Prevalence and Social Determinants of Suicidal Ideation among Brazilian Public High School Students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Marcos Roberto Vieira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Barros, Cl?udia Renata dos Santos, Paiva, Vera Silvia Facciola, Corrochano, Maria Carla, Barbosa, Djalma, Reis, Nath?lia de Souza Machado dos, Pl?cido, Diego Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/Garcia, M. R. V., Barros, C. R. S., Paiva, V. S. F., Corrochano, M. C., Barbosa, D., Reis, N. S. M., & Pl?cido, D. S. (2022). Preval?ncia e determinantes sociais da idea??o suicida entre estudantes brasileiros em escolas p?blicas do ensino m?dio. Revista Portuguesa De Investiga??o Comportamental E Social, 8(2), 1?11. https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.2.250
https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.2.250
Resumo: Contexto e Objetivo: Estudos recentes mostram um aumento de idea??o e comportamentos suicidas entre jovens, havendo fortes associa??es com ser pobre, ser mulher, ser LGBT (l?sbica, gay, bissexual ou transg?nero) e sofrer discrimina??o na escola e/ou na internet. Embora os determinantes sociais da idea??o suicida sejam amplamente debatidos em todo o mundo, h? uma lacuna sobre esses temas em rela??o aos jovens brasileiros, o que o presente estudo pretende contribuir para preencher. M?todos: O estudo transversal utilizou uma amostra de conveni?ncia de 475 alunos do ensino m?dio (16?17 anos) de nove escolas p?blicas do estado de S?o Paulo, Brasil. Resultados: Do total de entrevistados, 224 deles relataram idea??o suicida ao longo da vida, uma preval?ncia inesperadamente alta (47,2%). Na an?lise m?ltipla com estimativa da raz?o de preval?ncia (RP) ajustada, atra??o por pessoas do mesmo sexo ou bissexual (RP = 1,87; IC95%: 1,5?2,3), estudar em escolas noturnas (RP = 1,36; IC95%: 1,1?1,6) ? indicativo de menor condi??o econ?mica ? e ser discriminado em escola (RP = 1,22; IC95%: 1,0?1,5) e na internet (RP = 1,48; IC95%: 1,2?1,8) foram associados positivamente ? idea??o suicida ao longo da vida. Ra?a/etnia e g?nero dos alunos n?o foram associados. Conclus?es: Os resultados apontam para a necessidade de considera??o dos determinantes sociais da sa?de mental no debate p?blico e nos programas de interven??o voltados ? juventude no Brasil e em outros lugares. O aprimoramento da promo??o da sa?de mental, levando-se em conta os determinantes sociopol?ticos da sa?de, deve ser uma prioridade estrat?gica e pol?tica. ? crucial uma perspectiva interseccional abrangente que reflita sobre as v?rias formas de domina??o e como estas se conectam com o sofrimento mental e suas consequ?ncias. / Background and Aim: Recent studies have shown an increase in suicidal ideation and behaviors among youths, highlighting solid associations between being poor, being female, being LGBT (lesbian, gay, bisexual, or transgender), and suffering discrimination at school and on the internet. Although the social determinants of suicidal ideation are widely debated worldwide, there is a lack of data on these topics concerning young Brazilians. The present study aimed to contribute to filling this gap. Method: The cross-sectional study used a convenience sample of 475 senior high school students (16?17 y-old) from nine public schools in S?o Paulo,Brazil. Results: Of the total interviewed, 224 reported lifetime suicidal ideation, an unexpectedly high prevalence (47.2%). In the multiple analysis with an estimated adjusted prevalence ratio (PR), same-sex or bisexual attraction (PR= 1.87; 95%CI:1.5?2.3), studying in night schools (PR=1.36; 95%CI:1.1?1.6) ?indicative of lower economic status ? and being discriminated against at school (PR = 1.22; 95%CI:1.0?1.5) and on the internet (PR = 1.48; 95%CI:1.2?1.8) were positively associated with lifetime suicidal ideation. The students' self-defined race/ethnicity and gender were not. Conclusions: The results indicate the need to consider the social determinants of mental health in the public debate and intervention programs aimed at youth in Brazil and elsewhere. Enhancing mental health promotion while considering the sociopolitical determinants of health should be a strategic and political priority. It is crucial to have a comprehensive intersectional perspective that reflects on the various forms of domination and how these connect with mental distress and its consequences.
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M?todos: O estudo transversal utilizou uma amostra de conveni?ncia de 475 alunos do ensino m?dio (16?17 anos) de nove escolas p?blicas do estado de S?o Paulo, Brasil. Resultados: Do total de entrevistados, 224 deles relataram idea??o suicida ao longo da vida, uma preval?ncia inesperadamente alta (47,2%). Na an?lise m?ltipla com estimativa da raz?o de preval?ncia (RP) ajustada, atra??o por pessoas do mesmo sexo ou bissexual (RP = 1,87; IC95%: 1,5?2,3), estudar em escolas noturnas (RP = 1,36; IC95%: 1,1?1,6) ? indicativo de menor condi??o econ?mica ? e ser discriminado em escola (RP = 1,22; IC95%: 1,0?1,5) e na internet (RP = 1,48; IC95%: 1,2?1,8) foram associados positivamente ? idea??o suicida ao longo da vida. Ra?a/etnia e g?nero dos alunos n?o foram associados. Conclus?es: Os resultados apontam para a necessidade de considera??o dos determinantes sociais da sa?de mental no debate p?blico e nos programas de interven??o voltados ? juventude no Brasil e em outros lugares. O aprimoramento da promo??o da sa?de mental, levando-se em conta os determinantes sociopol?ticos da sa?de, deve ser uma prioridade estrat?gica e pol?tica. ? crucial uma perspectiva interseccional abrangente que reflita sobre as v?rias formas de domina??o e como estas se conectam com o sofrimento mental e suas consequ?ncias. / Background and Aim: Recent studies have shown an increase in suicidal ideation and behaviors among youths, highlighting solid associations between being poor, being female, being LGBT (lesbian, gay, bisexual, or transgender), and suffering discrimination at school and on the internet. Although the social determinants of suicidal ideation are widely debated worldwide, there is a lack of data on these topics concerning young Brazilians. The present study aimed to contribute to filling this gap. Method: The cross-sectional study used a convenience sample of 475 senior high school students (16?17 y-old) from nine public schools in S?o Paulo,Brazil. Results: Of the total interviewed, 224 reported lifetime suicidal ideation, an unexpectedly high prevalence (47.2%). In the multiple analysis with an estimated adjusted prevalence ratio (PR), same-sex or bisexual attraction (PR= 1.87; 95%CI:1.5?2.3), studying in night schools (PR=1.36; 95%CI:1.1?1.6) ?indicative of lower economic status ? and being discriminated against at school (PR = 1.22; 95%CI:1.0?1.5) and on the internet (PR = 1.48; 95%CI:1.2?1.8) were positively associated with lifetime suicidal ideation. The students' self-defined race/ethnicity and gender were not. Conclusions: The results indicate the need to consider the social determinants of mental health in the public debate and intervention programs aimed at youth in Brazil and elsewhere. Enhancing mental health promotion while considering the sociopolitical determinants of health should be a strategic and political priority. It is crucial to have a comprehensive intersectional perspective that reflects on the various forms of domination and how these connect with mental distress and its consequences.Departamento de Investiga??o & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga2023-05-19T15:00:34Z2023-05-192022-09-02T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/Garcia, M. R. V., Barros, C. R. S., Paiva, V. S. F., Corrochano, M. C., Barbosa, D., Reis, N. S. M., & Pl?cido, D. S. (2022). Preval?ncia e determinantes sociais da idea??o suicida entre estudantes brasileiros em escolas p?blicas do ensino m?dio. Revista Portuguesa De Investiga??o Comportamental E Social, 8(2), 1?11. https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.2.250https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.2.250https://doi.org/Garcia, M. R. V., Barros, C. R. S., Paiva, V. S. F., Corrochano, M. C., Barbosa, D., Reis, N. S. M., & Pl?cido, D. S. (2022). 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