral production task and a speeded acceptability judgement task. Participants were 20 L1 EP speakers and 30 L1 Spanish-L2 EP adult learners at intermediate to near-native levels. Results show that enclisis stabilizes early (at least in production) and proclisis develops sequentially, following a route similar to that observed in L1 acquisition: Negation > Subjunctive complement clauses > Indicative complement clauses > Adverbial clauses, quantified subjects. The contexts that develop later are the less categorical ones in native grammars, which may give rise to greater input variability and add complexity to the acquisition task. As a result, learners need prolonged input exposure to discover the patterns of clitic placement in EP. Full convergence with the target language seems to be possible, but only at a near-native level.Este estudo investiga a aquisição da colocação de clíticos em PE L2, recorrendo a uma tarefa de produção oral induzida e a uma tarefa de juízos de aceitabilidade rápidos. Os participantes são 20 falantes de PE L1 e 30 aprendentes de espanhol L1-PE L2 nos níveis intermédio a quase-nativo. Os resultados mostram que a ênclise estabiliza cedo (pelo menos, na produção) e a próclise se desenvolve sequencialmente, seguindo um percurso semelhante ao observado na aquisição de L1: Negação > Completivas de conjuntivo > Completivas de indicativo > Adverbiais, sujeitos quantificados. Os contextos de desenvolvimento mais tardio são os menos categóricos nas gramáticas nativas, o que pode dar origem a maior variabilidade no input e acrescentar complexidade à tarefa de aquisição. Por isso, os aprendentes necessitam de exposição prolongada a input para descobrir os padrões de colocação de clíticos em PE. A sua aquisição plena parece ser possível, mas apenas no nível quase nativo.Associação Portuguesa de Linguística2023-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 115–137Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 115–1372183-907710.26334/2183-9077/rapln10ano2023tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/189https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/189/222Direitos de Autor (c) 2023 Alexandra Fiéis, Ana Madeira, Joana Teixeirainfo:eu-repo/semantics/openAccessFiéis, AlexandraMadeira, AnaTeixeira, Joana2023-12-09T10:16:28Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/189Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:26:04.521695Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
Colocação de clíticos em PE L2: Percurso de desenvolvimento e estado final
title Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
spellingShingle Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
Fiéis, Alexandra
colocação de clíticos
português Europeu
L2
desenvolvimento
estádio final
clitic placement
European Portuguese
L2
development
end state
title_short Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
title_full Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
title_fullStr Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
title_full_unstemmed Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
title_sort Clitic placement in L2 EP: Development path and end state
author Fiéis, Alexandra
author_facet Fiéis, Alexandra
Madeira, Ana
Teixeira, Joana
author_role author
author2 Madeira, Ana
Teixeira, Joana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fiéis, Alexandra
Madeira, Ana
Teixeira, Joana
dc.subject.por.fl_str_mv colocação de clíticos
português Europeu
L2
desenvolvimento
estádio final
clitic placement
European Portuguese
L2
development
end state
topic colocação de clíticos
português Europeu
L2
desenvolvimento
estádio final
clitic placement
European Portuguese
L2
development
end state
description This study investigates the acquisition of clitic placement in L2 EP, using an elicited oral production task and a speeded acceptability judgement task. Participants were 20 L1 EP speakers and 30 L1 Spanish-L2 EP adult learners at intermediate to near-native levels. Results show that enclisis stabilizes early (at least in production) and proclisis develops sequentially, following a route similar to that observed in L1 acquisition: Negation > Subjunctive complement clauses > Indicative complement clauses > Adverbial clauses, quantified subjects. The contexts that develop later are the less categorical ones in native grammars, which may give rise to greater input variability and add complexity to the acquisition task. As a result, learners need prolonged input exposure to discover the patterns of clitic placement in EP. Full convergence with the target language seems to be possible, but only at a near-native level.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7
url https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a7
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/189
https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/189/222
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Alexandra Fiéis, Ana Madeira, Joana Teixeira
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Alexandra Fiéis, Ana Madeira, Joana Teixeira
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 115–137
Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 115–137
2183-9077
10.26334/2183-9077/rapln10ano2023td
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134142536876032