Bots, Cyborgs and WhatsAppers: Human and Non-Human Actors in Brazilian Digital Political Groups

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt , Geraldo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rosa, Jorge Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.293
Resumo: This article seeks to answer the question: how can members of digital political groups be characterized when the existence of human and non-human actors in the environment is admitted? For this, an exploratory research was carried out with 1,040 members of Brazilian political WhatsApp groups between October 30, 2020 and November 29, 2020. After collecting and analyzing the results, it was noticed that the groups are formed mostly by WhatsAppers, who are the organic members, but the presence of bots and cyborgs is also noticeable. The performance of these fully or partially automated accounts is linked to the sharing of unfavorable messages to opponents or content that praises politicians who enjoy the preference of space.  
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spelling Bots, Cyborgs and WhatsAppers: Human and Non-Human Actors in Brazilian Digital Political GroupsBots, Cyborgs y WhatsAppers: Actores Humanos y No Humanos en los Grupos Políticos Digitales BrasileñosBots, Ciborgues e WhatsAppers: Atores Humanos e Não-Humanos em Grupos Políticos Digitais BrasileirosBotsCiborguesNão-HumanosWhatsAppBotsCyborgsNon-HumanWhatsAppBotsCyborgsNo HumanosWhatsAppThis article seeks to answer the question: how can members of digital political groups be characterized when the existence of human and non-human actors in the environment is admitted? For this, an exploratory research was carried out with 1,040 members of Brazilian political WhatsApp groups between October 30, 2020 and November 29, 2020. After collecting and analyzing the results, it was noticed that the groups are formed mostly by WhatsAppers, who are the organic members, but the presence of bots and cyborgs is also noticeable. The performance of these fully or partially automated accounts is linked to the sharing of unfavorable messages to opponents or content that praises politicians who enjoy the preference of space.  Este artículo busca responder a la pregunta: ¿cómo caracterizar a los integrantes de grupos políticos digitales cuando se admite la existencia de actores humanos y no humanos en el entorno? Para ello, se realizó una investigación exploratoria con 1.040 integrantes de grupos de Whatsapp políticos brasileños entre el 30 de octubre de 2020 y el 29 de noviembre de 2020. Después de recopilar datos y analizar los resultados, se percibió que los grupos están formados en su mayoría por WhatsAppers, que son los miembros orgánicos, pero también se nota la presencia de bots y cyborgs. El desempeño de estas cuentas total o parcialmente automatizadas está ligado al intercambio de mensajes desfavorables a opositores o contenidos que elogian a políticos que disfrutan de la preferencia del espacio.  Este artigo busca responder à pergunta: como podem ser caracterizados os membros de grupos políticos digitais quando se admite a existência de atores humanos e não-humanos no ambiente? Para isso, foi efetuada uma pesquisa exploratória que alcançou 1.040 membros de 104 grupos políticos brasileiros do WhatsApp entre os dias 30 de outubro de 2020 e 29 de novembro de 2020. Após a recolha de dados e a análise dos resultados, percebeu-se que os grupos são formados maioritariamente por WhatsAppers, que são os membros orgânicos, mas também se percebe a presença de bots e ciborgues. A atuação dessas contas inteira ou parcialmente automatizadas está ligada ao compartilhamento de mensagens desfavoráveis aos adversários ou de conteúdos elogiosos aos políticos que gozam da preferência do espaço.Sopcom2022-10-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.293https://doi.org/10.58050/comunicando.v11i2.293Revista Comunicando; Vol. 11 No. 2 (2022): July — December 2022 (continuous publication); e022017Revista Comunicando; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Julio — Diciembre 2022 (edición continua); e022017Revista Comunicando; Vol. 11 N.º 2 (2022): Julho — Dezembro 2022 (edição contínua); e0220172182-4037reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/293https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/293/199https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/293/234https://www.revistacomunicando.sopcom.pt/index.php/comunicando/article/view/293/235Direitos de Autor (c) 2022 Geraldo Bittencourt , Jorge Martins Rosainfo:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt , GeraldoRosa, Jorge Martins2024-03-16T08:29:12Zoai:revistacomunicando.sopcom.pt:article/293Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T04:01:36.542842Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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