Dialogue with dance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009 |
Resumo: | The art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century. DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISM |
id |
RCAP_cc02a4a86c1b3bc1b827c11643f45b68 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16610 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Dialogue with danceDialogar com a dançaDancePrejudiceHistory of dancePrecepts of danceDance criticismDançaPreconceitoHistória da dançaPreceitos da dançaCrítica de dançaThe art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century. DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISMA arte da dança tem sido julgada fútil e perigosamente sensual. Por essas razões, ela tem foi perseguido, mas também tem tido os seus defensores. O primeiro entre eles, Luciano, que escreveu em Grego A Arte da Dança, um diálogo entre um adepto da dança e um inimigo, que termina convertidos em dança. Na Renascença o texto foi traduzido para o latim, e desde então inspirou mais reflexões sobre o assunto, também sob a forma de diálogo. Dois tópicos de Luciano foram repetidas ao longo dos séculos: a dignidade da dança e a oposição entre dança dramática e dança pura. Este documento dedica-se à ilustração da permanência de argumentos tirados de Luciano até ao século XX. DANÇA / PRECONCEITO / HISTÓRIA DA DANÇA / PRECEITOS DA DANÇA / CRÍTICA DA DANÇACentro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2016-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009Sinais de Cena; 2nd series, nr. 1 (2016); 101-112Sinais de Cena; 2e série, n°1 (2016); 101-112Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 1 (2016); 101-1122184-95521646-0715reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610/17875Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportesinfo:eu-repo/semantics/openAccessSasportes, José2023-09-23T05:42:19Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/16610Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:54.714039Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dialogue with dance Dialogar com a dança |
title |
Dialogue with dance |
spellingShingle |
Dialogue with dance Sasportes, José Dance Prejudice History of dance Precepts of dance Dance criticism Dança Preconceito História da dança Preceitos da dança Crítica de dança |
title_short |
Dialogue with dance |
title_full |
Dialogue with dance |
title_fullStr |
Dialogue with dance |
title_full_unstemmed |
Dialogue with dance |
title_sort |
Dialogue with dance |
author |
Sasportes, José |
author_facet |
Sasportes, José |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sasportes, José |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dance Prejudice History of dance Precepts of dance Dance criticism Dança Preconceito História da dança Preceitos da dança Crítica de dança |
topic |
Dance Prejudice History of dance Precepts of dance Dance criticism Dança Preconceito História da dança Preceitos da dança Crítica de dança |
description |
The art of dance has been judged futile and dangerously sensuous. For those reasons it has been persecuted, but it also has had its advocates. First among them, Luciano, who wrote in Greek The Art of Dance, a dialogue between a supporter of dance and an enemy, who ends up converted to dance. In the Renaissance the text was translated into Latin, and since then it inspired further reflexions on the matter, also in dialogue form. Two topics from Luciano were repeated throughout the centuries: the dignity of dance and the opposition between dramatic dance and pure dance. This paper engages in the illustration of the permanence of arguments taken from Luciano until the twentieth century. DANCE / PREJUDICE / HISTORY OF DANCE / PRECEPTS OF DANCE / DANCE CRITICISM |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-06-01 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2016.0009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/16610/17875 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportes info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2016 José Sasportes |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 1 (2016); 101-112 Sinais de Cena; 2e série, n°1 (2016); 101-112 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 1 (2016); 101-112 2184-9552 1646-0715 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130242551382016 |