As explicações no 12º ano: contributos para o conhecimento de uma actividade na sombra
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Data de Publicação: | 2003 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2003.3208 |
Resumo: | Given the fact that students are active information processors, we tried to identify their perceptions about evaluation. We tried to study what they think and feel about evaluation practices in schools. Two inquiries were made: a questionnaire and an interview, within a triangulation methodology. These inquiries allowed us to assess the conceptions of the students towards evaluation contents, evaluation procedures, student participation, feelings in different evaluation conditions, factors that affects grading, ideal frequency of testing, evaluation aims and evaluative positive and negative experiences. We tried to establish differences between gender and school failure leveis. The sample was 147 students. The results proved that students perceived evaluation like testing and grading, based exclusively on the teacher responsibility and experienced with negative feelings. The global conception of evaluation do not varies according to the student gender and failure leveis but some particular differences were found. |
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As explicações no 12º ano: contributos para o conhecimento de uma actividade na sombraGiven the fact that students are active information processors, we tried to identify their perceptions about evaluation. We tried to study what they think and feel about evaluation practices in schools. Two inquiries were made: a questionnaire and an interview, within a triangulation methodology. These inquiries allowed us to assess the conceptions of the students towards evaluation contents, evaluation procedures, student participation, feelings in different evaluation conditions, factors that affects grading, ideal frequency of testing, evaluation aims and evaluative positive and negative experiences. We tried to establish differences between gender and school failure leveis. The sample was 147 students. The results proved that students perceived evaluation like testing and grading, based exclusively on the teacher responsibility and experienced with negative feelings. The global conception of evaluation do not varies according to the student gender and failure leveis but some particular differences were found.Neste artigo propomo-nos fazer uma abordagem exploratória das explicações enquanto prática que corresponde a um serviço privado e remunerado exercido geralmente por professores, fora da escola, visando a melhoria do desempenho académico dos alunos. A partir da constatação empírica de que este é um fenómeno em franca expansão e interpelados pela divulgação pública dos rankings de escolas, nos últimos 3 anos, realizámos um inquérito por questionário em 4 escolas secundárias dirigido a toda a população escolar do 12º ano. O conjunto de dados que disponibilizamos permite clarificar a situação que rodeia a actividade das explicações relativamente às dimensões seguintes: a escala do fenómeno, a representação dos alunos sobre a ligação entre a frequência das explicações e o sucesso académico e o esforço financeiro exigido às famílias para pagar este custo educacional acrescido, um dos mais significativos, aliás. A concluir, os autores questionam os impactos das explicações como prática desequilibradora da equidade no acesso e sucesso educativo e social.Universidade Católica Portuguesa2003-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2003.3208oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3208Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 2 (2003); 55-812182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2003.n2reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3208https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2003.3208https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3208/3107Direitos de Autor (c) 2003 Jorge Adelino Costa, Alexandre Ventura, António Neto-Mendeshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Jorge AdelinoVentura, AlexandreNeto-Mendes, António2022-05-24T16:54:40Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3208Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:47.672153Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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