Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cucinotta, Caterina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ramé Lopez, Jesús
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629
Resumo: With this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms.  
id RCAP_cd942433337afd7c739f166e2eefd557
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/629
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.A produção como variável estética na construção formal do filme "Os Verdes Anos" a partir dos seus materiaisMateriality turnRelational aestheticsdialectic of materialsproduction processMaterialidadeEstética relacionaldialética dos materiaisprocesso de produçãoWith this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms.  Com este artigo pretende-se abordar a questão da Estética dos Materiais como central na análise da experiência artística própria do cinema. É condição epistemológica que os pressupostos teóricos tenham uma aplicação concreta na análise de filmes. Decidiu-se, portanto, concretizar esta investigação através da análise de uma obra que permitisse perceber claramente as dialéticas provocadas pelos materiais no cinema. As ferramentas e estratégias analíticas aqui utilizadas podem servir para a abordagem de qualquer filme que manifeste as práticas de produção dos departamentos profissionais e que atribua valor de criação à mise-en-scène: o que pode ser definido de cinema artesanal. Os verdes anos (1963), de Paulo Rocha, é o filme escolhido como caso de estudo. O filme abrange toda uma contextualização histórica de um certo modo de pensar o cinema como um “novo cinema”, seja a partir dos seus ofícios, seja a partir das suas formas.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2020-07-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 72-84Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 72-842183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629/394Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCucinotta, CaterinaRamé Lopez, Jesús2024-01-26T02:03:18Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/629Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:19.667467Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
A produção como variável estética na construção formal do filme "Os Verdes Anos" a partir dos seus materiais
title Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
spellingShingle Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
Cucinotta, Caterina
Materiality turn
Relational aesthetics
dialectic of materials
production process
Materialidade
Estética relacional
dialética dos materiais
processo de produção
title_short Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
title_full Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
title_fullStr Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
title_full_unstemmed Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
title_sort Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.
author Cucinotta, Caterina
author_facet Cucinotta, Caterina
Ramé Lopez, Jesús
author_role author
author2 Ramé Lopez, Jesús
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cucinotta, Caterina
Ramé Lopez, Jesús
dc.subject.por.fl_str_mv Materiality turn
Relational aesthetics
dialectic of materials
production process
Materialidade
Estética relacional
dialética dos materiais
processo de produção
topic Materiality turn
Relational aesthetics
dialectic of materials
production process
Materialidade
Estética relacional
dialética dos materiais
processo de produção
description With this article, we approach the question of the aesthetics of materials as central in the analysis of the cinematic artistic experiences. The epistemological condition is that the theories have to have a concrete application in film analysis. We decided to concretize this research through the analysis of a movie which clearly allows us to understand all the dialectics created by the materials in cinema. The tools and the analytical strategies can be used to approach other movies in which the production practices from the professional department are visible through the mise-en scene as creation value. That’s a kind of artisanal cinema. 'Os Verdes Anos' ('Green years') by Paulo Rocha (1963) is the chosen movie as a case study because of its historic contextualization and for a certain way of thinking about cinema as a “new cinema”, from the point of view of its crafts and forms.  
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629
https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629
url https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629/394
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 7 No 2 (2020): Filmmakers’ theory: an approach to the study of cinema; 72-84
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 7 n. 2 (2020): Teoria dos cineastas: uma abordagem para o estudo do cinema; 72-84
2183-1750
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137059821060096