Dialogue with dance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sasportes, José
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009
Resumo: The art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century.   DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISM
id RCAP_cc02a4a86c1b3bc1b827c11643f45b68
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16610
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Dialogue with danceDialogar com a dançaDancePrejudiceHistory of dancePrecepts of danceDance criticismDançaPreconceitoHistória da dançaPreceitos da dançaCrítica de dançaThe art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century.   DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISMA arte da dança tem sido julgada fútil e perigosamente sensual. Por essas razões, ela tem foi perseguido, mas também tem tido os seus defensores. O primeiro entre eles, Luciano, que escreveu em Grego A Arte da Dança, um diálogo entre um adepto da dança e um inimigo, que termina convertidos em dança. Na Renascença o texto foi traduzido para o latim, e desde então inspirou mais reflexões sobre o assunto, também sob a forma de diálogo. Dois tópicos de Luciano foram repetidas ao longo dos séculos: a dignidade da dança e a oposição entre dança dramática e dança pura. Este documento dedica-se à ilustração da permanência de argumentos tirados de Luciano até ao século XX.   DANÇA / PRECONCEITO / HISTÓRIA DA DANÇA / PRECEITOS DA DANÇA / CRÍTICA DA DANÇACentro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2016-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009Sinais de Cena; 2nd series, nr. 1 (2016); 101-112Sinais de Cena; 2e série, n°1 (2016); 101-112Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 1 (2016); 101-1122184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610/17875Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSasportes, José2023-09-23T05:42:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16610Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:54.714039Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Dialogue with dance
Dialogar com a dança
title Dialogue with dance
spellingShingle Dialogue with dance
Sasportes, José
Dance
Prejudice
History of dance
Precepts of dance
Dance criticism
Dança
Preconceito
História da dança
Preceitos da dança
Crítica de dança
title_short Dialogue with dance
title_full Dialogue with dance
title_fullStr Dialogue with dance
title_full_unstemmed Dialogue with dance
title_sort Dialogue with dance
author Sasportes, José
author_facet Sasportes, José
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sasportes, José
dc.subject.por.fl_str_mv Dance
Prejudice
History of dance
Precepts of dance
Dance criticism
Dança
Preconceito
História da dança
Preceitos da dança
Crítica de dança
topic Dance
Prejudice
History of dance
Precepts of dance
Dance criticism
Dança
Preconceito
História da dança
Preceitos da dança
Crítica de dança
description The art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century.   DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISM
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610/17875
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportes
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportes
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 1 (2016); 101-112
Sinais de Cena; 2e série, n°1 (2016); 101-112
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 1 (2016); 101-112
2184-9552
1646-0715
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130242551382016