Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10400.14/38470 |
Resumo: | OBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial. |
id |
RCAP_d482777027b01157fdeacb61dfe5cc7f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38470 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situationsPerfil de competências transversais dos estudantes de enfermagem para intervir em situações de catástrofeStudents, nursingDisaster planningProfessional skillNursingEducationSurge capacityEstudantes de enfermagemAdministração de desastresCompetência profissionalEducação em enfermagemCapacidade de resposta ante emergênciasOBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial.Objetivo: identificar o perfil de competências transversais de ensino/aprendizagem, que permita uma intervenção adequada do estudante do Curso de Licenciatura em Enfermagem no domínio da catástrofe. Métodos: investigação enquadrada na metodologia do paradigma qualitativo, transversal, apoiada no raciocínio indutivo e exploratória. Resultados: verificou-se que não existe consenso entre os Coordenadores/Diretores dos Cursos de Licenciatura em Enfermagem e os peritos de enfermagem em catástrofe quanto às competências transversais consideradas determinantes, decorrente da atual ausência da temática nos planos de estudo e da diminuta formação pessoal e profissional dos docentes. Considerações finais: o desenvolvimento e implementação de estratégias de ensino/aprendizagem, que permitam o desenvolvimento de competências transversais, favorecendo a capacidade do estudante para se encontrar com esta realidade de maneira consciente, equilibrada e eficiente, assume-se crucial.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSantos, Paulo Alexandre Figueiredo dosRabiais, Isabel Cristina MascarenhasSales, Leila Miriam Conde FariaHenriques, Carolina Miguel Graça2022-08-02T13:04:33Z2022-07-182022-07-18T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/38470eng0034-716710.1590/0034-7167-2021-076085134748479PMC972885135858029000841798900013info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-01-23T01:42:29Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/38470Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:31:24.988335Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations Perfil de competências transversais dos estudantes de enfermagem para intervir em situações de catástrofe |
title |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
spellingShingle |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos Students, nursing Disaster planning Professional skill Nursing Education Surge capacity Estudantes de enfermagem Administração de desastres Competência profissional Educação em enfermagem Capacidade de resposta ante emergências |
title_short |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
title_full |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
title_fullStr |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
title_full_unstemmed |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
title_sort |
Profile of transversal skills of nursing students to intervene in disaster situations |
author |
Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos |
author_facet |
Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas Sales, Leila Miriam Conde Faria Henriques, Carolina Miguel Graça |
author_role |
author |
author2 |
Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas Sales, Leila Miriam Conde Faria Henriques, Carolina Miguel Graça |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Paulo Alexandre Figueiredo dos Rabiais, Isabel Cristina Mascarenhas Sales, Leila Miriam Conde Faria Henriques, Carolina Miguel Graça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Students, nursing Disaster planning Professional skill Nursing Education Surge capacity Estudantes de enfermagem Administração de desastres Competência profissional Educação em enfermagem Capacidade de resposta ante emergências |
topic |
Students, nursing Disaster planning Professional skill Nursing Education Surge capacity Estudantes de enfermagem Administração de desastres Competência profissional Educação em enfermagem Capacidade de resposta ante emergências |
description |
OBJECTIVE: to identify the profile of transversal teaching/learning skills, which allows an adequate intervention of disaster nursing students. METHODS: this is research framed in the qualitative, transversal paradigm methodology, supported by inductive and exploratory reasoning. RESULTS: it was found that there is no consensus between Nursing Education Major Coordinators/Directors and disaster nursing experts regarding transversal skills considered decisive, due to the current absence of the theme in study plans and the limited personal and professional training of professors. FINAL CONSIDERATIONS: the development and implementation of teaching/learning strategies that allow the development of transversal skills, favoring students' ability to meet this reality in a conscious, balanced and efficient way, is crucial. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-02T13:04:33Z 2022-07-18 2022-07-18T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10400.14/38470 |
url |
http://hdl.handle.net/10400.14/38470 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
0034-7167 10.1590/0034-7167-2021-0760 85134748479 PMC9728851 35858029 000841798900013 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132037248974848 |