Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629 |
Resumo: | With this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms. |
id |
RCAP_cd942433337afd7c739f166e2eefd557 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/629 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.A produção como variável estética na construção formal do filme "Os Verdes Anos" a partir dos seus materiaisMateriality turnRelational aestheticsdialectic of materialsproduction processMaterialidadeEstética relacionaldialética dos materiaisprocesso de produçãoWith this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms. Com este artigo pretende-se abordar a questão da Estética dos Materiais como central na análise da experiência artística própria do cinema. É condição epistemológica que os pressupostos teóricos tenham uma aplicação concreta na análise de filmes. Decidiu-se, portanto, concretizar esta investigação através da análise de uma obra que permitisse perceber claramente as dialéticas provocadas pelos materiais no cinema. As ferramentas e estratégias analíticas aqui utilizadas podem servir para a abordagem de qualquer filme que manifeste as práticas de produção dos departamentos profissionais e que atribua valor de criação à mise-en-scène: o que pode ser definido de cinema artesanal. Os verdes anos (1963), de Paulo Rocha, é o filme escolhido como caso de estudo. O filme abrange toda uma contextualização histórica de um certo modo de pensar o cinema como um “novo cinema”, seja a partir dos seus ofícios, seja a partir das suas formas.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 72-84Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 72-842183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629/394Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCucinotta, CaterinaRamé Lopez, Jesús2024-01-26T02:03:18Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/629Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:19.667467Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. A produção como variável estética na construção formal do filme "Os Verdes Anos" a partir dos seus materiais |
title |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
spellingShingle |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. Cucinotta, Caterina Materiality turn Relational aesthetics dialectic of materials production process Materialidade Estética relacional dialética dos materiais processo de produção |
title_short |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
title_full |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
title_fullStr |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
title_full_unstemmed |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
title_sort |
Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials. |
author |
Cucinotta, Caterina |
author_facet |
Cucinotta, Caterina Ramé Lopez, Jesús |
author_role |
author |
author2 |
Ramé Lopez, Jesús |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cucinotta, Caterina Ramé Lopez, Jesús |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Materiality turn Relational aesthetics dialectic of materials production process Materialidade Estética relacional dialética dos materiais processo de produção |
topic |
Materiality turn Relational aesthetics dialectic of materials production process Materialidade Estética relacional dialética dos materiais processo de produção |
description |
With this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-14 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629 https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629/394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 72-84 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 72-84 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059821060096 |